ВПЛИВ СПІЛКУВАННЯ З ТВАРИНАМИ НА ПСИХІЧНІ СТАНИ ДІТЕЙ З ПСИХОНЕВРОЛОГІЧНИМИ ЗАХВОРЮВАННЯМИ ТА ВАДАМИ ЗОРУ

Автор(и)

  • Наталія ФЕСЕНЮК ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна академія управління персоналом»
  • Ніна КОЛЯДЕНКО ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна академія управління персоналом»
  • Євген РОМАНЕНКО ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна академія управління персоналом»
  • Наталія ЗДОРОВЕНКО Спеціальна загальноосвітня школа «Надія»

Ключові слова:

зоотерапія, психокорекція, діти з психоневрологічними захворювання- ми, діти з вадами зору, діти з інвалідністю

Анотація

Постановка проблеми. В джерелах наукової літератури відсутня чітка класифікація та структура негативних психічних станів щодо переважання чи наявності їх окремих видів в тому чи іншому віковому періоді, є недостатнім відповідний психодіа- гностичний інструментарій, залишаються недостатньо розробленими і теоретично об- ґрунтованими методики психокорекції негативних психічних станів. Серед рекомендацій психокорекційних втручань немає методики анімалотерапії, дане питання взагалі недо- статньо розроблене та мало висвітлене в наукових джерелах, в той час як у всьому світі використання тварин-асистентів з лікувально-реабілітаційною метою стає все більш популярним і поширеним, що спостерігається також і в Україні. Формулювання мети статті: обґрунтувати зоопсихологічні механізми та визначити ефективність психоко- рекційного впливу тварин. Виклад основного матеріалу. В результаті спостереження за реакціями дітей на тварин і ставленням до них, нами було виокремлено чотири типи реа- гування: І – адекватні реакції (≈ 65 %); ІІ – не зовсім адекватні реакції (≈ 23 %); ІІІ – зовсім неадекватні реакції (≈ 7 %); ІV – несприйняття тварини (відсутність реакції) (≈ 5%). Спіл- кування з тваринами знижує прояви агресії, позитивно впливає на комунікативність та емоційний стан особистості. Накопичення агресивності, в поєднанні зі зниженням кому- нікативних зв’язків, обмеженням спілкування, нестачею позитивних емоцій, може спричи- нити виникнення негативних психічних станів та призвести до невротизації особистості. Спілкування ж із тваринами в процесі психокорекції, дозволяє знизити поріг агресивності, що має важливе психопрофілактичне значення. Висновки. Психологічна корекція на основі зоотерапії, завдяки тому, що взаємодія організовується опосередковано, через тварин, до- помагає вирішити комунікативно-особистісні проблеми, створити позитивну мотивацію успіху, знизити прояви негативних форм поведінки та невмотивованої агресії, розширити спектр виявлення емоцій, надає можливість зняти психоемоційне напруження, оптимізу- вати очікування та спрямувати активність.

Посилання

Алексєєва Л. С. Наслідки страху, тривоги та гніву. Директор школи. 2000. № 6. С. 71–80.

Анцупова І. І. Анімалотерапія. Навколо світу. № 12(2795). 2006.

Банержі А. Медична статистика зрозумілою мовою: вступний курс. М. : Практична медицина, 2007. 287 с.

Вайолет Оклендер. Вікна в світ дитини. Керівництво з дитячої психотерапії. Москва : «Клас», 2001. 336 с.

Венгер А. Л. Психологічні малюнкові тести. Москва : ВЛАДОС, 2003. 160 с.

Верьовкіна О. В. Анімалотерапія як інноваційний та перспективний метод психологічної роботи. URL : http://apriori-journal.ru/journal-gumanitarnie-nauki/id/1648

Виготський Л. С. Вибрані психологічні дослідження. Москва, 1956. 520 с.

Гіляровський В. А. Про взаємодії соматичного та психічного в медицині. Лікарська справа. 1947. № 8. С. 625–632.

Давидова Г. Б., Маслова Ю. К., Большакова М. А. Зоотерапія, як метод у комплексній реабілітації дітей з обмеженими можливостями на базі Єгор’євського реабілітаційного центру «Єгорка»: Комплексна програма реабілітації з екотерапії «Від екології природи до екології душі». Москва, 2011. URL : https://socsp.ru/data/docs/programma-dlya-deteys-ogranichennymi-vozmognostyami-rebyatam-o-zveryatah.docx

Данілкіна О. П. Физіологія стресу тварин. Красноярськ : Краснояр. держ. аграр. ун-т., 2016. 32 с.

