CONTENT FILLING OF CONCEPT OF QUALITY OF MEDICAL SERVICES IN THE CONTEXT OF MEDICAL REFORM
Abstract
The article analyzes the essential concept of the quality of medical services in the context of the reform of health care system in Ukraine. The content of the concept “quality of medical services” is revealed and the relationship between the terms “medical service” and “medical care” is established. It is established that the main reason for the current state of the healthcare market in Ukraine is that there is theoretically no definitive definition of the essence of the term “medical service”. However, the majority of legislative documents relating to the reform of the health sector use the term “medical care”. According to the author’s definition, the quality of medical care is understood as the property of the process of interaction of a physician and a patient due to the qualification of the staff, that is, the ability of the physician to reduce the risk of progression of the disease and the emergence of a new pathological process, optimally use the resources of medicine and ensure satisfaction of the patient from his interaction with the medical system in accordance with time requirements.
References
Вороненко Ю. В., Горачук В. В. Методичні підходи до впровадження стандартизації організаційних технологій у систему управління якістю медичної допомоги // Укр. мед. часоп. 2012. № 5. С. 108–110.
КВЕД [Електронний ресурс] // КВЕД: сайт. URL: https://kved.biz.ua
Гришин В. В. Регулирование процессов становления страховой медицины. М.: Наука, 1997. 352 с.
Карамишев Д. В. Управління якістю медичної допомоги в контексті інноваційних перетворень системи охорони здоров’я [Електронний ресурс] // Центр дистанційного навчання Нац. акад. держ. упр. при президентові України:
сайт. URL: http://academy.gov.ua/ej/ej3/txts/GALUZEVE/10-KARAMISCHEV.pdf
Лехан В. М., Дзяк Г. В., Крячкова Л. В. Підходи до визначення стратегії підвищення якості медичного обслуговування в Україні, гармонізовані з загальноєвропейськими методами // Главный врач. 2010. № 5. С. 36–39.
Марова С. Ф., Вовк С. М. Медична послуга як товар медичного ринку // Держ. упр.: удосконалення та розвиток. 2017. № 4.
Павлюк К. В. Удосконалення механізмів фінансування медичних послуг в Україні //Фінанси України. 2016. № 2. С. 64–82.
Про затвердження Програми подання громадянам гарантованої державою безоплатної медичної допомоги: Постанова Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 955 [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. Законодавство
України: сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/955-2002-%D0%BF
Руководство по управлению качеством. Россия-США, 2000 [Электронный ресурс] // University of Warwick: site. URL: https://web.warwick.ac.uk/russia/Burnyshev_Quality.doc
Степаненко А. В., Сміянов В. А. Управління якістю медичної допомоги в закладі охорони здоров’я // Східноєвроп. журн. громадського здоров’я. 2012. № 2–3. С. 64–67.
Устинов А. В. Розширено перелік платних медичних послуг [Електронний ресурс] // Укр. мед. часоп. 2016. URL: http://www.umj.com.ua/article/101150/rozshireno-perelik-platnih-medichnih-poslug
Czerw A. Religioni U i wsp. Metody pomiaru oraz oceny jakości świadczonych usług w podmiotach leczniczych. Probl Hig Epidemiol. 2012. 93(2): 269–273.
Grześkiewicz W. Kultura organizacyjna narzędziem zarządzania organizacją. Antidotum. 2002. 10: 67–72.
Glick H. A. et al. Economic evaluation in clinical trials. — OUP Oxford, 2014.
Kowalczuk K, Krajweska-Kułak E i wsp. Jakość usług medycznych — aktualne wyzwania. Problemy Pielęgniarstwa. 2010. 1(1): 79–82.
WHO, Zdrowie dla wszystkich w XXI wieku, Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia za WHO, Copenhagen, 1999.