ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ВНУТРІШНЬОГО СПОЖИВЧОГО РИНКУ В НАЦІОНАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ

Автор(и)

  • О. Л. Гальцова Класичний приватний університет
  • О. І. Трохимець Класичний приватний університет

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/60-1

Ключові слова:

національна економіка, внутрішній споживчий ринок, ринок, соціально орієнтовані товари, споживчий кошик, купівельна спроможність

Анотація

У статті визначено теоретико-методологічні основи розвитку внутрішнього споживчого ринку в національній економіці. Здійснено аналіз категоріального апарату ринку, споживчого ринку в контексті соціально значущих товарів. В результаті аналізу встановлено, що задоволення потреб населення відбувається на ринку товарів і послуг. Зазначено, що з огляду на той факт, що не встановлено узагальнюючого поняття «ринок», спостерігається детермінантність множинного визначення категорії «споживчий ринок». Поняття «споживчий ринок» є узагальнюючим. У статті визначено основні властивості соціально орієнтованих товарів і послуг. Таким чином, у результаті аналізу категоріального апарату внутрішній споживчий ринок соціально орієнтованих товарів та послуг запропоновано трактувати як перманентно діючу систему елементів, що забезпечує виробництво й реалізацію соціально орієнтованих товарів та послуг, а також включає до свого складу галузі, де функціонують підприємства-монополісти, й галузі, де присутня вільна конкуренція, застосовується державне регулювання цін і тарифів.

Посилання

Апопій В., Міщук І., Ребицький В. та ін. Організація торгівлі. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 616 с.

Барна М. Сутність соціальної та економічної ефективності роздрібної торгівлі. Торгівля, Комерція, Підприємництво. 2014. С. 20–22.

Барна М. Трансформація системи внутрішньої торгівлі в Україні : монографія. Львів : Растр-7, 2015. 524 с.

Прилуцький А. Ринок в системі категорій сучасної економічної теорії. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2011. Вип. 25. С. 185–197.

Звєрєва О. Споживчий ринок: поняття та учасники. Держава і право. 2010. Вип. 47. С. 338–343.

Власов Д. Генезис формування поняття «ринок». Економіка АПК. 2009. № 4. С. 121–124.

Економічний словник-довідник / за ред. С. В. Мочерного. Київ : Феміна, 1995. 368 с.

Енциклопедичний словник бізнесмена: менеджмент, маркетинг, інформатика / за заг. ред. М. Молдованова. Київ : Техніка, 1993. 856 с.

Майн В. Етимологічні основи сутності ринку. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2013. № 1 (56). С. 73–77.

Котлер Ф. Основы маркетинга / пер. с англ. ; под общ. ред. и вступ. ст. И. Пеньковой. Москва : [б.и.], 1990. 736 с.

Фрідман М. Капіталізм і свобода / пер. з англ. Н. Рогачевська. Київ : Дух і літера, 2010. 319 с.

Зубко Н. Экономическая теория. Минск, 1999. 311 с.

Гродецька Т. Сутність та структура споживчого ринку в трансформаційній економіці. Вісник Харківського державного університету. Економічна серія. 1999. № 446. С. 145–147.

Маркіна І., Панченко В., Рибалко-Рак Л. Споживча кооперація: процесний підхід до управління в торгівлі : монографія. Кіровоград : ФОП Александрова М., 2012. 148 с.

Точилин В. та ін. Проблеми та напрями захисту внутрішнього ринку : наукова доповідь / ред. кол. В. Геєць та ін. Київ : Інститут економіки та прогнозування, 2008. 102 с.

Трохимець О. До проблем формування споживчого кошику в Україні. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2014. Вип. 6. Ч. 5. С. 91–94.

Трохимець О. Теоретичні підходи до визначення поняття соціально орієнтованих товарів та послуг. Молодий вчений. 2016. № 1 (28). С. 182–187.

Лозинська Т. Національний продовольчий ринок в умовах глобалізації. Харків : Магістр, 2007. 272 с.

Сенишин О. Теоретичні засади дослідження продовольчого ринку. Економічний вісник. 2013. № 2. С. 164–171

Apopii V. (2005) Orhanizatsiia torhivli [Trade organization] / V. Apopii, I. Mishchuk, V. Rebytskyi ta in. ; za red. V. Apopiia. Kyiv : Tsentr navchalnoi literatury. 616 р.

