ФОРМУВАННЯ В МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ УМІНЬ АНАЛІЗУВАТИ ІЛЮСТРАЦІЮ ДИТЯЧОЇ КНИГИ ЯК ЕЛЕМЕНТ ЇХНЬОЇ ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.2.2Ключові слова:
формування, майбутні вихователі, уміння аналізувати, ілюстрація дитячої книги, фахова компетентність, професійна підготовкаАнотація
У сучасній системі професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти особливої актуальності набуває формування умінь комплексного аналізу дитячої книги, зокрема її ілюстративного наповнення. Ілюстрації в дитячій літературі виконують не лише естетичну, а й пізнавальну, комунікативну та розвивальну функції, впливають на уяву, емоційний інтелект, формування художнього смаку й моральних орієнтирів дитини. З огляду на це, здатність вихователя правильно інтерпретувати візуальний матеріал, аналізувати його відповідність змісту твору, віковим особливостям дітей і педагогічним завданням, є невіддільною складовою його фахової компетентності. Отже, метою дослідження є теоретичне обґрунтування та визначення шляхів формування в майбутніх вихователів умінь аналізувати ілюстрацію дитячої книги як елемента їхньої фахової компетентності. У процесі дослідження застосовувалися загальнонаукові методи: описовий – для окреслення ролі ілюстрацій у дитячій літературі; аналіз – з метою виокремлення критеріїв і параметрів педагогічного аналізу; порівняльний – для розгляду різновидів ілюстративного супроводу; моделювання – при конструюванні структури формування аналітичних умінь у здобувачів вищої освіти; узагальнення – для систематизації отриманих результатів. Результати дослідження підтвердили, що систематична робота з ілюстраціями в освітньому процесі сприяє розвитку в майбутніх вихователів здатності критично оцінювати художні твори, розуміти їхній виховний потенціал і добирати відповідний візуальний матеріал у практичній діяльності. У межах дослідження було запропоновано інтеграцію міждисциплінарного підходу, активне залучення майбутніх фахівців до аналізу конкретних кейсів, спільне обговорення та критичне осмислення зразків сучасної та класичної дитячої книги. У висновках підсумовано, що формування в майбутніх вихователів умінь аналізувати ілюстрацію дитячої книги є важливим чинником професійного становлення педагогів, який підвищує ефективність освітньо-виховної роботи з дітьми дошкільного віку та забезпечує якісну реалізацію завдань художньо-естетичного розвитку в дошкільній освіті.
Посилання
Авраменко О. О. Особливості формування професійної компетентності майбутніх вихователів в закладах вищої освіти. Multidisciplinary academic notes. Science research and practice: the ХV International Scientific and Practical Conference (Madrid, April 19–22, 2022) Madrid, 2022. С. 404–406. URL: https://web.archive.org/web/20221007124759id_/https://isg-konf.com/wp-content/uploads/2022/04/Multidisciplinary-academic-notes.-Science-research-and-practice.pdf#page=405 (дата звернення: 21.05.2025).
Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція): затверджено наказом МОН України від 12.01.2021 № 33. Київ, 2021. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Борин Г. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування художньоконструктивної діяльності дітей дошкільного віку: автореф. дис. д-ра пед. наук: 13.00.04. Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2023. 39 с. URL: https://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/d-58-053-01/ref_Boryn.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Волошина О. В., Бурлака Н. І., Пінаєва О. Ю. Графічна компетентність як складова професійної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. № 13. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14631319
Дурманенко О. Л. Формування оцінювально-аналітичної компетентності в майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2023. № 91. С. 96–101. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.91.20
Ільїн В. В. Візуальна грамотність як атрибут наукової освіти. Інноваційні практики наукової освіти: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 6–12 грудня 2023 року). Київ, 2023. С. 223–228. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738570/1/Збірник%20матеріалів%20конференції_ІПНО%206-12%2012%2023.pdf#page=223 (дата звернення: 21.05.2025).
Коваленко О., Кирста Н., Лапшина І. Формування інтересу до читання у закладах дошкільної освіти. Дошкільна освіта в сучасному освітньому просторі: актуальні проблеми, досвід, інновації: матеріали VIII наук.-практ. конф. (м. Харків, 21 квітня 2023 р.). Харків, 2023. С. 64–67. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/752ef82c-0e4c-48ee-b45f-ffb9ab268c2c/content#page=65 (дата звернення: 21.05.2025).
Кондратець І. В. Психолого-педагогічний супровід майбутніх вихователів у створенні літературоцентрованого середовища для дітей раннього віку. Імідж сучасного педагога. 2025. № 2(221). С. 16–20. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/51374/2/I_Kondratets_KDO_ISP_2_2025.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Кремень В. Візуальна грамотність навчального процесу: теорія і практика. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців:методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 55. С. 5–10. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/600/4565 (дата звернення: 21.05.2025).
Лазаренко А. В. Підготовка майбутніх вихователів до формування цифрової компетентності у дітей старшого дошкільного віку: дис. д-ра філософії: 012 Дошкільна освіта. Кривий Ріг, 2024. 184 с.
URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/11058/1/Дисертація%20Лазаренко.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Мукосієнко К. О., Гальчинська О., Кравченко О. В. Роль та особливості ілюстрації у дитячих виданнях. Science and technology: problems, prospects and innovations: the 5 th International scientific and practical conference (Osaka, February 16–18, 2023) Osaka, 2023. С. 239–243. URL: https://surl.li/ohfraz (дата звернення: 21.05.2025).
Найда Р. Психолого-педагогічний супровід методичної підготовки майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти в умовах педагогічного коледжу. Психолого-педагогічний супровід формування професійно-методичної спрямованості особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти: колективна монографія. Івано-Франківськ, 2023. С. 191–201. URL: https://surl.li/xkimbe (дата звернення: 21.05.2025).
Перепелюк І. Творчість – як показник професійної компетентності вихователя закладу дошкільної освіти. Актуальні проблеми педагогічної освіти: реалії, нові ідеї та перспективи: тези доповідей ІV-ої Міжнародної науково-практичної конференції (Львів, 5–6 травня 2022 р.) Львів, 2022. С. 82–84. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/05/Zbirnyk-tez-konfernetsii-22.pdf#page=83 (дата звернення: 21.05.2025).
Смагіна Т. М. Деонтологічний складник оцінювально-аналітичної компетентності педагога. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. № 2 (49). С. 198–202. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/38892/1/ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ%20СКЛАДНИК%20ОЦІНЮВАЛЬНО.pdf (дата звернення: 21.05.2025).
Dmitrenko N. Ye., Voloshyna O. V., Pinaieva O. Yu. Simulation Game in Quasi-Professional Training of Pre-Service Teachers. Scientific Bulletin of Mukachevo StateUniversity. 2022. Vol. 8. № 2. P. 33–39. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/6a6f/79f223ed37dc032651771e49080a18dacc1a.pdf (дата звернення: 21.05.2025).