THE IMPACT OF HIGH-SPEED TRAFFIC ON THE COMPETITIVENESS OF RAILWAY TRANSPORT ENTERPRISES
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4536/62-4Keywords:
competitive advantages, high-speed traffic, efficiency, development, railway transport enterprises, infrastructure, investmentsAbstract
Rail transport is one of the main in the national transport system. Railway transport companies perform a significant amount of freight and passenger traffic within the country and abroad. But in recent decades, the industry has begun to rapidly lose its position in the market and one of the opportunities for railway companies to maintain their position in the transport market is to increase train speeds, reduce travel time, improve travel comfort, etc. Today, high-speed communication is an important means of attracting customers on the railway in competition with other modes of transport. Currently in the world there is no clear division of trains at maximum speed. They are conventionally divided into classic, high-speed, high-speed and suburban. High-speed traffic is traffic at speeds in excess of 250 km / h. Basically, traffic at this speed is organized for passenger traffic during the day to ensure a comfortable trip over long distances. Regarding our country, over the last few years «Ukrzaliznytsia» has been actively introducing high-speed traffic and plans to increase the speed of trains to 180 km / h on existing tracks. And due to the fact that "Intercity" moves on the same tracks as freight trains, the railway surface needs constant updating and minor repairs. The deterioration of the railway infrastructure is currently critical. Under such conditions, decisions on the introduction of high-speed traffic require the search for investment sources. This requires the justification of a balanced financial mechanism for raising funds through private investment, leasing, credit or joint financing instruments. Most countries that actively implement high-speed traffic projects are financed not only from state budgets, but also receive budget subsidies for the operation of this area. The problems of implementing high-speed traffic and accelerating the existing ones lie in the plane of technical-technological and important organizational-economic tasks, and therefore only a comprehensive approach based on a system of scientifically sound principles and further management decisions will ensure their effective solution and ensure high the level of competitiveness of railway transport enterprises.
References
Кірпа Г.М. Інтеграція залізничного транспорту України в Європейську транспортну систему : монографія. Дніпропетровськ : ДНУЗТ, 2004. 248 с.
Бараш Ю.С., Чаркіна Т.Ю. Управління конкурентоспроможністю залізничних пасажирських перевезень : монографія ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. Дніпро : Акцент ПП, 2015. 184 с.
Божок Н.О. Напрями впровадження швидкісних пасажирських перевезень в Україні. Проблеми економіки транспорту. 2013 Вип. 5. С. 46–56.
Дикань В.Л., Корнилова И.В. Скоростное движение железнодорожного транспорта в мире и перспективы его развития в Украине. Вісник економіки транспорту та промисловості. 2010. № 32. С. 15–25.
Інтегральна ефективність швидкісних залізничних магістралей : монографія / Ю.Є. Пащенко та ін. ; за ред. С.І. Дорогунцова. Київ : РВПС України НАН України, 2005. 266 с.
Дейнека О.Г., Юрченко Є. Теоретико-концептуальні засади формування інфраструктурної системи швидкісних залізничних магістралей. Вісник економіки транспорту та промисловості. 2017. № 59. С. 52–61.
Чупир О.М. Орієнтири розвитку швидкісних магістралей в Україні. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2013. № 42. С. 190–194.
Зайцева І.Ю. Особливості створення на залізницях України мережі швидкісних залізничних магістралей. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2017. № 60. С. 86–93.
Каличева Н.Є. Забезпечення конкурентоспроможності підприємств залізничного транспорту (методологічні аспекти) : монографія. Харків : УкрДУЗТ, 2019. 391с.
Основні принципи організації високошвидкісного руху та моделі його експлуатації / А. Окороков та ін. Українські залізниці. 2015. № 11–12(29–30). С. 33–36.
Каличева Н.Є., Маслова В.О. Обґрунтування пропозицій, спрямованих на покращення стану основних фондів залізничного транспорту. Scientific journal. INNOVATIVE SOLUTIONS IN MODERN SCIENCE. 2016. № 3(3). Р. 4–13.
Каличева Н.Є., Валюх В.Ю. Підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту на ринку транспортних послуг за рахунок високошвидкісного руху. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Економіка і управління». 2019. Т. 30(69). № 3. С. 32–35.
