ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРТНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ, ПОВ’ЯЗАНИХ З ЕТИКЕТКАМИ: МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-5(11)-11-23Ключові слова:
судова експертиза, судова експертиза об’єктів інтелектуальної власності, методика, методичні рекомендації, етикетка, торговельна марка, промисловий зразок.Анотація
Публікація присвячена актуальним проблемам методичного забезпечення судової експертизи і експертних досліджень етикеток, формуванню теоретико-методичних основ експертних досліджень таких об’єктів інтелектуальної власності, як торговельні марки та промислові зразки, які застосовуються в етикетках, з урахуванням практичного досвіду судово-експертної діяльності в цій сфері в Україні, а також, положень нового Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки і промислові зразки та боротьби з патентними зловживаннями» від 21 липня 2020 р. Обґрунтовується, що реєстрація етикетки саме в якості торговельної марки є на сьогодні найбільш поширеним засобом захисту прав на об’єкти промислової власності. Це зумовлено тим, що в традиційному вигляді етикетка є різновидом комбінованого словесно-зображувального позначення. При цьому, комбіноване позначення – це позначення, яке є поєднанням в собі різних за характером позначень, що є його складовими елементами (слова, зображення, кольори тощо). Найбільш поширеними комбінованими позначеннями є словесно-зображувальні композиції. Але зустрічаються і такі, що складаються з зображувальних, словесних і об’ємних елементів тощо. Зроблено висновок, що етикетка – це засіб інформування споживачів про упаковану продукцію та її виробника, яка розміщується безпосередньо на товарі, на листках-вкладках, приклеєна або така, що додається до упакованої одиниці товару, її необхідно досліджувати у залежності від того, на яких саме товарах етикетка розміщена, для якого кола споживачів вона призначена. Наголошено, що логічним продовженням роботи в напрямку комплексного методичного забезпечення судової експертизи торговельних марок і промислових зразків, з урахуванням новел чинного законодавства, є розроблення та затвердження в 2021-2022 роках «Методики дослідження промислових зразків» і нової редакції «Методики проведення судової експертизи, пов’язаної з винаходами та корисними моделями», розроблення яких підтримано на осінньому засіданні секції судової експертизи об’єктів інтелектуальної власності НКМР при Міністерстві юстиції України до включення до Тематичного плану науково-дослідних робіт НДУСЕ Міністерства юстиції України на 2020 рік.
Посилання
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки і промислові зразки та боротьби з патентними зловживаннями: Закон України від 21 липня 2020 р. // Офіційний вісник України. 2020. № 67. Ст. 2148.
Ковальова Н.М. Етикетка з точки зору судової експертизи об’єктів інтелектуальної власності // Експерт: Парадигми юридичних наук і державного управління: електронне наукове видання. 2019. № 1(3). С. 53-65.
Методика проведення експертних досліджень, пов’язаних із засобами індивідуалізації ( реєстр. № 13.6.01 від 23.03.2018р.) / НДЦСЕ з питань інтелектуальної власності / Н.М. Ковальова, О.В. Голікова та ін.; за ред. В.Л. Федоренко. Київ: , 2017. 56 с.
Про охорону прав на знаки для товарів і послуг: Закон України від 15 грудня 1993 р. // Відомості Верховної Ради України. 1994. №7. Ст. 36.
Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів: Закон України від 23 грудня 1997 р. // Відомості Верховної Ради України. 1998. № 19. Ст. 98.
Про захист прав споживачів: Закон України від 12 травня 1991 р. // Відомості Верховної Ради УРСР. 1991. №30. Ст.379.
Про охорону прав на промислові зразки: Закон України від 15 грудня 1993 р. // Відомості Верховної Ради України. 1994. № 7 Ст. 34.
Міжнародна класифікація товарів і послуг для реєстрації знаків («Ніццька класифікація», 11-2020). 11 редакція: Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 13 грудня 2020 № 662. URL: https://nice. uipv.org/ 9. Лук’янець Т. І. Рекламний менеджмент: Навч. посібник. Київ: КНЕУ, 1998. 276 с.
Корж М. В. Маркетинг: Навч. пос. Київ: Центр учбової літератури, 2008. 344 с.
Методичні рекомендації з дослідження назв лікарських засобів, зареєстрованих як торговельні марки: звіт НДР (заключ.) / Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса Мін’юст; кер. Т.А. Заніна; викон.: А. П. Копитько, О. В. Мануленко. (0116U003878). Харків: ХНДІСЕ, 2017. 80 с.
Федоренко В.Л., Нестерович В.Ф. Утвердження та конституційне закріплення права на інформацію: від найдавніших часів до сучасності // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Юриспруденція». 2019. № 41. Том. 1. С. 47-51. 13. Шницер Я.Б. Иллюстрированная всеобщая история письмен. С 155 рис. и т.д. 19 отдельными таблицами, печатными красками и золотом. С.-Петербург: Изд. А.Ф. Маркса, 1903. 264 с.
Висновок Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом щодо проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реформи патентного законодавства» (реєстр. № 2259 від 11.10.2019, Р. Підласа, Р. Стефанчук) / Веб-ресурс LIGA-360. URL: https://ips. ligazakon.net/document/XI00608K?an=1