FORMATION OF FUTURE PRESCHOOL TEACHERS’ SKILLS TO ANALYZE CHILDREN’S BOOK ILLUSTRATIONS AS AN ELEMENT OF THEIR PROFESSIONAL COMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.2.2Keywords:
formation, future preschool teachers, analytical skills, children’s book illustration, professional competence, professional trainingAbstract
In the modern system of professional training of future specialists in preschool education, the formation of skills of complex analysis of a children’s book, in particular its illustrative content, is of particular relevance. Illustrations in children’s literature perform not only aesthetic, but also cognitive, communicative and developmental functions, affecting the imagination, emotional intelligence, formation of artistic taste and moral guidelines of the child. Given this, the ability of the educator to correctly interpret visual material, analyze its relevance to the content of the work, the age characteristics of children and pedagogical tasks is an integral part of their professional competence. Therefore, the purpose of the study is to theoretically substantiate and identify ways to develop future teachers’ ability to analyze children’s book illustrations as an element of their professional competence. The study used general scientific methods: descriptive – to outline the role of illustrations in children’s literature; analysis – to identify the criteria and parameters of pedagogical analysis; comparative – to consider the types of illustrative support; modeling – in designing the structure of the formation of analytical skills in higher education students; generalization – to systematize the results.The results of the study confirmed that systematic work with illustrations in the educational process contributes to the development of future educators’ ability to critically evaluate works of art, understand their educational potential and select appropriate visual material in practical activities. The study proposed the integration of an interdisciplinary approach, the active involvement of future specialists in the analysis of specific cases, joint discussion and critical reflection on samples of modern and classic children’s books. The conclusion is that the formation of future educators’ ability to analyze children’s book illustrations is an important factor in the professional development of teachers, which increases the effectiveness of educational work with preschool children and ensures the quality implementation of artistic and aesthetic development in preschool education.
References
Авраменко О. О. Особливості формування професійної компетентності майбутніх вихователів в закладах вищої освіти. Multidisciplinary academic notes. Science research and practice: the ХV International Scientific and Practical Conference (Madrid, April 19–22, 2022) Madrid, 2022. С. 404–406. URL: https://web.archive.org/web/20221007124759id_/https://isg-konf.com/wp-content/uploads/2022/04/Multidisciplinary-academic-notes.-Science-research-and-practice.pdf#page=405 (дата звернення: 21.05.2025).
Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція): затверджено наказом МОН України від 12.01.2021 № 33. Київ, 2021. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Борин Г. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування художньоконструктивної діяльності дітей дошкільного віку: автореф. дис. д-ра пед. наук: 13.00.04. Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2023. 39 с. URL: https://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/d-58-053-01/ref_Boryn.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Волошина О. В., Бурлака Н. І., Пінаєва О. Ю. Графічна компетентність як складова професійної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. № 13. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14631319
Дурманенко О. Л. Формування оцінювально-аналітичної компетентності в майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2023. № 91. С. 96–101. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.91.20
Ільїн В. В. Візуальна грамотність як атрибут наукової освіти. Інноваційні практики наукової освіти: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 6–12 грудня 2023 року). Київ, 2023. С. 223–228. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738570/1/Збірник%20матеріалів%20конференції_ІПНО%206-12%2012%2023.pdf#page=223 (дата звернення: 21.05.2025).
Коваленко О., Кирста Н., Лапшина І. Формування інтересу до читання у закладах дошкільної освіти. Дошкільна освіта в сучасному освітньому просторі: актуальні проблеми, досвід, інновації: матеріали VIII наук.-практ. конф. (м. Харків, 21 квітня 2023 р.). Харків, 2023. С. 64–67. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/752ef82c-0e4c-48ee-b45f-ffb9ab268c2c/content#page=65 (дата звернення: 21.05.2025).
Кондратець І. В. Психолого-педагогічний супровід майбутніх вихователів у створенні літературоцентрованого середовища для дітей раннього віку. Імідж сучасного педагога. 2025. № 2(221). С. 16–20. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/51374/2/I_Kondratets_KDO_ISP_2_2025.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Кремень В. Візуальна грамотність навчального процесу: теорія і практика. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців:методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 55. С. 5–10. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/600/4565 (дата звернення: 21.05.2025).
Лазаренко А. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування цифрової компетентності у дітей старшого дошкільного віку: дис. д-ра філософії: 012 Дошкільна освіта. Кривий Ріг, 2024. 184 с.
URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/11058/1/Дисертація%20Лазаренко.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Мукосієнко К. О., Гальчинська О., Кравченко О. В. Роль та особливості ілюстрації у дитячих виданнях. Science and technology: problems, prospects and innovations: the 5 th International scientific and practical conference (Osaka, February 16–18, 2023) Osaka, 2023. С. 239–243. URL: https://surl.li/ohfraz (дата звернення: 21.05.2025).
Найда Р. Психолого-педагогічний супровід методичної підготовки майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти в умовах педагогічного коледжу. Психолого-педагогічний супровід формування професійно-методичної спрямованості особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти: колективна монографія. Івано-Франківськ, 2023. С. 191–201. URL: https://surl.li/xkimbe (дата звернення: 21.05.2025).
Перепелюк І. Творчість – як показник професійної компетентності вихователя закладу дошкільної освіти. Актуальні проблеми педагогічної освіти: реалії, нові ідеї та перспективи: тези доповідей ІV-ої Міжнародної науково-практичної конференції (Львів, 5–6 травня 2022 р.) Львів, 2022. С. 82–84. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/05/Zbirnyk-tez-konfernetsii-22.pdf#page=83 (дата звернення: 21.05.2025).
Смагіна Т. М. Деонтологічний складник оцінювально-аналітичної компетентності педагога. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. № 2 (49). С. 198–202. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/38892/1/ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ%20СКЛАДНИК%20ОЦІНЮВАЛЬНО.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Dmitrenko N. Ye., Voloshyna O. V., Pinaieva O. Yu. Simulation Game in Quasi-Professional Training of Pre-Service Teachers. Scientific Bulletin of Mukachevo StateUniversity. 2022. Vol. 8. № 2. P. 33–39. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/6a6f/79f223ed37dc032651771e49080a18dacc1a.pdf (дата звернення: 21.05.2025).