ПРАВОВЕ РЕФОРМУВАННЯ КІБЕРЗАХИСТУ

Автор(и)

  • Іван Флис Львівський інститут ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0005-9327-4098

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2024-4(32)-44-51

Ключові слова:

інформаційна безпека, інформаційний простір, інформаційні ресурси, інформаційна інфраструктура, національна безпека, кіберзлочинність, комп’ютерні системи, кібератаки, мережа Internet, правові механізми, декларації, правові акти

Анотація

Кібербезпека та боротьба з кіберзлочинністю в умовах інтеграційних процесів постійно потребують системних змін засобів і методів в регулюванні та впровадженні новітніх правових і високотехнологічних рішень. Закордонний досвід функціонування системи правового регулювання боротьби з кіберзлочинністю для нашої країни обумовлений загостренням ситуації зі збільшення обсягів злочинної діяльності в кібермережах і повільної на державному рівні передової розвиненості в даній сфері. Масштаби мережі Інтернет свідчать про відсутність локального функціонування окремих елементів кіберзлочинності в межах держави чи регіону, тому у будь-якому випадку національне законодавство повинно відповідати загальновизнаним, світовим стандартам у цій сфері для можливостей доцільної міжнародної співпраці. Окрім того, процес формування чи становлення системи правового регулювання протидії кіберзлочинності неможливий без урахування помилок і досягнень, допущених при формуванні концепції протистояння в окремо взятих країнах. Подальший розвиток системи захисту кіберпростору України від кібератак залежить від рівня взаємодії зацікавлених сторін: держави, громадян, науково-технічних систем, приватних господарств і полягає у розробленні новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, законодавчої та нормативної бази, системи навчання населення безпечному використанню кіберпростору. Нині в обігу нове поняття – «кібервійна», що вказує на глобально-піратське використання мережі Інтернет, технічних та інформаційних засобів будь-якою країною-агресором, що за мету має заподіяння шкоди економічній, політичній, технічній, військовій та інформаційній безпеці та суверенітету будь-якої держави. Оцінка нормативно-правових аспектів забезпечення інформаційної безпеки як складової національної безпеки України викликає застереження до рівня безпеки її національних інтересів в інформаційній сфері, та передбачає пріоритетні заходи у нормативно-правовому впорядкуванні правотворчого процесу у сфері протидії кіберзагрозам.

Посилання

Про основні засади забезпечення кібербезпеки України : Закон України від 5.10.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19

Про доступ до публічної інформації : Закон України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 32, ст. 314.

Про основні засади забезпечення кібербезпеки України: Закон України із змінами і доповненнями. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 45 ст. 403.

Стратегія національної безпеки України: Указ Президента України № 287 від 26.05.2015. Стратегія кібербезпеки України : Указ Президента України від 26.08.21 р. № 447/2021. URL: https://www.president.gov.ua/documents/4472021-40013 ІНФОРМАЦІЯ І ПРАВО. № 1 (40). 2022.

Конвенція Ради Європи про кіберзлочинність від 21.11.2001 р. Верховна Рада України. URL: http://zakon0.rada.gov.ua

Положення про Центр протидії дезінформації: Указ Президента України від 07.05.21 р. № 187/2021. Офіційний вісник Президента України. 2021. № 15. Ст. 774.

Баранов О. А. Про тлумачення та визначення поняття «кібербезпека». Правова інформатика. 2014. № 2. (42).

ISO/IEC 27032:2012 Information technology – Security techniques – Guidelines for cybersecurity. URL: www.iso.org/standard/44375.html

Національний інститут стратегічних досліджень, Департамент кіберполіції Нац. поліції України URL: https://t.me/stoprussiachannel

Войнович В. С. Гринок Р. О. Проблеми та перспективи розвитку системи життєдіяльності. Дослідження проблематики кібербезпеки України. Львівський ДУБЖ.

Як в Україні розслідуються кіберзлочини? АЛЬТЕРНАТИВНИЙ ЗВІТ (проєкт) з оцінки ефективності впровадження державної антикорупційної політики. Сайт Центру політико-правових реформ. URL: www.pravo.org.ua [Архівовано 20 жовтня 2014 у Wayback Machine.]

Directive on security of network and information systems (NIS Directive). URL: https://www.enisa.europa.eu/topics/nis-directive

Дубов Д. В. Стратегічні аспекти кібербезпеки України. Стратегічні пріоритети. Н І С Д 4 (2013).

Войцехівський А. В. Кібербезпека як напрям євроатлантичної інтеграції України. Право і безпека у контексті європейської та євроатлантичної інтеграції : зб. ст. та тез наук. доп. За матеріалами дискус панелі Ш Харків. Міжнар. юрид. форум (м. Харків, 28 вересня 2018 р.). Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, НАПН України, Фонд Конрада Аденауера. Харків : Право, 2018. С. 42–48.

Марущак А. І. Передумови для формування правових механізмів протидії дезінформації в соціальних медіа у контексті національної безпеки: постановка проблеми (ст. 82–88). Інформація і право. 1 (40). 2022. URL: https://doi.org/10.37750/2616-6798.2022.1(40).254345

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Флис, І. (2024). ПРАВОВЕ РЕФОРМУВАННЯ КІБЕРЗАХИСТУ. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (4(32), 44-51. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2024-4(32)-44-51