MODERN ISSUES OF PUBLIC ADMINISTRATION IN THE FIELD OF INCLUSIVE EDUCATION

Authors

  • Svitlana SYDORENKO

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2020-1(59)-9

Keywords:

inclusion, inclusive education, disabled persons, disabled children, special needs, children with special educational needs

Abstract

Within the article, the analysis of the psychological and pedagogical literature on the issues of determining the essense of inclusive education, conditions of its implementation, the integration typology is carried out. The social concept of disability is characteriezed. Advantages of inclusive education, requirements to the inclusive development environment, demands to the teacher of the inclusive class, functions of the teacher-corrector, tasks of the inclusive pedagogics are revealed. In the article, essential characterics of the inclusive educational process in educational institutions, features and funcrions of its managements are revealed. It is stated that inclusion is a leading trend in the educational system development throughout the world. A set of interrelated factors aimed at intensifying the development of inclusive education in Ukraine are formulated. After all, it is based on the individual approach to each student, which is relevant today in a democratic society.

References

Біляковська О.О., Мищишин І.Я., Цюра С.Б. Дидактика вищої школи : навч. посіб. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2013. 360 с.

Бондар В. Інклюзивне навчання як соціально-педагогічний феномен. Рідна школа. 2011. № 3. С. 10–14.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Демченко І.І. Алгоритм квазіпрофесійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2013. № 45. С. 40–49.

Колупаєва А.А. Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітні навчальні заклади : Монографія. Київ : Педагогічна думка, 2007. 458 с.

Кривоносова О.В. Інклюзивна освіта в Україні. URL: www.education-inclusive.com/shho-takeinklyuziya.

Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. Київ : Знання, 2005. 488 с.

Лапшина І.С. Наукові засади управління інклюзивним освітнім простором. Педагогіка формування творчої особистості у вищих і загальноосвітніх школах : зб. наук. пр. Запоріжжя, 2012. Вип. 24 (77). С. 188–193.

Малишевська І. А. Сутність поняття «інклюзія» в освітньому просторі України. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2015. Вип. 2, Ч. 2. С. 260–266.

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. Постанова Кабінету Міністрів від 15 серпня 20011 р. № 872.

Саламанская декларация. Рамки действий по образованию лиц с особыми потребностями: материалы Всемирной конф. по образов. лиц с особыми потрібностями (Саламанка. Испания, 7–10 июня 1994 г.). ЮНЕСКО, 1994. 40 с.

Шнайдер В.І. Інклюзивна освіта: теоретико-методологічні, організаційні засади впровадження. Хмельницький, 2010.

Published

2022-02-24

How to Cite

СИДОРЕНКО, С. (2022). MODERN ISSUES OF PUBLIC ADMINISTRATION IN THE FIELD OF INCLUSIVE EDUCATION. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (1 (59), 55-64. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2020-1(59)-9