УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ МЕНЕДЖМЕНТУ ЯКОСТІ В МЕДИЧНИХ ОФІСАХ НА ОСНОВІ ВПРОВАДЖЕННЯ МІЖНАРОДНИХ СТАНДАРТІВ

Автор(и)

  • Ю.А. Матвєєва Навчально-науковий інститут бізнесу, економіки та менеджменту Сумського державного університету https://orcid.org/0000-0002-3082-5551
  • О.М. Олешко Навчально-науковий медичний інститут Сумського державного університету https://orcid.org/0000-0003-2439-3243
  • Ю.А. Опанасюк Навчально-науковий інститут бізнесу, економіки та менеджменту Сумського державного університету https://orcid.org/0000-0002-9236-8587

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/78-19

Ключові слова:

управління якістю в медичних офісах, стандартизація, система менеджменту якості, сертифікація медичних послуг, лояльніcть пацієнтів до медичних установ, конкурентоспроможність медичних офісів, підвищення якості медичних послуг, комплексний підхід

Анотація

У статті досліджено теоретичні засади та практичні аспекти впровадження системи менеджменту якості в медичних офісах із використанням міжнародних стандартів. Визначено роль управлінських систем якості в підвищенні ефективності, безпеки та конкурентоспроможності медичних послуг. Досліджено методи вимірювання лояльності клієнтів за відповідними індексами. Виконано бібліометричний аналіз публікацій у Scopus, що показав основні тенденції впровадження стандартів якості в охороні здоров’я. Проаналізовано ключові міжнародні стандарти, що регламентують якість у медичних установах. Для досягнення цих цілей було використано кейс-метод. Розглянуто вплив сертифікації за міжнародними стандартами на підвищення довіри та лояльності пацієнтів. Отримані результати можуть бути корисними для медичних офісів, що прагнуть оптимізувати процеси управління якістю.

Посилання

Donabedian A. Evaluating the quality of medical care. Milbank Quarterly. 2005. Vol. 83. № 4. P. 691–729.

Villa-Gallón J.E., Valencia-Bernal J.A., Garcés-Gómez Y.A. ISO Standards in Healthcare Organizations: Research Evolution and Trends from a Bibliometric Analysis. Publications. 2024. № 3. DOI: https://doi.org/10.3390/publications12030027

Rathi R., Vakharia A., Shadab M. Lean six sigma in the healthcare sector: A systematic literature review. Materials Today: Proceedings. 2021, June 7. URL: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8820448/pdf/main.pdf (дата звернення: 12.03.2025).

Poissant L., Pereira J., Tamblyn R., Kawasumi Y. The Impact of Electronic Health Records on Time Efficiency of Physicians and Nurses: A Systematic Review. Journal of the American Medical Informatics Association. 2005. URL: https://www.researchgate.net/publication/7837057 (дата звернення: 12.03.2025).

Al Shawan D. The Effectiveness of the Joint Commission International Accreditation in Improving Quality at King Fahd University Hospital, Saudi Arabia: A Mixed Methods Approach. Journal of Healthcare Leadership. 2021. URL: https://www.researchgate.net/publication/348965252 (дата звернення: 12.03.2025).

Petryk S., Andrieiev I., Tishko D., Kurbanov A., Yunger V. The effectiveness of quality management strategies in health care organizations: an analysis of quality standards implementation and clinical performance improvement. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12, № 68. P. 333–345. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.68.08.31

Валах В., Рудінська О., Бусел С., Князькова В. Управління якістю медичних послуг в Україні в контексті міжнародного досвіду. Економічний аналіз. 2024. Т. 34, № 2. С. 94–105. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2024.02.094

Олешко О. М. Удосконалення системи управління якістю в медичних закладах з використанням міжнародних стандартів якості в організації охорони здоров’я: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра: спец. 073 – менеджмент / наук. кер. Ю. А. Матвєєва. Суми: Сумський державний університет, 2024. 45 с. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/98212/1/Oleshko_mag_rob.pdf (дата звернення: 12.03.2025).

Сміянов В. А., Тарасенко С. В. Інструменти та методи управління якістю медичної допомоги: умови та особливості застосування у процесі реформування системи охорони здоров'я України. Східноєвропейський журнал громадського здоров'я. 2013. № 1. С. 51–57. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/32313/1/Smiyanov_Tarasenko_Ohorona_zdoroyja.pdf (дата звернення: 13.03.2025).

