ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ З ПЛАНОГРАМАМИ ЯК НАПРЯМ УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ МЕРЧЕНДАЗИНГУ В СУЧАСНОМУ РИТЕЙЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4536/78-25Ключові слова:
мерчендайзинг, ритейл, планограма, викладка, товарна категорія, цифрові технології, ефективністьАнотація
Стаття розкриває особливості структури, процесів створення, впровадження та контролю за планограмами, які є важливим інструментом мерчендайзингу. Визначено можливості впливу планограмування на процеси презентації товарів у торговому залі, оптимізації торгового простору та покращення економічних показників діяльності підприємств роздрібної торгівлі. Структура та рівень деталізації планограми залежать від її призначення та стратегії просування товарів у торговельному підприємстві, а також від способів презентації товарного асортименту, які закріплює ця планограма. Проаналізовано алгоритм розробки та впровадження планограм, а також підкреслено важливість використання сучасних цифрових інструментів, які при цьому використовуються. Охарактеризовано функціональні можливості спеціальних сервісів для створення й аналізу ефективності планограм. Підкреслено, що різні способи стимулювання працівників магазину позитивно впливають на подальше виконання ними обов’язків щодо роботи з планограмами.
Посилання
Бичікова Л. А., Хитра К. П., Фесенко Т. С. Мерчендайзинг як інструмент отримання додаткового прибутку та досягнення конкурентних переваг. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 5. Т. 3. С. 28-31.
Jackson T., Shaw D. The role of merchandising. Mastering Fashion Buying and Merchandising Management. London, 2001. Pp. 26-38.
Kawamura D., Setoguchi Ts. A study on merchandising methods for large-scale commercial facilities. Journal of Architectural and Planning. 2024. Vol. 88. № 803. Pp. 45-55. DOI: https://doi.org/10.1002/2475-8876.12431
Kim Ch., Miao M., Hu B. Relations between merchandising information orientation, strategic integration and retail performance. International Journal of Retail & Distribution Management. 2022. Vol. 50. № 1. Pp. 18-35. DOI: https://doi.org/10.1108/IJRDM-07-2020-0244/
Комарницький І., Фарат О. Мерчендайзинг як умова успіху комерційної діяльності підприємства. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2009. Вип. 109. С. 7-9.
Mittlestaedt R. A., Stassen R. E. Shopping behavior and retail merchandising strategies. Journal of business research. 1990. Vol. 21. Is. 3. Pp. 243-258.
Пічик К. В. Завоювання уваги споживача – головна мета мерчендайзингу. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2006. Т. 56. С. 84-86.
Разумова Г. В., Болгаріна А. А. Вплив мерчендайзингу на поведінку покупців. Економічний простір. 2024. № 189. С. 71-74.
Старицький Т., Старицька О. Мерчендайзинг як інструмент отримання додаткового прибутку. Маркетинг в Україні. 2008. № 2. С. 34-38.
Шимко О. В. Мерчандайзинг у системі управління торговельним підприємством. БізнесІнформ. 2020. № 1. С. 383-390.
Планограма: що це таке, кому вона потрібна та які завдання вирішує. URL: https://surl.li/jueumv
Перетворіть планограму на ефективний інструмент вашого бізнесу! URL: https://surl.li/rewdoz
Планограма викладки продуктів та напоїв: приклади, види та найкращі практики. URL: https://surl.li/rrptjd
Планограма продуктового магазину. Види викладки товарів. URL: https://planohero.com/uk/blog/grocery-store-planogram/
Ручне VS автоматизоване створення планограм. URL: https://surl.li/mqtacn
Найкращі програми для створення планограм для ритейлу (2024). URL: https://surl.li/cocgbt
Як створити ефективну планограму онлайн: покрокова інструкція. URL: https://planohero.com/uk/blog/create-effective-planogram-online/
Ефективність планограм. URL: https://datawiz.io/tutorial-system/uk/article/reports/planograms-efficiency/
Bychikova, L. A., Khytra, K. P. & Fesenko, T. S. (2009). Merchendaizynh yak instrument otrymannia dodatkovoho prybutku ta dosiahnennia konkurentnykh perevah [Merchandising as a tool for generating additional profit and achieving competitive advantages]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 5, vol. 3, pp. 28-31. (in Ukrainian)
Jackson, T. & Shaw D. (2001). The role of merchandising. In Mastering Fashion Buying and Merchandising Management. London: Red Globe Press, pp. 26-38.
