PROFESSIONAL READINESS OF CIVIL SERVANTS FOR ACTIVITIES IN THE CONDITIONS OF DIGITAL TRANSFORMATION OF ADMINISTRATIVE RELATIONS
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2022-4(22)-156-172Keywords:
digital transformation, e-governance, public service, professional competence, advanced training, professional readiness of civil servants.Abstract
Abstract. The article examines the problems of the civil servants’ readiness to operate under conditions of digital transformation of management relations. The significance of civil servants’ willingness to carry out their activities in non-standard, critical conditions is emphasized. The author’s interpretation of the digital transformation of management relations as a change in the nature of management interactions based on the widespread use of digital technologies, accompanied by the automation of management processes and, as a result, an increase in the efficiency and transparency of public management has been proposed. The problems of electronic governance implementing in Norway, the Netherlands, Italy, Bangladesh, and Colombia are considered. Different rates of formation of civil servants’ readiness for e-governance in countries are caused by the presence or absence of favorable political, cultural, social, economic and technological conditions. An analysis of the possibilities of practical application of existing approaches in the field of professional training of civil servants to execute in electronic government conditions was carried out on the example of a number of developing countries. The researcher perspectives of various scientists and experts regarding positive and negative factors that affect the formation of public servants’ readiness to work in the electronic government system are also considered. Despite the local peculiarities, it was noted that there are a number of common for most countries factors of success and barriers in shaping the readiness of civil servants to operate under the conditions of digital transformations. Emphasized the relevance of training and improving the qualifications of civil servants. Conclusions have been made regarding the influence of the professional readiness of civil servants on the process of implementing of e-government in Ukraine. In particular, the results of sociological surveys among civil servants were considered and the results of measuring the professional and personal competences of civil servants were analyzed. The authors pay special attention to the dynamics of Ukraine’s indicators regarding the implementation of electronic governance in the state. It was noted that the implementation of projects such as «The State in a Smartphone» brings Ukraine closer to countries with a high level of electronic governance development. One of the signs of the digital transformation of public administration is the use of big data technologies, for which modern civil servants are not yet prepared.
References
Мельниченко А. А., Шабаш І. Р. Варіативність підходів до оцінювання ефективності діяльності державних службовців. Публічне управління та адміністрування в Україні. Випуск 18. 2020. С. 97-103.
Поліщук І.О., Лур’є В.К. Електронне урядування в Україні: проблеми та перспективи. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Соціологія. 2016. № 3. С. 229–230.
Fesenko T., Fesenko G. E-readiness evaluation modelling for monitoring the national e-government programme (by the example of Ukraine). Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2016. № 3(3(81). P. 28-35.
Семенченко А.І., Журавльов А.В. Теоретико-методологічні засади інституалізації державного управління у сфері електронного урядування. Державне управління: теорія та практика. 2011. № 2. URL: http://academy.gov.ua/ej/ej14/ txts/Semenchenko.pdf (дата звернення: 30.06.2022)
Костенко І.В. Основні принципи електронного урядування. Часопис Київського університету права. 2019. №4. С. 112-121.
Інституційні та організаційні засади впровадження електронного урядування: кращі зарубіжні практики / За заг. ред.: С. А. Чукут, О. В. Загвойської. К.: НАДУ. 2011. 172 с.
Christensen T., Laegreid P. Civil Servants’ Perceptions Regarding ICT Use in Norwegian Central Government. Journal of Information Technology & Politics. 2010. №7. P. 3-21.
Deursen Van A.J.A.M., Dijk Van J.A.G.M. (2010) Measuring Internet skills. International Journal of Human Computer Interaction, №26:10, P. 891-916.
Van Deursen A.J.A.M., Van Dijk J.A.G.M. (2009) Improving digital skills for the use of online public information and services. Government Information Quarterly. 2009. Vol. 26. Issue 2. Р. 333–340.
Savoldelli A., Codagnone C., Misuraca G. Understanding the e-government paradox: learning from literature and practice on barriers to adoption. Government Information Quarterly. 2014. №31. P. 63-71.
Lam W. Integration challenges towards increasing e-government maturity. Journal of E-Government. 2008. № 1(2). P. 45–58.