Craftinnovations. 5 ключових KPI лояльності. URL: https://www.craftinnovations.com.ua/post/top-5-customer-loyalty-kpi (дата звернення: 10.03.2025).

Кращі практики управління медичним закладом: посібник / Проект USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я». Київ, 2021. URL: http://surl.li/ismgkx (дата звернення: 10.03.2025).

Donabedian, A. (2005). Evaluating the quality of medical care. Milbank Quarterly, no. 83(4), pp. 691–729. (Original work published 1966).

Villa-Gallón, J. E., Valencia-Bernal, J. A., & Garcés-Gómez, Y. A. (2024). ISO standards in healthcare organizations: Research evolution and trends from a bibliometric analysis. Publications, no. 12(3). DOI: https://doi.org/10.3390/publications12030027

Rathi, R., Vakharia, A., & Shadab, M. (2021). Lean six sigma in the healthcare sector: A systematic literature review. Materials Today: Proceedings. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8820448/pdf/main.pdf (accessed: 12.03.2025).

Poissant, L., Pereira, J., Tamblyn, R., & Kawasumi, Y. (2005). The impact of electronic health records on time efficiency of physicians and nurses: A systematic review. Journal of the American Medical Informatics Association, no. 12(5), pp. 505-516. Available at: https://www.researchgate.net/publication/7837057 (accessed: 12.03.2025).

Al Shawan, D. (2021). The effectiveness of the Joint Commission International accreditation in improving quality at King Fahd University Hospital, Saudi Arabia: A mixed methods approach. Journal of Healthcare Leadership, no. 13, pp. 15-25. Available at: https://www.researchgate.net/publication/348965252 (accessed: 12.03.2025).

Petryk, S., Andrieiev, I., Tishko, D., Kurbanov, A., & Yunger, V. (2023). The effectiveness of quality management strategies in health care organizations: An analysis of quality standards implementation and clinical performance improvement. Amazonia Investiga, no. 12(68), pp. 333–345. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.68.08.31

Valakh, V., Rudynska, O., Busel, S., & Kniiaz'kova, V. (2024). Upravlinnja yakistiu medychnykh posluh v Ukrajini v konteksti mizhnarodnogo dosvidu [Quality management of medical services in Ukraine in the context of international experience]. Ekonomichnyi analiz, vol. 34(2), pp. 94–105. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2024.02.094

Oleshko, O. M. (2024). Udoskonalennia systemy upravlinnia yakistiu v medychnykh zakladakh z vykorystanniam mizhnarodnykh standartiv yakosti v orhanizatsii okhorony zdorov’ia [Improving the quality management system in medical institutions using international quality standards in healthcare organisations]: robota na zdobuttia kvalifikatsiinoho stupenia mahistra: spets. 073 – Menedzhment (Y. A. Matvieieva, Scientific advisor). Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet. Available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/98212/1/Oleshko_mag_rob.pdf (accessed: 12.03.2025).

Smiyanov, V. A., & Tarasenko, S. V. (2013). Instrumenty ta metody upravlinnia yakistiu medychnoi dopomohy: umovy ta osoblyvosti zastosuvannia u protsesi reformuvannia systemy okhorony zdorovia Ukrainy [Tools and methods for managing the quality of medical care: Conditions and features of application in the reform process of the Ukrainian health care system]. Skhidnoievropeiskyi zhurnal hromadskoho zdorovia, no. (1), pp. 51–57. Available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/32313/1/Smiyanov_Tarasenko_Ohorona_zdoroyja.pdf (accessed: 13.03.2025).

Scopus. (n.d.). Available at: http://surl.li/gsaika (accessed: 13.03.2025).

Craftinnovations. (n.d.). 5 kliuchovykh KPI loialnosti [5 key loyalty KPIs]. Available at: https://www.craftinnovations.com.ua/post/top-5-customer-loyalty-kpi (accessed: 10.03.2025).

USAID. (2021). Krashchi praktyky upravlinnia medychnym zakladom: Posibnyk [Best practices of medical institution management: Manual]. Kyiv: Proekt USAID "Pidtrymka reformy okhorony zdorovia". Available at: http://surl.li/ismgkx (accessed: 10.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28