FOREIGN POLICY STRATEGY AS A STRATEGIC FOREIGN POLICY PLANNING PRODUCT
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-2(62)-8Keywords:
strategic planning, foreign policy, strategy, foreign policy strategy, strategic thinking.Abstract
The article considers the category «strategy» within the framework of foreign policy activity. Based on the analysis of academic literature, three approaches to the vision of strategy are distinguished: strategy as an abstract norm of activity, identification of strategy and strategic action plan, and strategy as a process. The foreign policy strategy is defined as a comprehensive long-term plan for achieving goals and ensuring the national interests of the State in the international arena, which provides for the optimal use of the resources available to the State in a volatile system of international relations. It is noted that the main characteristics of the foreign policy strategy are long-term and adaptability, glocalism, compositeness. It was determined that the foreign policy strategy regulates the use of all means of foreign policy (diplomatic, military, etc.) by state authorities, defines the hierarchy of foreign policy goals of the State, and also is operated as a basis for developing comprehensive action programs of state authorities aimed at achieving the specified goals. In addition, the article examines two concepts that the author considers to be fundamental for understanding the process of developing a foreign policy strategy: «strategic thinking» and «strategic planning». The author’s definitions of these multidimensional terms are proposed and the essential importance of these concepts for the formation of national security policy is emphasized. The author of the article insists that introducing these two concepts into the theory of foreign policy strategy development will help increase the effectiveness of strategic foreign policy planning process, as well as make other states foreign policy analysis more effective. It was determined that the goal of foreign policy planning is the creation of a foreign policy strategy, which is the result of strategic thinking supported by strategic research, and therefore, the foreign policy strategy is the final product of the process of strategic foreign policy planning.
References
Булєєв І.П., Прокопенко Н.Д., Мельникова М.В. Стратегия повышения эффективности функционирования производства : монографія. Донецьк : Національна академія наук України, Інститут економіки промисловості, 2004. 278 с.
Вовканич І.І. Формування зовнішньополітичної стратегії україни в центральноєвропейському геополітичному просторі. Геополітика України: історія і сучасність: збірник наукових праць / за ред. І.В. Артьомова. Ужгород : Ліра, 2009. № 1. С. 30–45.
Кухта Б.Л. Політична влада та її рішення. Львів : ЦПД, 2006. 240 с.
Літвін Л.А. Стратегія в зовнішній політиці та реалізації національних інтересів держави: сутність та значення. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія політичні науки. 2018. № 3. С. 33–38.
Мироненко П.В. Методологічні основи політичної стратегії і тактики як системи засобів подолання політичної нестабільності. Політичні інститути та процеси. 2016. № 1. С. 29–33.
Пойченко А.М. Політика: теорія і технології діяльності. Київ : Інститут національних відносин і політології, 1996. 62 с.
Почепцов Г.Г. Стратегія як мистецтво і особливий вид аналітики. Політичний менеджмент. 2004. № 2. С. 3–27.
Тертичка В.В. Стратегічне управління. Київ : “К.І.С.”, 2017. 932 с.
Andrews, K. The Concept of Corporate Strategy. Richard D Irwin, 1987. 245 p.
Ansoff, I. Strategic Management. Palgrave Macmillan, 2007. 233 p.
Gaddis, J.L. On Grand Strategy. Penguin Press, 2018. 384 p.
Karlöf B. Business Strategy: A Guide to Concepts and Models. Palgrave Macmillan, 1989. 180 p.
Mintzberg H. The Strategy Concept 1: Five Ps For Strategy. California Management Review. Vol. 30(1). 1987. Р. 11–24.
Porter M. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York : Free Press. 1985. 592 p.
Thompson A., Strickland A. Strategic Management. Richard D Irwin, 1999. 1088 p.
Watkins, M.D. Demystifying Strategy: The What, Who, How, and Why. URL: https://hbr.org/2007/09/ demystifying-strategy-the-what (дата зверенння: 12.07.2022).