SPECIFICITY OF FORMING INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS USING INTERACTIVE TEACHING MEANS DURING THE STUDY OF THE DISCIPLINE “PEDAGOGY”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.2.3

Keywords:

higher education environment, competence-based approach, professional training, intercultural communicative competence, interactive teaching methods and tools, «Pedagogy» course variations

Abstract

The article explores the didactic aspect of future teachers’ professional training in the context of developing their intercultural communicative competence. The aim of the article is to specify the process of developing intercultural communicative competence in future teachers through interactive learning within the educational space of a modern pedagogical university. The research methodology is based on the parameters of the competence-based, structural-systemic, and institutional approaches in education. Scientific novelty: for the first time, the content of the category “intercultural communicative competence of a teacher” is defined; the concept of “teacher’s communicative competence” is further clarified; the professional segment (within the course “Pedagogy”) of the process of developing intercultural communicative competence in future teachers is specified; the role of interactive learning in preparing future teachers for intercultural interaction in the educational environment is clarified. It is established that communicative competence in teachers reflects a specialist’s ability to develop strategies for interpersonal interaction with all participants in the educational process; their commitment to establishing constructive relationships with students, their parents, and the academic community; and their readiness for educational interaction based on tolerance and mutual respect. Intercultural communicative competence of the modern teacher is interpreted as a construct that reflects the teacher’s worldview regarding the need to perceive artefacts of ethnomental and national-cultural diversity; the ability to develop strategies and tactics of communication in education based on tolerance and parity; and the functional readiness to interact with representatives of various cultural groups within a heterogeneous multicultural educational environment. It is proven that the development of intercultural communicative competence in future teachers is most effective when interactive teaching methods are employed (interactive lectures, brainstorming, discussions, roundtables, role-playing games, training sessions, project-based learning).

References

Арістова Н. О. Метод проєктів як засіб формування комунікативної компетентності майбутніх учителів. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722516/1/2020_Тези_Арістова_МЕТОД%20ПРОЄКТІВ%20ЯК%20ЗАСІБ%20ФОРМУВАННЯ%20КОМУНІКАТИВНОЇ%20КОМПЕТЕНТНОСТІ%20МАЙБУТНІХ%20УЧИТЕЛІВ.pdf.

Ашиток Л. Комунікативна компетентність педагога: структура, етапи формування. Молодь і ринок. 2015. Вип. 6. С. 10–13.

Василенко Олена. Міжкультурна компетентність: поняття, структура, принципи та методи розвитку. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. Вип. 2 (22). С. 60–66.

Василенко Олена. Міжкультурна компетентність: поняття, структура, принципи та методи розвитку. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. № 22(2), С. 59–67.

Галецький С. М. Формування комунікативної компетентності майбутніх викладачів іноземних мов засобами інформаційно-комунікаційних технологій : дис. … канд.пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2020. 292 с.

Гляненко К. А. Особливості формування комунікативної компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип.65. Т. 1. С. 42–45

Дрозд Т. М. Розвиток комунікативної компетентності вчителів філологічних спеціальностей у системі післядипломної освіти : Дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2017. 275 с.

Кравченко-Дзондза О. Е. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Дрогобич, 2015. 188 с.

Лупак Н. М. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецтва: засади інтермедіальної технології : монографія. Тернопіль : Підручники і посібники, 2020. 452 c.

Осипова Т. Ю. Досвід використання інтерактивних методів навчання під час викладання педагогічних дисциплін у ЗВО. Сучасні методи та форми організації освітнього процесу у закладах вищої освіти: матеріали всеукраїнської науково-методичної конференції. м. Одеса. 15 червня 2022 року. Одеса : Університет Ушинського. С. 150–154.

Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок: Інтерактивні технологи навчання. Київ : Видавництво А.С.К., 2004. 192 с.

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08. 2024. № 1225. 37 с.

Шломенко О. Б. Про професійно-комунікативну компетентність сучасного фахівця. 2010. URL : http://www.rusnauka.com/35_ OINBG_2010/Pedagogica/76269.doc.html

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08. 2024. № 1225. 37 с.

Шломенко О. Б. Про професійно-комунікативну компетентність сучасного фахівця. 2010. URL : http://www.rusnauka.com/35_ OINBG_2010/Pedagogica/76269.doc.html

Published

2025-07-16