МЕХАНІЗМИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ РОЗБУДОВИ ЕЛЕКТРОННОГО ВРЯДУВАННЯ: НОВІ ПІДХОДИ

Автор(и)

  • Михайло Федорович Гончаренко ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональної Академії управління персоналом» https://orcid.org/0000-0002-9193-9202
  • Юрій Андрійович Сліпчук ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональної Академії управління персоналом» https://orcid.org/0009-0006-7244-1843

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2025-2(43)-4

Ключові слова:

механізми державного управління, електронне врядування, цифрова держава, розбудова публічного управління, організаційний механізм державного управління, правовий механізм державного управління

Анотація

Актуальність теми. На сьогодні євроінтеграційні процеси й тісна міжнародна співпраця України з міжнародними партнерами зумовлює доцільність дослідження й аналізу успішного зарубіжного досвіду адміністративно-правового забезпечення розбудови в сфері електронного врядування. Швидкісні тенденції розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, інформатизація суспільства вимагають пошуку додаткових шляхів й нових засобів удосконалення національного законодавства, зокрема, шляхом запозичення успішного зарубіжного досвіду адміністративно-правового забезпечення в сфері електронного врядування. Мета – проаналізувати кращі практики із зарубіжного досвіду адміністративно-правового забезпечення у сфері електронного врядування, що надасть змогу впровадити успішний досвід зарубіжних держав в досліджуваній сфері до національного законодавства та використати його в Україні. Новизна. Цифровий уряд може зіграти важливу роль у створенні ефективних, інклюзивних і підзвітних інституцій для підтримки розробки політики та надання послуг для досягнення Цілей сталого розвитку. Порядок денний сталого розвитку на період до 2030 року та Цілі сталого розвитку охоплюють поширення інформаційно-комунікаційних технологій і глобальний взаємозв’язок як такі, що мають великий потенціал для прискорення прогресу людства, подолання цифрового розриву та розвитку суспільства знань. Уряди в усьому світі нині усвідомлюють силу ІКТ та цифрового уряду для розвитку та трансформації державних установ, ландшафту державного сектора в цілому, а також їхні можливості надання послуг. Висновки. Більшість держав світу не мають достатніх науково-технологічних економічних й освітніх можливостей щодо створення інформаційного високотехнологічного суспільства на рівні з розвинутими державами. Спроможність держави впровадити ці трансформації і скористатися максимально перевагами інформаційних технологій характеризуються за багатьма вимірами, зокрема: наявність і послідовність національної політики відносно процесів інформатизації, глобалізації і регулювання галузі ІТ й зв’язку; наявність системи моніторингу/аналізу розвитку електронного врядування, інформаційного суспільства; поширення у суспільстві й владі технологічної грамотності, яка дозволить працювати в обставинах розвинутого інформаційного суспільства; належний набір законів і професійних кодексів, які регулюють нові форми в країні інформативних відносин та ін.

Посилання

Аністратенко Ю. І., Бодунова О. М., Грицюк І. В. Адміністративно-правові засади регулювання електронного урядування: світовий досвід. Юридичний науковий електронний журнал. № 8. 2021. С.400–404. URL: http://lsej.org.ua/8_2021/96.pdf DOI https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-8/94

Androniceanu A., Georgescu I. E-government in European countries, a comparative approach using the Principal Components Analysis. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy. № 14(2). 2021. Р. 65–86. doi: 10.2478/nispa-2021-0015

Dias G. P. Global e-government development: Besides the relative wealth of countries, do policies matter? Transforming Government: People, Process and Policy. № 14(3). 2020. P. 381–400. doi: 10.1108/TG-12-2019-0125

eGovernment Benchmark 2020: eGovernment that works for the people/ Shaping Europe’s digital future. European Commission. 23 September 2020. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/egovernment-benchmark-2020-egovernment-works-people

eGovernment Benchmark 2022. Shaping Europe’s digital future. European Commission. 28 July 2022. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/egovernment-benchmark-2022

European Commission: Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology, EGovernment benchmark 2023 – Connecting digital governments – Executive summary, Publications Office of the European Union. 2023. https://data.europa.eu/doi/10.2759/069703

Hall I. European e-government analysis: digital growth ‘remarkable’ in four nations. Global Government Fintech, November 1, 2023. URL: https://www.globalgovernmentfintech.com/european-egovernment-benchmark-2023/

Spytska L. E-government in Ukraine and the world: A comparative legal analysis. Social & Legal Studios, № 7(2). 2024. Р. 36–43. doi: 10.32518/sals2.2024.36

Yera A., Arbelaitz O., Jauregui O., & Muguerza J. Characterization of E-government adoption in Europe. PLoS ONE. № 15(4). 2020. doi: 10.1371/journal.pone.0231585.

Kotsur, V., Kuprii, T., Semenets-Orlova, I., Skliar, N., Drakokhrust, T., & Berezovska-Chmil, O. Security issues on the european continent in conditions of russia’s aggression against Ukraine. Revista de Gestão Social e Ambiental, 2023, 17(6), 1–12.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

Гончаренко, М. Ф., & Сліпчук, Ю. А. (2025). МЕХАНІЗМИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ РОЗБУДОВИ ЕЛЕКТРОННОГО ВРЯДУВАННЯ: НОВІ ПІДХОДИ. Публічне урядування, (2 (43), 33-39. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2025-2(43)-4