Kawamura, D. & Setoguchi, Ts. (2024). A study on merchandising methods for large-scale commercial facilities. Journal of Architectural and Planning, vol. 88, no. 803. pp. 45-55. DOI: https://doi.org/10.1002/2475-8876.12431
Kim, Ch., Miao, M. & Hu, B. (2022). Relations between merchandising information orientation, strategic integration and retail performance. International Journal of Retail & Distribution Management, vol. 50, no. 1, pp. 18-35. DOI: https://doi.org/10.1108/IJRDM-07-2020-0244/
Komarnytskyi, I. & Farat, O. (2009). Merchendaizynh yak umova uspikhu komertsiinoi diialnosti pidpryiemstva [Merchandising as a condition for the success of commercial activity of an enterprise]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, no. 109, pp. 7-9. (in Ukrainian)
Mittlestaedt, R. A. & Stassen, R. E. (1990). Shopping behavior and retail merchandising strategies. Journal of business research, no. 21, vol. 3, pp. 243-258.
Pichyk, K. V. (2006). Zavoiuvannia uvahy spozhyvacha – holovna meta merchendaizynhu [Gaining consumer attention is the main goal of merchandising]. Naukovi zapysky NaUKMA. Ekonomichni nauky, no. 56, pp. 84-86. (in Ukrainian)
Razumova, H. V. & Bolharina, A. A. (2024). Vplyv merchendaizynhu na povedinku pokuptsiv [The impact of merchandising on customer behaviour]. Ekonomichnyi prostir, no. 189, pp. 71-74 (in Ukrainian)
Starytskyi, T. & Starytska, O. (2008). Merchendaizynh yak instrument otrymannia dodatkovoho prybutku [Merchandising as a tool for generating additional profit]. Marketynh v Ukraini, no. 2, pp. 34-38 (in Ukrainian)
Shymko, O. V. (2020). Merchandaizynh u systemi upravlinnia torhovelnym pidpryiemstvom [Merchandising in the management system of a trading company]. BiznesInform, no. 1, pp. 383-390. (in Ukrainian)
Planohrama: shcho tse take, komu vona potribna ta yaki zavdannia vyrishuie [Planogram: what it is, who needs it and what tasks it solves]. Available at: https://surl.li/jueumv (in Ukrainian)
Peretvorit planohramu na efektyvnyi instrument vashoho biznesu! [Turn your planogram into an effective tool for your business!]. Available at: https://surl.li/rewdoz (in Ukrainian)
Planohrama vykladky produktiv ta napoiv: pryklady, vydy ta naikrashchi praktyky [Food and beverage display planogram: examples, types and best practices]. Available at: https://surl.li/rrptjd (in Ukrainian)
Planohrama produktovoho mahazynu. Vydy vykladky tovariv [Planogram of a grocery store. Types of display of goods]. Available at: https://planohero.com/uk/blog/grocery-store-planogram/ (in Ukrainian)
Ruchne VS avtomatyzovane stvorennia planohram [Manual VS automated creation of planograms]. Available at: https://surl.li/mqtacn (in Ukrainian)
Naikrashchi prohramy dlia stvorennia planohram dlia ryteilu (2024) [The best apps for creating planograms for retail (2024)]. Available at: https://surl.li/cocgbt (in Ukrainian)
Iak stvoryty efektyvnu planohramu onlain: pokrokova instruktsiia [How to create an effective planogram online: step-by-step instructions]. Available at: https://planohero.com/uk/blog/create-effective-planogram-online/ (in Ukrainian)
Efektyvnist planohram [Effectiveness of planograms]. Available at: https://datawiz.io/tutorial-system/uk/article/reports/planograms-efficiency/ (in Ukrainian)