THE IMPACT OF COMMUNICATION WITH ANIMALS ON THE MENTAL STATE OF CHILDREN WITH NEUROPSYCHIATRIC DISEASES AND VISUAL IMPAIRMENTS

Authors

  • Nataliia FESENIUK Interregional Academy of Personnel Management
  • Nina KOLIADENKO Interregional Academy of Personnel Management
  • Yevhen ROMANENKO Interregional Academy of Personnel Management
  • Nataliia ZDOROVENKO Special General School “Nadiya”

Keywords:

zootherapy, psycho-correction, children with neuropsychiatric diseases, children with visual impairments, children with disabilities

Abstract

Formulation of the problem. The sources of scientific literature lack a clear classification and structure of negative mental states regarding the predominance or presence of their individual species in a given age period, the corresponding psychodiagnostic tools are insufficient, methods of psycho-correction of negative mental states remain insufficiently developed and theoretically justified. Among the recommendations of psychocorrectional interventions there is no method of animal therapy, this issue is not sufficiently developed and poorly covered in scientific sources, while the use of animal assistants for treatment and rehabilitation purposes is becoming increasingly popular and common throughout the world, which is also observed in Ukraine. Formulating the purpose of the article: to justify zoopsychological mechanisms and evaluate the effectiveness of psychocorrectional effects of animals. Presenting main material. As a result of monitoring the reactions of children in animals and their attitude towards them, we identified four types of response: І – adequate responses (≈ 65 %); ІІ – not quite adequate reactions (≈ 23 %); ІІІ – absolutely inadequate reactions (≈ 7 %); IV – rejection of the animal (no reaction) (≈ 5 %). Communication with animals reduces the manifestations of aggression, has a positive effect on communication and the emotional state of the individual. The accumulation of aggressiveness, combined with a decrease in communication links, limited communication, lack of positive emotions, can cause the appearance of negative mental states and lead to the neurotization of the individual. Communication with animals in the process of psychocorrection reduces the threshold of aggressiveness, which is of great psycho-prophylactic importance. Conclusions and perspectives of further research. Psychological correction based on zootherapy, due to the fact that interaction is organized indirectly through animals, helps to solve communicative and personal problems, create a positive motivation for success, reduce the manifestation of negative behaviors and unmotivated aggression, broaden the spectrum of emotions, provide an opportunity to relieve emotional tension waiting and directing activity.

References

Алексєєва Л. С. Наслідки страху, тривоги та гніву. Директор школи. 2000. № 6. С. 71–80.

Анцупова І. І. Анімалотерапія. Навколо світу. № 12(2795). 2006.

Банержі А. Медична статистика зрозумілою мовою: вступний курс. М. : Практична медицина, 2007. 287 с.

Вайолет Оклендер. Вікна в світ дитини. Керівництво з дитячої психотерапії. Москва : «Клас», 2001. 336 с.

Венгер А. Л. Психологічні малюнкові тести. Москва : ВЛАДОС, 2003. 160 с.

Верьовкіна О. В. Анімалотерапія як інноваційний та перспективний метод психологічної роботи. URL : http://apriori-journal.ru/journal-gumanitarnie-nauki/id/1648

Виготський Л. С. Вибрані психологічні дослідження. Москва, 1956. 520 с.

Гіляровський В. А. Про взаємодії соматичного та психічного в медицині. Лікарська справа. 1947. № 8. С. 625–632.

Давидова Г. Б., Маслова Ю. К., Большакова М. А. Зоотерапія, як метод у комплексній реабілітації дітей з обмеженими можливостями на базі Єгор’євського реабілітаційного центру «Єгорка»: Комплексна програма реабілітації з екотерапії «Від екології природи до екології душі». Москва, 2011. URL : https://socsp.ru/data/docs/programma-dlya-deteys-ogranichennymi-vozmognostyami-rebyatam-o-zveryatah.docx

Данілкіна О. П. Физіологія стресу тварин. Красноярськ : Краснояр. держ. аграр. ун-т., 2016. 32 с.

Дорошина К. М., Коваленко В. Х., Фесенюк Н. П. Психосоціальна діяльність зоопарків. Академічна студія: щоквартальний науковий часопис СНТ «GAUDEAMUS» ПрАТ «ВНЗ «МАУП». 2018. № 3. С. 155–159.