Barna M. (2014) Sutnist sotsialnoi ta ekonomichnoi efektyvnosti rozdribnoi torhivli [The essence of social and economic efficiency of retail trade]. Torhivlia, Komertsiia, Pidpryiemnytstvo, pp. 20–22.

Barna M. (2015) Transformatsiia systemy vnutrishnoi torhivli v Ukraini : monohrafiia [Transformation of the internal trade system in Ukraine: monograph]. Lviv : Rastr-7. 524 р.

Prylutskyi A. (2011) Rynok v systemi katehorii suchasnoi ekonomichnoi teorii [The market in the system of categories of modern economic theory]. Teoretychni ta prykladni pytannia ekonomiky. Vol. 25, pp. 185–197.

Zvierieva O. (2010) Spozhyvchyi rynok: poniattia ta uchasnyky [Consumer market: concepts and participants]. Derzhava i pravo. Vol. 47, pp. 338–343.

Vlasov D. (2009) Henezys formuvannia poniattia “rynok” [The genesis of the formation of the concept of “market”]. Ekonomika APK. No. 4, pp. 121–124.

Ekonomichnyi slovnyk-dovidnyk [Economic dictionary-reference book] / za red. S. Mochernoho. Kyiv : Femina, 1995. 368 p.

Entsyklopedychnyi slovnyk biznesmena: menedzhment, marketynh, informatyka [Encyclopedic dictionary of a businessman: management, marketing, computer science] / za zah. red. M. Moldovanova. Kyiv : Tekhnika,1993. 856 p.

Main V. (2013) Etymolohichni osnovy sutnosti rynku [Etymological bases of the essence of the market]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. No. 1 (56), pp. 73–77.

Kotler F. (1990) Osnovy marketinha: [per. s angl.] / obsh. red. i vstup st. I. Penkovoj. Moskva : [b.i.]. 736 P.

Fridman М. (2010) Kapitalizm i svoboda [Capitalism and freedom] / [per. z anhl. N. Rohachevska]. K. : Dukh i litera. 319 P.

Zubko N. (1999) Ekonomicheskaya teoriya [Economic theory]. Minsk, 311 p.

Hrodetska T. (1999) Sutnist ta struktura spozhyvchoho rynku v transformatsiinii ekonomitsi [The essence and structure of the consumer market in a transformational economy]. Visnyk Kharkivskoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichna seriia. No. 446, pp. 145–147.

Markina I., Panchenko V., Rybalko-Rak L. (2012) Spozhyvcha kooperatsiia: protsesnyi pidkhid do upravlinnia v torhivli : monohrafiia [Consumer cooperation: a process approach to trade management: a monograph]. Kirovohrad : FOP Aleksandrova M.. 148 p.

Tochylyn V. (2008) Problemy ta napriamy zakhystu vnutrishnoho rynku [Problems and directions of protection of the internal market] : nauk. dop. / V. Tochylin [ta in.] ; red. kol. V. Heiets [ta in.]. Kyiv : In-t ekonomiky ta prohnozuvannia. 102 p.

Trokhymets О. (2014) Do problem formuvannia spozhyvchoho koshyku v Ukraini [To the problems of forming a consumer basket in Ukraine]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu: Seriia: Ekonomichni nauky. Vyp. 6. Ch. 5, pp. 91–94.

Trokhymets О. (2016) Teoretychni pidkhody do vyznachennia poniattia sotsialno-oriientovanykh tovariv ta posluh [Theoretical approaches to defining the concept of socially oriented goods and services]. Molodyi vchenyi. No. 1 (28), pp. 182–187.

Lozynska T. (2007) Natsionalnyi prodovolchyi rynok v umovakh hlobalizatsii [National food market in the context of globalization] Nats. akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy, Kharkiv. rehion. in-t derzh. upr. Kharkiv : Mahistr. 272 p.

Senyshyn O. (2013) Teoretychni zasady doslidzhennia prodovolchoho rynku [Theoretical principles of food market research.]. Ekonomichnyi visnyk. No. 2, pp. 164–171.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-30