СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ПЕДАГОГІКА»
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.2.3Ключові слова:
освітній простір ЗВО, компетентнісний підхід професійна підготовка, міжкультурна комунікативна компетентність, інтерактивні методи та засоби навчання, варіативи дисципліни «Педагогіка»»Анотація
Стаття розкриває дидактичний сегмент процесу професійної підготовки майбутніх учителів у розрізі формування їх міжкультурної комунікативної компетентності. Мета статті полягала у специфікації процесу формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх учителів засобами інтерактивного навчання в освітньому просторі сучасного педагогічного університету. Методологія дослідження ґрунтується на параметрах компетентнісного, структурно-системного та інституціонального підходу в освіті. Наукова новизна: вперше сформульовано зміст категорії «міжкультурна комунікативна компетентність учителя; конкретизовано зміст поняття «комунікативна компетентність учителя»; специфіковано фаховий сегмент (дисципліна «Педагогіка») процесу формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх учителів; уточнено роль інтерактивного навчання у підготовці майбутніх учителів до міжкультурної взаємодії в освітньому просторі. Встановлено, що комунікативна компетентність учителів віддзеркалює здатність фахівця розробляти стратегії міжособистісної взаємодії із усіма суб’єктами освітнього простору; його прагнення до налагодження конструктивної узаємодії з учнями, їхніми батьками, академічною спільнотою; підготовленість до освітньої інтеракції на засадах толерантності та взаємоповаги. Міжкультурну комунікативну компетентність сучасного вчителя потлумачено як конструкт, що фіксує світоглядне ставлення педагога до необхідності сприйняття артефактів етноментального та націокультурного різноманіття; здатність розробляти стратегію і тактики комунікації в освіті на засадах толерантності та паритетності; функціональну готовність вчителя до інтеракції із представниками різних культурних груп в неоднорідному мультикультурному просторі педагогічної взаємодії. Доведено, що формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх учителів найбільш ефективно відбувається під час використання інтерактивних методів навчання (інтерактивні лекції, мозкові штурми, дискусії, круглі столи, рольові ігри, тренінги, метод проєктів).
Посилання
Арістова Н. О. Метод проєктів як засіб формування комунікативної компетентності майбутніх учителів. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722516/1/2020_Тези_Арістова_МЕТОД%20ПРОЄКТІВ%20ЯК%20ЗАСІБ%20ФОРМУВАННЯ%20КОМУНІКАТИВНОЇ%20КОМПЕТЕНТНОСТІ%20МАЙБУТНІХ%20УЧИТЕЛІВ.pdf.
Ашиток Л. Комунікативна компетентність педагога: структура, етапи формування. Молодь і ринок. 2015. Вип. 6. С. 10–13.
Василенко Олена. Міжкультурна компетентність: поняття, структура, принципи та методи розвитку. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. Вип. 2 (22). С. 60–66.
Василенко Олена. Міжкультурна компетентність: поняття, структура, принципи та методи розвитку. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. № 22(2), С. 59–67.
Галецький С. М. Формування комунікативної компетентності майбутніх викладачів іноземних мов засобами інформаційно-комунікаційних технологій : дис. … канд.пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2020. 292 с.
Гляненко К. А. Особливості формування комунікативної компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип.65. Т. 1. С. 42–45
Дрозд Т. М. Розвиток комунікативної компетентності вчителів філологічних спеціальностей у системі післядипломної освіти : Дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2017. 275 с.
Кравченко-Дзондза О. Е. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Дрогобич, 2015. 188 с.
Лупак Н. М. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецтва: засади інтермедіальної технології : монографія. Тернопіль : Підручники і посібники, 2020. 452 c.
Осипова Т. Ю. Досвід використання інтерактивних методів навчання під час викладання педагогічних дисциплін у ЗВО. Сучасні методи та форми організації освітнього процесу у закладах вищої освіти: матеріали всеукраїнської науково-методичної конференції. м. Одеса. 15 червня 2022 року. Одеса : Університет Ушинського. С. 150–154.
Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок: Інтерактивні технологи навчання. Київ : Видавництво А.С.К., 2004. 192 с.
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08. 2024. № 1225. 37 с.
Шломенко О. Б. Про професійно-комунікативну компетентність сучасного фахівця. 2010. URL : http://www.rusnauka.com/35_ OINBG_2010/Pedagogica/76269.doc.html
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08. 2024. № 1225. 37 с.
Шломенко О. Б. Про професійно-комунікативну компетентність сучасного фахівця. 2010. URL : http://www.rusnauka.com/35_ OINBG_2010/Pedagogica/76269.doc.html