SOCIAL COMPONENT OF INCREASING THE COMPETITIVENESS OF PROCESSING ENTERPRISES

Authors

  • T. P. Panyuk Rivne State University of Humanitarian

Abstract

There are new issues for processing enterprises due to the development of national business and Ukraine integration to world economic system, forcing the competitiveness. It becomes more difficult for government to finance social policy in the country that is the cause of increasing the role of social component or social responsibility of business. Its development and state support is the important task of national economy, where the social components play great role as competitive advantages of processing enterprises. That is why the issue of social responsibility is actual scientific research for national researchers in the conditions of social oriented economy. In conditions of Ukraine adaptation to European development it is necessary for government to refuse old economic model and to create new one that is based on modern requirements and international experience of developed countries. It is important for processing enterprises to include principles and methods of social responsibility in social policy of enterprise. The author researches and characterizes social component to increase the competitiveness of processing enterprises, identifies the important role of social responsibility in national processing enterprises activity. It aims at compliance high standards of economic activity, social standards of staff work, minimization of negative impact on environment; creating the partnership between business, society and state; improving the results of business in long term period. The main obstacles of social responsibility development are highlighted. We find that for social responsibility becomes competitive advantage the chiefs of enterprises should clearly know its structure and use different instruments at all stages for consumer, subordinate, society and country, stakeholders and partners.

References

Культурний та соціальний виміри євроінтеграційної стратегії України: Засідання РГ від 12.03.2013 р. [Електронний ресурс ] // Нац. ін-т стратегічних досліджень. URL: http://www.niss.gov.ua/articles/1121

Гришова І. Ю., Щербата М. Ю., Гришов В. В. Соціальна відповідальність бізнесу як чинник соціально-економічного розвитку // Проблеми і перспективи економіки та упр.: Наук. журн. Черніг. нац. технол. ун-ту. 2015. № 3 (3). C. 17–28.

Зелена книга Європейського Союзу [Електронний ресурс] // Комитет Российского союза промышленников и предпринимателей по энергетической политике и энергоэффективности. URL: http://www.rsppenergy.ru/main/static.asp?art_id=1552

Комарницький І. Ф., Галушко З. І. Соціальна відповідальність бізнесу як інструмент управління сучасним підприємством [Електронний ресурс] // Нац. Бібліотека України імені В. І. Вернадського. Веб-портал. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/znpen/2010_6/7_Social.pdf

Гришова І. Ю., Шестаковська Т. Л. Роль консюмеризму в соціально-економічних процесах // Наук. записки Ін-ту законодавства Верховної Ради України. 2016. № 6. С. 75–82.

Митяй О. В. Особливості формування і оцінки конкурентоспроможності в аграрній сфері // Вісн. Черніг. держ. технологічного ун-ту. Серія “Економічні науки”. 2014. № 4. С. 12–19.

Гришова І. Ю., Конюхов Ю. М. Оцінка міграційних потоків як фактору трансформації соціально-економічної сфери // Укр. журн. прикладної економіки. 2016. Том 1. № 1. С. 50–58.

Banerjee S. B. Corporate social responsibility: the good, the bad and the ugly / Subhabrata Bobby Banerjee. Cheltenham (UK), Northampton, (USA, MA): Edward Elgar Publishing, 2007. 153 p.

Товма Л. Ф. Еколого-економічна складова в концепції сталого розвитку України [Електронний ресурс] // Сайт наукового журналу “Бізнес Інформ”. URL: http://business-inform.net/pdf/2012/2_0/141_144.pdf

Офіційний сайт Національного інституту стратегічних досліджень [Електронний ресурс]. URL: http://www.niss.gov.ua

Петрушенко Ю. М., Дудкін О. В. Формування інституту позитивної соціальної відповідальності // Наук. пр. Донецького нац. техн. ун-ту. Серія: економічна. 2009. Випуск 37. С. 25–31.

Панюк Т. П. Роль cоціальної відповідальності бізнесу в діяльності молокопереробних підприємтсв // Проблеми і перспективи економіки та управління: Наук. Журн. Черніг. нац. технол. ун-ту. 2015. № 2 (2). C. 118–122.

Downloads

Published

2017-05-18