COMPETITION IN THE CONSUMER MARKET OF UKRAINE DURING THE WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/75-7

Keywords:

competition, competitiveness, factor of competitiveness, trade, consumer market, enterprise

Abstract

With the beginning of the war, many companies, including international ones, suspended their activities on the Ukrainian market, which led to the simplification of business entities' entry into the market. The full-scale invasion of the aggressor country primarily affected the change in consumer priorities and increased demand for domestically produced products. This caused a decrease in the volume of imports, which leads to the intensification of competition among local producers and promotes the development of domestic production. Since the beginning of the full-scale invasion, many international companies have either stopped working in Ukraine altogether or suspended their activities. In connection with these events, an increase in competition among domestic manufacturers was monitored through the appearance of new participants precisely in connection with the easing of conditions caused by the withdrawal of some foreign entities from the market and the preference of Ukrainians for the products of domestic manufacturers. It is external crisis factors that have a significant destabilizing effect, which leads to the aggravation of threats to the competitiveness of trade enterprises, among them the following: economic, political, social, scientific and technological factors. Despite the full-scale military operations and the blockade, business in Ukraine continues to develop. Registration of new enterprises is growing rapidly, which explains the ability of Ukrainian business to adapt and find new opportunities even in the most difficult conditions. The prospects for the development of competition in the consumer market of Ukraine in the conditions of the military conflict are determined by a number of key features - increased patriotism and the preference for domestic goods in the consumer behavior of the population contribute to the growth of the popularity and competitiveness of Ukrainian manufacturers. In general, despite the challenges associated with the military conflict, Ukrainian trading companies have the opportunity to actively develop and compete in the consumer market, using their flexibility and innovative potential.

References

Державна служба статистики України: сайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 16.06.2024).

Ціна змін. Трансформація роздрібної торгівлі під час війни. Kyivstar Business Hub – корпоративний блог для бізнесу. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/czina-zmin-transformacziya-rozdribnoyi-torgivli-pid-chas-vijny (дата звернення: 16.06.2024).

Шаріпов О. Рік без Zara і H&M. Хто з українських брендів зміг скористатися «простоєм» конкурентів. Forbes.ua. Бізнес, мільярдери, новини, фінанси, інвестиції, компанії. URL: https://forbes.ua/company/rik-bez-zara-i-hampm-khto-z-ukrainskikh-brendiv-zmig-skoristatisya-prostoem-konkurentiv-05052023-13435 (дата звернення: 16.06.2024).

Opendatabot. Війна не зупинила бізнес: відкривається більше нових справ, аніж закривається. Опендатабот. URL: https://opendatabot.ua/analytics/business-growth-in-war (дата звернення: 16.06.2024).

Тарасовський Ю. В Україні попри війну відкривається більше нових бізнесів, аніж закривається. Forbes.ua. Бізнес, мільярдери, новини, фінанси, інвестиції, компанії. URL: https://forbes.ua/news/v-ukraini-popri-viynu-vidkrivaetsya-bilshe-novikh-kompaniy-anizh-zakrivaetsya-08052023-13513 (дата звернення: 16.06.2024).

Kornyliuk R. Бізнес в рік війни. Блог YC.Market. Дослідження ринку та конкурентий аналіз. URL: https://blog.youcontrol.market/biznies-v-rik-viini/ (дата звернення: 16.06.2024).

Драган О.І. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теоретичні аспекти: монографія. Київ : ДАКККіМ, 2006. С. 28–29.

Должанський І.З., Загорна Т.О. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 384 с.

Пашкуда Т.В., Афенді А.І. Напрями розвитку торгівлі в Україні в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2022. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-73

Мазаракі А.А., Пшеслінський Д.М., Смолін І.В. Торговельне підприємство: стратегія, політика, конкурентоспроможність: монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т., 2010. 125 c.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: sait [State Statistics Service of Ukraine: website]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed June 16, 2024).

Tsina zmin. Transformatsiia rozdribnoi torhivli pid chas viiny [Price of changes. The transformation of retail trade during the war]. Kyivstar Business Hub. Available at: https://hub.kyivstar.ua/articles/czina-zmin-transformacziya-rozdribnoyi-torgivli-pid-chas-vijny (accessed June 16, 2024).

Sharipov O. (2022) Rik bez Zara i H&M. Khto z ukrainskykh brendiv zmih skorystatysia «prostoiem» konkurentiv [A year without Zara and H&M. Which of the Ukrainian brands was able to take advantage of the "downtime" of competitors]. Forbes.ua. Biznes, miliardery, novyny, finansy, investytsii, kompanii Available at: https://forbes.ua/company/rik-bez-zara-i-hampm-khto-z-ukrainskikh-brendiv-zmig-skoristatisya-prostoem-konkurentiv-05052023-13435 (accessed June 16, 2024).

Opendatabot. Viina ne zupynyla biznes: vidkryvaietsia bilshe novykh sprav, anizh zakryvaietsia [Opendatabot. The war did not stop business: more new cases are opened than closed]. Available at: https://opendatabot.ua/analytics/business-growth-in-war (accessed June 16, 2024).

Tarasovskyi Yu. (2022) V Ukraini popry viinu vidkryvaietsia bilshe novykh biznesiv, anizh zakryvaietsia [In Ukraine, despite the war, more new businesses are opening than closing]. Forbes.ua. Biznes, miliardery, novyny, finansy, investytsii, kompanii Available at: https://forbes.ua/news/v-ukraini-popri-viynu-vidkrivaetsya-bilshe-novikh-kompaniy-anizh-zakrivaetsya-08052023-13513 (accessed June 16, 2024).

Kornyliuk R. (2022) Biznes v rik viiny | Bloh YC.Market. Bloh YC.Market | Doslidzhennia rynku ta konkurentyi analiz [Business in the year of war YC.Market Blog. YC.Market Blog | Market research and competitive analysis]. Available at: https://blog.youcontrol.market/biznies-v-rik-viini/ (accessed June 16, 2024).

Drahan O. I. (2006) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: teoretychni aspekty. Monohrafiia [Management of enterprise competitiveness: theoretical aspects. Monograph]. DAKKKiM. Pp. 28–29. (in Ukrainian)

Dolzhanskyi I. Z., Zahorna T. O. (2006) Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: Navch. posib. [Competitiveness of the enterprise: Education. manual]. Кyiv: Tsentr navchalnoi literatury, 384 p. (in Ukrainian)

Pashkuda T. V., Afendi A. I. (2022) Napriamy rozvytku torhivli v Ukraini v umovakh voiennoho stanu [Directions of trade development in Ukraine under martial law]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 43. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1759 (accessed June 16, 2024).

Mazaraki A. A., Psheslinskyi D. M., Smolin I. V. (2010) Torhovelne pidpryiemstvo: stratehiia, polityka, konkurentospromozhnist [Commercial enterprise: strategy, policy, competitiveness]. monohrafiia. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t. 125 p. (in Ukrainian)

Published

2024-09-27