Дубровкін Є. В. Методика проведення виїзних лекцій для дітей – інвалідів. Науково-просвітницька робота в зоопарках. 2002. Вип. 1. С. 144–145.

Зоотерапія та її використання на практиці. URL : https://studbooks.net/1614801/psihologiya/zaklyuchenie

Ігумнова О. Б. Особливості психічних станів та їх діагностики. Проблеми загальної та педагогічної психологїї: зб. наук. праць Інституту психологїї ім. Г. С. Костюка АПН України. 2009. Т. XІ. Ч. 4. С. 139–149.

Ігумнова О. Б. Негативні психічні стани як перешкода самоактуалізацїї особистості. Освітньо-наукове забезпечення діяльності правоохоронних органів України : матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конфер. Серія: Психолого-педагогічні й філологічні науки, м. Хмельницький, 14 листопада 2008 р. Хмельницький : НАДПСУ, 2008. С. 94–95.

Ігумнова О. Б. Вплив особистісних властивостей на формування негативних психічних станів особистості. Деструктивні емоційні стани учнів: проблеми теорїї та практики : зб. матер. міжобласної наук.-практ. Конфер, м. Вінниця, 18–19 грудня 2009 р. / заг. ред. С. М. Томчук. Вінниця : ВОІПОПП, 2010. С. 30–33.

Карелін А. А. Психологічні тести: в 2-х т. Москва : ВЛАДОС, 2003. 248 с.

Климова Т. В. Проблема екологічного виховання в умовах екологічної кризи. Успіхи сучасного природознавства. 2004. № 3. С. 66.

Коляденко Н. В. Зоопсихологія : підручник. Київ : МАУП, 2019. 530 с.

Корсакова Т. А. Розвиток чуттів за допомогою зоотерапії (з досвіду праці в ЦРТДіЮ). Наука і освіта в ХХІ ст. : зб. наук. праць за мат. міжнар. наук.-практ. конф. Тамбов, 2013. Ч. 18. С. 78–79.

Крушинський Л. В., Зоріна З. А., Полєтаєва Л. И., Романова Л.Л. Вступ в етологію та генетику поведінки. Москва, 1983. 174 с.

Лавринова М. Зоотерапія та її застосування в практиці психолога. URL : http://www.allbest.ru/

Литвиненко О. Л. Використання методів зоотерапії при роботі з дітьми-інвалідами. Методична розробка. Самара: МОУ ДОД ЦДТ «Ирбис», 2010. 9 с.

Лоренц К. Агресія (так зване зло) / пер. з англ. Москва : Прогрес Універс, 1994. 272 с.

Макарова Н. М. Технології гардено- та зоотерапії в процесі соціальної реабілитації дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Корекційна педагогіка. 2013. № 2. С. 62–69.

Максименко С., Максименко К., Главник О. Емоційний розвиток дитини. Київ : Мікрос-СВС, 2003. 112 с.

Поняття норми і патології, психічного здоров’я та психічної хвороби. URL : https://studfiles.net/preview/5643737/page:10/

Подолати хворобу: Психотерапія – зоотерапія – лікування за допомогою тварин. URL : http://www.mindlabyrinth.ru/additional/illwin/detail.php?sid=75&pid=961

Сельє Г. Стрес без дістресу / пер. с англ. М. : Прогрес, 1982. 124 с.

Субботін А. В., Ращевська Л. Л. Лікувальна кінологія. Теоретичні підходи та практична реалізація. Москва : Вид-во «Макцентр», 2004. 71 с.

Томчук С. М. Генеза негативних психічних станів молодших школярів та їх корекція. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Серія: Екологічна психологія. 2005. Т. 7. Вип. 6. С. 372–380.

Published

2021-12-06

How to Cite

ФЕСЕНЮК, Н., КОЛЯДЕНКО, Н., РОМАНЕНКО, Є., & ЗДОРОВЕНКО, Н. (2021). THE IMPACT OF COMMUNICATION WITH ANIMALS ON THE MENTAL STATE OF CHILDREN WITH NEUROPSYCHIATRIC DISEASES AND VISUAL IMPAIRMENTS. Modern Medicine, Pharmacy and Psychological Health, (1(2), 173-201. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/43

Issue

Section

Статті