PROCESS OF FORMING AN INNOVATIVE STRATEGY OF THE PRINTING ENTERPRISE

Authors

Abstract

The article discloses theoretical provisions on the formation and implementation of an innovative strategy for a printing company. It is proved that focusing on innovative development will contribute to increasing the competitiveness of printing enterprises, and the innovative strategy is the basic tool for managing the innovative development of an enterprise. A conceptual scheme for the formation of an innovative strategy for a printing company has been developed. The process of developing a strategy is presented by the example of Vinnitsa City Printing House LLC: a mission of a printing company is defined, which is to satisfy the interests of consumers in publishing and printing products, ensuring compliance with the doctrine of the state’s information policy; a system of goals has been formulated: an individual approach and cooperation by customers, a European level of quality, minimum lead times, competitive prices for services; an assessment of the factors of the external and internal environment using the SWOT analysis; selected priority strategic directions; Of the possible alternatives, the most optimal innovative strategy of the possible alternatives, the most optimal innovative strategy of the enterprise was chosen — the strategy of technological progress (modernization).

References

Баранчеев В. П., Масленникова Н. П., Мишин В. М. Управление инновациями: учебник. М.: Юрайт, 2011.

Вікарчук О. І. Особливості формування концептуальних засад інноваційного маркетингу підприємства: Імплементація наукових засад та перспективи досконалої маркетингової діяльності підприємств як ринково-орієнтованої концепції їх розвитку // Кол. монографія / за заг. ред. проф. Л. Д. Павловської та О. О. Євенок. Житомир, 2017. С. 5–30.

Завлин П., Ипатов А., Кулагин А. Инновационная деятельность в условиях рынка. СПб.: Наука, 1994. 190 с.

Зозульов О., Підмогильна О. Принципи формування маркетингової стратегії: від унітарних до інтегрованих корпоративних маркетингових стратегій // Маркетинг в Україні. 2013. № 3. С. 41–48.

Инновационный менеджмент : учеб. пособие / [под ред. С. Д. Ильенковой]. М.: Юнити, 2001. 327 с.

Ілляшенко С. М., Шипуліна Ю. С. Товарна інноваційна політика: підручник. Суми: ВТД “Університет. кн.”, 2007. 281 с. 66

Інновації і маркетинг — рушійні сили економічного розвитку: монографія / за ред. д-ра екон. наук, проф. С. М. Ілляшенка. Суми: ТОВ “Друкар. дім “Папірус”, 2012. 536 с.

Вінницька міська друкарня: Офіційний сайт [Електронний ресурс]. URL: https://vmdruk.com/

Портер М. Стратегія конкуренції. Методика аналізу галузей і діяльності конкурентів / пер. з англ. К.: Основи, 2009. 523 с.

Фатхутдинов Р. А. Инновационный менеджмент [Текст] : учеб. для студ. вузов по экономическим и техническим специальностям и направлениям. 4-е изд., перераб. и доп. СПб : Питер, 2003. 400 с.

Шевченко І. Б. Основні засади формування місії підприємств поліграфічної промисловості [Електронний ресурс] // Технологія і техніка друкарства. 2012. Вип. 2. С. 75–84. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Titd_2012_2_15

Published

2019-11-11