ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я, ЯК ПЕРЕДУМОВА КОНСТРУКТИВНОГО ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • Наталія Павлик Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих ім. Івана Зязюна НАПН України

Ключові слова:

психологічне здоров’я, психічне здоров’я, особистісний розвиток, педагогічна діяльність

Анотація

Постановка проблеми. Проблема збереження психологічного здоров’я сучасного вчителя виявляється сьогодні актуальною й соціально значущою, оскільки саме гармонійний психологічний стан педагога зумовлює психологічний комфорт учнів, що значно впливає на ефективність навчально-виховного процесу. Професія педагога є емоційно стресогенною у наслідок великої кількості об’єктів, що мають бути у постійному фокусі уваги вчителя та наявності несподіваних ситуацій, які потребують негайного розв’язання. Педагогічна професія вимагає значного психічного ресурсу щодо самовладання, саморегуляції та самовідновлення особистості. Тому втрата психологічного здоров’я суттєво впливає на якість життя самого вчителя й негативно позначається на ефективності педагогічної діяльності.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблема психічного, психологічного, духовного здоров’я особистості є предметом вивчення філософії, психології, психопатології, психіатрії. Критерії норми психологічного здоров’я в зазначених областях знань відрізняються, оскільки кожна з них розглядає людину з певного ракурсу. Тому сьогодні поняття «психологічне здоров’я» не має загальноприйнятого уніфікованого тлумачення. Дослідження психологічного здоров’я (його сутності, видів, рівнів, критеріїв норми) досі триває, й сьогодні стає все більш актуальним у зв’язку з тим, що психіка сучасної людини відчуває потужні негативні впливи соціального, природного, побутового, політичного характеру, що вимагає спеціальних заходів для зміцнення психологічного здоров’я.

Формулювання мети статті. Мета – розкрити у межах психологічного дискурсу сутність феномена психологічного здоров’я як передумови конструктивного особистісного розвитку. Завдання: 1) визначити сутність поняття «психологічне здоров’я»; 2) встановити його зв’язок з конструктивністю особистісного розвитку; 3) визначити компоненти психологічного здоров’я.

Виклад основного матеріалу. В психологію поняття «психологічне здоров’я» вперше було введене І. В. Дубровіною і тривалий час входило в базовий зміст поняття психічного здоров’я як його частина. Однак сучасна наука розмежовує сфери психічного й психологічного здоров’я, адже існує декілька специфічних рівнів життєдіяльності людини: біологічний, психічний, психологічний, соціальний, духовний. І на кожному з цих рівнів здоров’я має специфічні особливості свого прояву. На біологічному рівні здоров’я припускає динамічну рівновагу функцій усіх внутрішніх органів та їхнє адекватне реагування на вплив зовнішнього середовища. На психічному рівні здоров’я розглядається як стан душевного благополуччя, що забезпечує регуляцію поведінки людини за рахунок розвитку вищих психічних функцій (емоційних, вольових, інтелектуальних, соціальних), які дозволяють людині адекватно взаємодіяти з людьми, культурою, природою, пізнавати, відчувати й розуміти світ. Здоров’я на психологічному рівні пов’язане з особистісним контекстом, у межах якого людина з’являється як психічне ціле. Психологічне здоров’я має відношення до особистості в цілому й тісно пов'язане з вищими проявами людського духу.

Висновки та перспективи подальших досліджень. Психологічне здоров’я – складне, багаторівневе утворення, що презентує гармонійний тілесно-душевно- духовний стан особистості, основою якого є баланс між внутрішніми процесами (духовними, соціальними, емоційними, вольовими, інтелектуальними, соматичними), між людиною та світом. Основні функції психологічного здоров'я: конструктивний розвиток особистості й підтримка динамічного балансу між людиною й середовищем, що вимагає мобілізації особистісних ресурсів, адаптаційних можливостей, актуалізації духовного потенціалу. Психологічне здоров’я є підґрунтям психологічного імунітету людини й зумовлює конструктивність особистісного розвитку. Структура психологічного здоров’я представлена наступними компонентами: духовно-cмисловим, соціально- особистісним, індивідуально-психологічним та психосоматичним. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці методів гармонізації психологічного здоров’я сучасних педагогів.