Дорошина К. М., Коваленко В. Х., Фесенюк Н. П. Психосоціальна діяльність зоопарків. Академічна студія: щоквартальний науковий часопис СНТ «GAUDEAMUS» ПрАТ «ВНЗ «МАУП». 2018. № 3. С. 155–159.

Дубровкін Є. В. Методика проведення виїзних лекцій для дітей – інвалідів. Науково-просвітницька робота в зоопарках. 2002. Вип. 1. С. 144–145.

Зоотерапія та її використання на практиці. URL : https://studbooks.net/1614801/psihologiya/zaklyuchenie

Ігумнова О. Б. Особливості психічних станів та їх діагностики. Проблеми загальної та педагогічної психологїї: зб. наук. праць Інституту психологїї ім. Г. С. Костюка АПН України. 2009. Т. XІ. Ч. 4. С. 139–149.

Ігумнова О. Б. Негативні психічні стани як перешкода самоактуалізацїї особистості. Освітньо-наукове забезпечення діяльності правоохоронних органів України : матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конфер. Серія: Психолого-педагогічні й філологічні науки, м. Хмельницький, 14 листопада 2008 р. Хмельницький : НАДПСУ, 2008. С. 94–95.

Ігумнова О. Б. Вплив особистісних властивостей на формування негативних психічних станів особистості. Деструктивні емоційні стани учнів: проблеми теорїї та практики : зб. матер. міжобласної наук.-практ. Конфер, м. Вінниця, 18–19 грудня 2009 р. / заг. ред. С. М. Томчук. Вінниця : ВОІПОПП, 2010. С. 30–33.

Карелін А. А. Психологічні тести: в 2-х т. Москва : ВЛАДОС, 2003. 248 с.

Климова Т. В. Проблема екологічного виховання в умовах екологічної кризи. Успіхи сучасного природознавства. 2004. № 3. С. 66.

Коляденко Н. В. Зоопсихологія : підручник. Київ : МАУП, 2019. 530 с.

Корсакова Т. А. Розвиток чуттів за допомогою зоотерапії (з досвіду праці в ЦРТДіЮ). Наука і освіта в ХХІ ст. : зб. наук. праць за мат. міжнар. наук.-практ. конф. Тамбов, 2013. Ч. 18. С. 78–79.

Крушинський Л. В., Зоріна З. А., Полєтаєва Л. И., Романова Л.Л. Вступ в етологію та генетику поведінки. Москва, 1983. 174 с.

Лавринова М. Зоотерапія та її застосування в практиці психолога. URL : http://www.allbest.ru/

Литвиненко О. Л. Використання методів зоотерапії при роботі з дітьми-інвалідами. Методична розробка. Самара: МОУ ДОД ЦДТ «Ирбис», 2010. 9 с.

Лоренц К. Агресія (так зване зло) / пер. з англ. Москва : Прогрес Універс, 1994. 272 с.

Макарова Н. М. Технології гардено- та зоотерапії в процесі соціальної реабілитації дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Корекційна педагогіка. 2013. № 2. С. 62–69.

Максименко С., Максименко К., Главник О. Емоційний розвиток дитини. Київ : Мікрос-СВС, 2003. 112 с.

Поняття норми і патології, психічного здоров’я та психічної хвороби. URL : https://studfiles.net/preview/5643737/page:10/

Подолати хворобу: Психотерапія – зоотерапія – лікування за допомогою тварин. URL : http://www.mindlabyrinth.ru/additional/illwin/detail.php?sid=75&pid=961

Сельє Г. Стрес без дістресу / пер. с англ. М. : Прогрес, 1982. 124 с.

Субботін А. В., Ращевська Л. Л. Лікувальна кінологія. Теоретичні підходи та практична реалізація. Москва : Вид-во «Макцентр», 2004. 71 с.

Томчук С. М. Генеза негативних психічних станів молодших школярів та їх корекція. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Серія: Екологічна психологія. 2005. Т. 7. Вип. 6. С. 372–380.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-06

Як цитувати

ФЕСЕНЮК, Н., КОЛЯДЕНКО, Н., РОМАНЕНКО, Є., & ЗДОРОВЕНКО, Н. (2021). ВПЛИВ СПІЛКУВАННЯ З ТВАРИНАМИ НА ПСИХІЧНІ СТАНИ ДІТЕЙ З ПСИХОНЕВРОЛОГІЧНИМИ ЗАХВОРЮВАННЯМИ ТА ВАДАМИ ЗОРУ. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (1(2), 173-201. вилучено із http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/43