Meijer A. E-governance innovation: Barriers and strategies. Government Information Quarterly. Volume 32. Issue 2. April 2015. P. 198-206.
Broos A. Gender and information and communication technologies (ICT) anxiety: Male self-assurance and female hesitation. Cyber Psychology & Behavior. 2005. №8(1). P. 21-31.
Griffiths M., Richrdson H., Adam A. Gendered futures? Women, the ICT workplace and stories of the future. Gender, Work & Organization. 2008. №15(5). Р. 523-542.
Binstiotti M.A., Nannucci R. Е-Government and Legal Education in Italy. Journal of Information, Law and Technology. 2005. Issue 2,3. URL: https://warwick.ac.uk./ fac/soc/law/elj/jilt/2005_2-3/biasiottinannucci (дата звернення: 07.07.2022)
Zohurul I., Mannan A. Training Curriculum on E-Government: An Empirical Study on Senior Civil Servants of Bangladesh. IPBJ. 2014. Vol. 6 (2). P. 81-110.
United Nations. EGDI. Colombia. Internet; 2018. URL: https:// publicadministration.un.org/egovkb/en-us/ Data/Country-Information/id/37-Colombia (дата звернення: 05.07.2022)
Ramirez-Madrid J.P, Escobar-Sierra M. Lans-Vargas I, Montes Hincapie J.M. Government influence on e-government adoption by citizens in Colombia: Empirical evidence in a Latin American context. PLoS ONE. 2022. №17(2). URL: https://doi. org/10.1371/journal.pone.0264495 (дата звернення: 07.07.2022)
E-Government Survey 2020: Digital Government in the Decade of Action for Sustainable Development With addendum on COVID-19 Response. URL: https:// publicadministration.un.org/en/Research/ UN-e-Government-Surveys (дата звернен- ня: 01.07.2022)
Kurt Salmon S. A. E-Government in Slovenia. European Union: ISA Editorial Team. 2015. 44 p.
Alghamdi I., Goodwin R., Giselle R. Organizational E-Government readiness: an investigation in Saudi Arabia. International Journal of Business and Management. 2014. Vol. 9. № 5. Р. 14–24.
Питання Міністерства цифрової трансформації: Постанова Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 року № 856. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/856-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 05.07.2022)
Кількість користувачів застосунку «Дія» перевищила 16 мільйонів. Сайт агентства «Укрінформ». 27.03.2022 р. URL: https://www.ukrinform.ua/rubrictechnology/ 3440967-koristuvaciv-dii-vzeponad- 16-miljoniv-fedorov.html (дата звернення: 03.07.2022) 24. Гапєєв Л. Електронне урядування: проблеми, пріоритети, завдання. Держслужбовець. березень, 2018. № 3. URL: https://i.factor.ua/ukr/journals/ds/2018/ march/issue-3/article-34920.html (дата звернення: 07.07.2022)
View Country Data. United Nations e-Government Survey Global Launch Event. 2020. URL: https://publicadministration. u n . o r g / e g o v k b / e n - u s / D a t a / C o u n t r y - Information/id/180-Ukraine/dataYear/2020 (дата звернення: 03.07.2022)
Модернізація економічної політики розвитку сфер діяльності та ринків: у 4-х частинах / НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Електрон. ресурс. К., 2020. URL: http://ief. org.ua/docs/mg/351.pdf (дата звернення: 09.07.2022)
Мохова Ю.Л. Державні механізми розвитку електронного урядування в умовах цифрових трансформацій України. Дис. докт. наук з держ. упр.: 25.00.02. м. Миколаїв, 2021. 491 с. URL: https://chmnu.edu. ua/wp-content/uploads/Disertatsiya-1-3.pdf (дата звернення: 07.07.2022)
Аналітичний звіт про індивідуальні потреби у професійному навчанні державних службовців на 2021 рік. URL: https://nads.gov.ua/diyalnist/profesijnenavchannya/ analitichni-materiali (дата звернення: 02.07.2022)
Guenduez A.A., Mettler T., Schedler K. Technological frames in public administration: What do public managers think of big data? Government Information Quarterly. 2020. №37 (1). URL: https:// www.sciencedirect.com/science/article/ pii/S0740624X18305173 (дата звернення: 07.07.2022)