Посилання

Білозерська С. Психічне здоров’я педагога як умова ефективної професійної діяльності / Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві / С. Білозерська / збірник тез II Всеукр. наук.-практ. конф. // упор. Н. М. Бамбурак. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. – С. 33-39

Бохонкова Ю., Пліско В. Якість життя і психічне здоров’я особистості / Ю. Бохонкова, В. Пліско / Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві / збірник тез II Всеукр. наук.-практ. конф. / упор. Н. М. Бамбурак. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. – С. 59-63.

Братусь Б. С. До проблем илюдини в психології / Б. С. Братусь / Питання психології. – 1997. – № 5. – С. 3–19 (рос.).

Виноградова Г. А. Клімат у педагогічному колективі та суб’єктивне благополуччя особистості педагога / Г. А. Виноградова. – Тольятті: ТГУ, 2010. – 99 с. (рос.) 5. Дубровіна І. В. Психічне та психологічне здоров’я в контексті психологічної культури особистості / І. В. ДубровІна // Вісник практичної психології освіти. –2009. –№ 3. – C. 17–19 (рос.).

Дубровіна І. В. Практична психологія в лабіринтах сучасної освіти. – М.: НОУ ВПО «МПСУ», 2014. – 464 с. (рос.)

Корольчук М.С. Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я / М.С. Корольчук. – К.: Фірма “Інкос”, 2002. – 272 с.

Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г. С. Костюк / За ред. Л.М. Проколієнко; Уклад. В. В. Андрієвська, Г. О. Балл, О. Т. Губко, О. В. Проскура. — К.: Рад. шк., 1989.— 608 с.

Ложкiн Г. В., Носкова О. В., Толкунова І. В. Психологія здоров’я людини / Г. В. Ложкін, О. В. Носкова, І. В. Толкунова [ред. В. I. Носков]. – Севастополь: «Вебер», 2003. – 257 с. (рос.)

Максименко С. Д. Психічне здоров’я дітей / С. Д. Максименко / Психолог. – січень1 (1) 2002. – С. 4.

Маслоу А. Мотивація і особистість / А. Маслоу. – СПб.: Євразія, 1999. – 365 с. (рос.)

Митник Т. Особливості психічного здоров’я особистості: критерії та показники / Т. Митник / Психічне здоров’я особистості у кризовому суспільстві / збірник тез II Всеукр. наук.-практ. конф. / упор. Н. М. Бамбурак. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2017. – С. 269-271.

Психологічне здоров’я / психологос [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.psychologos.ru/articles/view/psihologicheskoe-zdorove (Дата звернення: 18.05.2020). (рос.)

Психологічне здоров’я, його структура, критерії порушень [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://studfile.net/preview/1622366/ page:3/(Дата звернення: 18.05.2020). (рос.)

Рубінштейн С.Л. Людина і світ /С.Л. Рубинштейн.–М.,1973.–123 с. (рос.)

Слободчиков В. І., Ісаєв Є. І. Психологія розвитку людини: розвиток суб’єктивної реальності в онтогенезі: навч. посібник / В. І. Слободчиков, Є. І. Ісаєв. – М.: Шкільна преса, 2000. – 416 с. (рос.)

Структура та критеії психологічного здоров’я [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://studme.org/137466/psihologiya/struktura_kriterii_psihologi cheskogo_ zdorovya (Дата звернення: 18.05.2020). (рос.)

Форманюк Т. В. Синдром «емоційного вигорання» як показник професійної дезадаптації вчителя / Т. В. Форманюк / Питання психології. – 1994. – № 6. – С. 57–64. (рос.)

Франкл В. Людина в пошуках змісту / В. Франкл. – М. : Прогрес, 1990. – 372 с. (рос.)

Шувалов А. В. Психологічне здоров’я людини / А. В. Шувалов // Вісник, Серія: Педагогіка. Психологія. 2009. – Вип. 4 (15). – С. 87–101. (рос.)

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-24

Як цитувати

Павлик, Н. (2020). ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я, ЯК ПЕРЕДУМОВА КОНСТРУКТИВНОГО ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (2(5), 83-109. вилучено із http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/127

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають