SUBJECTS OF ADMINISTRATIVE AND LEGAL SECURITY AND THEIR PLACE AND ROLE DURING THE IMPLEMENTATION OF THE LEGAL REGIME OF THE STATE OF EMERGENCY
DOI:
https://doi.org/10.32689/2522-4603.2024.3.2Keywords:
state of emergency, legal regime, legal support, administrative and legal support, subjectsAbstract
This article examines the issues related to subjects of administrative and legal support during the introduction of the legal regime of a state of emergency. Scientific works of scientists were analyzed, legislative acts regulating administrative and legal support by special subjects of the legal regime of the state of emergency were considered. It was found that the administrative and legal provision of the legal regime of the state of emergency is characterized by such features as: regulation exclusively by legislation; is provided by authorized subjects with the help of legal norms through a special regulation mechanism; is carried out with the aim of preventing or eliminating a real threat to the safety of citizens or the constitutional system, which cannot be eliminated by other means. The concept of the subject of administrative and legal support of the legal regime of emergency is formulated as authorized officials and state authorities, which with the help of administrative and legal norms of law, means, methods and procedures ensure the regulation, protection and protection of social relations by preventing or eliminating a real threat the security of citizens or the constitutional system, the elimination of which is impossible by other means. The classification of subjects of administrative and legal support during the introduction of the legal regime of the state of emergency was carried out according to the criteria of special and general competences. Thus, during the introduction of a legal state of emergency, there are subjects who adopt laws, sign decrees, issue resolutions, that is, they are empowered to adopt and issue normative legal acts (the President of Ukraine, the Verkhovna Rada of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine, etc.), at the same time, other subjects – (the Ministry of Internal Affairs, regional state (military) administrations, the Ministry of Defense of Ukraine, etc.) are engaged in the direct implementation of these normative legal acts, i.e. legislative implementation.
References
Іванищук А. А. Адміністративно-правове забезпечення судової влади в Україні: дис. … докт. юрид. наук / спец. 12.00.07. Науково-дослідний інститут публічного права, Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», Київ, 2017. 200 с.
Кузніченко Сергій Олександрович. Надзвичайні адміністративно-правові режими: зарубіжний досвід та українська модель : моногр. / С. О. Кузніченко. Вид. 2-ге. Одеса: ОДУВС, 2011. 324 с.
Пащинський О. С. Поняття та зміст адміністративно-правового забезпечення громадського контролю. Науковий вісник Ужгородського національного університету, 2021. DOI https://doi.org/10.24144/2307-3322.2021.68.31.
Пашинський В. Й. Адміністративно-правове забезпечення оборони України: теорія і практика: дис. … д-ра юрид. наук: 12.00.07; Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2020. 511 с.
Про правовий режим надзвичайного стану: Закон України від 16.03.2000 № 1550-III. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-14.
Словник української мови: в 11 томах. Том 9. 1978. Стор. 814. URL: https://sum.in.ua/s/sub.jekt
Ступак Д. Б. Адміністративно-правове забезпечення правового режиму воєнного стану. Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Київ. 2024. на здобуття наукового ступеня доктора філософії. 230 с.
Чистоклетов Л., Хитра О. Поняття адміністративно-правового забезпечення та його механізму. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». № 3 (27), 2020. URL: http://doi.org/10.23939/law2020.27.173 С. 173–180.