PRACTICAL ASPECTS OF ORGANIZATION OF IMPROVING THE LEVEL OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF CIVIL SERVANTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-4(10)-184-195

Keywords:

civil servants, professional competence, advanced training forms, curricula, trainings, self-education.

Abstract

The article analyzes the legal framework governing the organization of raising the level of professional competence of civil servants in Ukraine. The main forms of increasing the level of professional competence of civil servants are presented and characterized. It is emphasized that one of the main ways to increase the level of professional competence is professional training, which can be quite long in time. The main classification of curricula for improving the professional competence of civil servants is given. In particular, it is stated that in the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of February 6, 2019, curricula should be divided into general and special. An important role in the article is given to higher educational institutions that provide training, retraining and advanced training of public servants. It was emphasized that the scientific and methodological support of the system of training, retraining, specialization and advanced training of civil servants is provided by the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine – a higher educational institution with special educational conditions is determined by the Cabinet of Ministers of Ukraine. Requirements for the content of professional programs are developed by the National Agency of Ukraine for Public Administration and the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine, and the programs themselves are educational institutions; considered by industry or regional HR councils; consistent with the National Agency of Ukraine for Civil Service of Ukraine and the relevant regional councils and regional state administrations. Justifiably, the forms of advanced training of civil servants are especially relevant and worthy of attention during the quarantine period. The corresponding conclusions are presented in the article.

References

Долгий О., Хрущ О. Професійна компетентність і компетенції державного службовця у контексті реформування публічної служби. Вісник Національної академії прокуратури України. 2019. № 3. С. 7–22.

Сурай І. Г., Григор’єв С. М. Стандартизація професійної підготовки державних службовців України на основі компетентнісного підходу. Аспекти публічного управління. 2018. Т. 6. № 11-12. С. 93–101.

Сухара І. В. Особливості діагностики професійної компетентності державних службовців в екологічній сфері України. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2016. № 2. UPL: http://nbuv.gov. ua/UJRN/Duur_2016_2_6

Кривачук Л. Професійна компетентність державних службовців у сфері охорони дитинства: окреслення професійно-особистісного компонента. Актуальні проблеми державного управління. 2015. Вип. 2. С. 137–140.

Бородін Є. І., Чикаренко І. А. Е-навчання: нові можливості для підготовки та підвищення кваліфікації публічних службовців. Європейські принципи і стандарти підготовки публічних управлінців: орієнтири для України : матер. наук.-практ. конф. за міжнар. участю, 5 – 6 листоп. 2015 р., м. Київ. НАДУ, 2015. С. 259–263.

Про державну службу : Закон України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII. UPL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/889-19

Про затвердження Порядку організації підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування : Наказ Національного агентства України з питань державної служби від 26 листопада 2019 р. № 211-19. UPL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0005-20

Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад : Постанова Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 р. № 106. UPL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/106-2019-%D0%BF

Стан системи професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших за- ступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів міс- цевих рад: доповідь / [К. Ващенко (кер. авт. колективу), В. Купрій, В. Чмига, Т. Токарчук, Л. Рикова, Ю. Вернигор та ін.; за заг. ред. К. Ващенка]. К.: Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу, 2019. 345 с.

Деякі питання реформування державного управління України : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 474-р. UPL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/main/474-2016-%D1%80

Деякі питання реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2016 р. № 688-р. UPL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/688-2016-%D1%80

Published

2020-06-24

How to Cite

Мосора, Л. С., & Федорищак, Х. І. (2020). PRACTICAL ASPECTS OF ORGANIZATION OF IMPROVING THE LEVEL OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF CIVIL SERVANTS. Expert: Paradigm of Law and Public Administration, (4(10), 184-195. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-4(10)-184-195

Issue

Section

CONCEPTUAL FUNDAMENTALS OF CIVIL SERVICE