МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ У СТУДЕНТІВ МОЛОДШИХ КУРСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.1.8Ключові слова:
інноваційні технології, комунікативне завдання, мовленнєва компетенція, принципи реалізації мовленнєвого досвіду, формування мовленнєвих умінь студентів.Анотація
Стаття присвячена дослідженню формування мовленнєвої компетенції у студентів молодших курсів. Актуальність дослідження зумовлена відсутністю цілеспрямованого, цілісного, поетапного процесу навчання мовленнєвої діяльності як підсистеми професійної освіти. Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні організаційно-педагогічних та методичних умов формування мовленнєвих умінь студентів молодших курсів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін. Для вирішення поставленої мети використовувалися такі методи дослідження, як моделювання, аналіз, синтез, які дозволили розробити модель формування мовленнєвих умінь студентів та обґрунтувати умови та методи формування мовленнєвої компетенції здобувачів освіти молодших курсів. Новизна дослідження полягає у тому, що вперше розглядається формування мовленнєвої компетенції у здобувачів вищої освіти молодших курсів. У висновках зазначено, що формування універсальної комунікативної компетенції студента – це складний процес, у результаті якого він має оволодіти цілим набором компетенцій. Автор наголошує, що модель педагогічної підтримки практики напрацювання мовленнєвого досвіду містить у собі систему таких взаємопов’язаних компонентів, як: мета, базові ідеї, принципи реалізації, етапи реалізації, критерії ефективності та результат. На думку автора статті, під час формування комунікативних завдань важливо створювати кейси, використовуючи матеріал, що відображає реальну дійсність і при цьому мобілізує фантазію здобувачів освіти. Оскільки кейси – це точна модель реального спілкування, то завдання зберігають основні риси типової комунікації та паралельно представляють найрізноманітніші ситуації, але завжди вмотивовані й актуальні. У статті запропоновано використовувати на заняттях з метою формування мовленнєвої компетенції інноваційні технології, з-поміж яких виокремлено скетчі, рольові ігри та дискусії.
Посилання
Безкоровайна Л. С., Штиленко О. Л. Про деякі особливості взаємодії викладача та іноземних студентів під час оволодіння останніми комунікативними навичками початкового рівня. Міжнародний науково-методичний семінар «Новітні педагогічні технології у викладанні мов іноземним студентам»: матеріали семінару, м. Харків, 20 лютого 2020 року. Харків: ХНАДУ, 2020. С. 15–18.
Вовк О. І. Комунікативно-когнітивна компетентність майбутніх філологів: нова парадигма сучасної освіти. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А., 2013. 500 с.
Лях Т. Комунікативний метод у професійно-орієнтованому підході до навчання української мови іноземних студентів медичних спеціальностей. Studia ukrainica posnaniensia, 2021. Вип. 9 / 2, С. 25–36.
Омельчук С. А. Методика навчання морфології української мови в основній школі на засадах дослідницького підходу: дис. док. пед. наук: 13.00.02. Херсон, 2014. 537 с.
Соловйова В. Когнітивно-комунікативний підхід у системі лінгводидактичної підготовки студента-словесника. Філологічна освіта: компетентнісна парадигма: матеріали Міжнародної науково-практичної заочної інтернет-конференції (15 листопада 2019 р.). Миколаїв: МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2019. С. 164–166.
Трошина С. В. Комунікативний підхід у викладанні української мови за професійним спрямуванням. Національна ідентичність в мові і культурі: збірник наукових праць / за заг. ред. О. Г. Шостак. К.: Талком, 2021. С. 202–205.
Call K. Professional Teaching Standards: A Comparative Analysis of Their History, Implementation and Efficacy. Australian Journal of Teacher Education. 2018. № 43(3). Pp. 48−93.
Chamot A. U. & O’Malley J. M. The CALLA handbook: Implementing the Cognitive Academic Language Learning Approach. URL: http://mtweb.mtsu.edu/eslep/eslcalla.htm
Korthagen F. A. J. Pedagogy of Teacher Education. In J. Loughran, M. L. Hamilton (Eds.), International Handbook of Teacher Education. 2016. Pp. 311−346.