Kirpa Gh.M. (2004). Integhracija zaliznychnogho transportu Ukrajiny v Jevropejsjku transportnu systemu: monoghrafija. [Integration of railway transport of Ukraine into the European transport system: monograph]. Dnipropetrovsk: DNUZT (in Ukraine).
Barash Ju.S., Charkina T.Ju. (2015). Upravlinnja konkurentospromozhnistju zaliznychnykh pasazhyrsjkykh perevezenj: monoghrafija. [Management of competitiveness of railway passenger traffic: a monograph]. Dnipropetrovsk. nat. University of Iron. transp them. acad. V. Lazaryan. Dnipropetrovsk: Accent PP (in Ukraine).
Bozhok N.O. (2013). Narjamky vprovadzhennja shvydkisnykh pasazhyrsjkykh perevezenj v Ukrajini. [Naryamky vprovadzhennia spyryskisnykh pasazhyrskykh perevezen v Ukrainy]. Problems of Transport Economics, vol. 5, pp. 46–56.
Dykanj V.L., Kornylova Y.V. (2010). Skorostnoe dvyzhenye zheleznodorozhnogho transporta v myre y perspektyvы egho razvytyja v Ukrayne. [High-speed movement of railway transport in the world and prospects of its development in Ukraine]. Bulletin of Transport Economics and Industry, no. 32, pp. 15–25.
Pashhenko Ju.Je., Ghoncharov M.Ju., Kranc J.M., Pylypchyk V.O. ta in. (2005). Integhraljna efektyvnistj shvydkisnykh zaliznychnykh maghistralej: monoghrafija. [Integral efficiency of high-speed railways: monograph] K .: RVPS of Ukraine NAS of Ukraine (in Ukraine).
Dejneka O.Gh., Jurchenko Je. (2017). Teoretyko-konceptualjni zasady formuvannja infrastrukturnoji systemy shvydkisnykh zaliznychnykh maghistralej. [Theoretical and conceptual principles of formation of the infrastructure system of high-speed railways]. Bulletin of Transport Economics and Industry, no. 59, pp. 52–61.
Chupyr O.M. (2013). Orientyry rozvytku shvydkisnykh maghistralej v Ukrajini. [Guidelines for the development of highways in Ukraine]. Bulletin of Transport Economics and Industry, no. 42, pp. 190–194.
Zajceva I.Ju. (2017). Osoblyvosti stvorennja na zaliznycjakh Ukrajiny merezhi shvydkisnykh zaliznychnykh maghistralej. [Features of creation on the railway roads of Ukraine a network of speed railway magistries]. Bulletin of Transport Economics and Industry, no. 60, pp. 86-93.
Kalycheva N.Je. (2019). Zabezpechennja konkurentospromozhnosti pidpryjemstv zaliznychnogho transportu (metodologhichni aspekty): monoghrafija. [Ensuring the competitiveness of railway transport enterprises (methodological aspects): monograph.] Kharkiv: UkrDUZT (in Ukraine).
Okorokov A., Loghvinova N., Papakhov O., Berezovyj M. (2015). Osnovni pryncypy orghanizaciji vysokoshvydkisnogho rukhu ta modeli jogho ekspluataciji. [Basic principles of high-speed traffic and models of its operation]. Ukrainian railways, no. 11–12 (29–30), pp. 33-36.
Kalycheva N.Je., Maslova V.O. (2016). Obgruntuvannja propozycij, sprjamovanykh na pokrashhennja stanu osnovnykh fondiv zaliznychnogho transportu. [Substantiation of proposals aimed at improving the condition of fixed assets of railway transport]. Scientific journal. INNOVATIVE SOLUTIONS IN MODERN SCIENCE, no. 3(3), pp. 4-13.
Kalycheva N.Je. Valjukh V.Ju. (2019). Pidvyshhennja konkurentospromozhnosti zaliznychnogho transportu na rynku transportnykh poslugh za rakhunok vysokoshvydkisnogho rukhu. [Increasing the competitiveness of railway transport in the market of transport services due to high-speed traffic]. Scientific notes of TNU named after VI Vernadsky. Series: Economics and Management, vol. 30 (69), no 3, pp. 32–35.