MECHANISMS FOR IMPROVING THE PUBLIC SERVICE SYSTEM IN UKRAINE (ON THE BASIS OF INTERNATIONAL EXPERIENCE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-3(15)-218-225

Keywords:

service, public service, public service, municipal service, administrative service, social service, regulation, standardization, reengineering.

Abstract

Based on the study of foreign experience in improving the system of public services, the author proposes mechanisms for improving the system of public services in Ukraine. It is argued that the experience of foreign countries in the application of such mechanisms as regulation, standardization, optimization, reengineering, can be effectively applied in Ukraine. It is revealed that an important condition for effective public administration is the regulation and standardization of its main processes and results. It is argued that these mechanisms will contribute to the efficiency of the public service system in Ukraine. In this regard, the author highlighted the main goals of optimization and automation of public services. The main goals are such as eliminating redundant administrative procedures and, accordingly, the structural units that conduct them, simplifying paperwork, reducing the time of public services, setting up information and communication support for all elements of the public service system. It is shown that in Ukraine it is important to organize information communication between central executive bodies and the government, as well as between central and local authorities through official websites, online, expanding the network of public access to information about laws, regulations, reports, news through the Internet search engine on relevant sites. It was emphasized that the mechanism of transactional presence, which provides for interactive interaction between citizens and the government, needs to be improved. The author argued that foreign experience in optimizing the activities of public authorities and local governments through the introduction of modern information and communication technologies provides an example of several effective areas: electronic document management, e-government, the «single window» system. These tools are prospects for further, deeper, and more relevant research on this topic.

References

Грабар Н.С. Шляхи підвищення якості надання адміністративних послуг в Україні. Актуальні проблеми державного управління. 2015. № 1. С. 33-39.

Гинтова М.А., Жулин А.Б., Костырко А.А., Плаксин С.М., Синятуллина Л.Х. Реинжиниринг государственных услуг, комплексных сфер государственного регулирования: вопросы методологии. Вопросы государственного и муниципального управления. 2012, № 1. С. 7 – 25.

Державне управління та європейська інтеграція: еволюція поглядів: [навч. посіб.] / Д. В. Вітер, Л. Л. Прокопенко, О. М. Руденко, Л. М. Усаченко. К.: ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2013. 153 с.

Європейський досвід нормативно-проектного забезпечення розвитку інформаційного суспільства: висновки для України. Аналітична доповідь. НІСД. К., 2014. 76 с.

Тихонова Д.С. Зарубіжний досвід надання адміністративних послуг. Право і Безпека. 2014. № 4. С. 70-75.

Хаммер М. Реинжиниринг корпорации: Манифест революции в бизнесе. М. 2007. 287 с.

Шаров Ю. П. Чикаренко І.А. Європейські стандарти публічного управління: проекція на муніципальний рівень. Державне управління та місцеве самоврядування. Збірка наукових праць. Дніпро. ДРІДУ НАДУ, 2010. Вип. 1 (4). С. 295 – 304.

Шаров Ю.П., Маматова Т.В. Міжнародні практики громадського моніторингу надання публічних послуг. Аспекти публічного управління. 2013. № 2. С. 69-76.

Шереметьєва Л. А., Беца І.І. Концептуальні підходи, типи та види державних послуг в Європейському Союзі та в Україні: порівняльний аналіз. URL: http:// www.academy.gov.ua/ej/ej12/txts/10slaupa. pdf.

Шульгa М. A., Кoнoвaлoвa М. В. Iннoвaцiї в держaвнoму упрaвлiннi як умoвa рoзбудoви сервiснoї держави. Вiсник Київськoгo нaцioнaльнoгo унiверситету iменi Тaрaсa Шевченкa. Держaвне упрaвлiння 1 (1) 2014. С. 97-100.

Щербаківська Л.М. Концептуалізація державних послуг. Вісник Академії митної служби України. Серія : Державне управління. 2014. № 2. С. 120–124.

Mystery Shopping Providers Association Europe (MSPA Europe). URL: http://mspa_eu.org/en/news.html.

Single market for services (White Paper on Services of General Interest, «Services» Directive). URL: http://europa. eu/legislation_summaries/internal_market/ single_market_services/index_en.htm.

UNPD. Good Governance and Sustainable Human Development // Governance for Sustainable Human Development. A UNPD Policy Document. 2002. URL: http://magnet.unpd.org.

Published

2021-06-16

How to Cite

Столар, В. М. (2021). MECHANISMS FOR IMPROVING THE PUBLIC SERVICE SYSTEM IN UKRAINE (ON THE BASIS OF INTERNATIONAL EXPERIENCE). Expert: Paradigm of Law and Public Administration, (3(15), 218-225. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-3(15)-218-225

Issue

Section

FUNCTIONING AND DEVELOPMENT OF GOVERNANCE MECHANISMS