КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ МАТЕРІВ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2663-0672-2021-2-4

Ключові слова:

діти з інвалідністю, материнський стрес, копінг-стратегії

Анотація

Анотація. Постановка проблеми. Матір дитини з інвалідністю страждає від відчуття провини перед дитиною, стає схильною до депресивних і тривожних станів та психосоматичних розладів і, намагаючись компенсувати дитині її вади, вдається до неадекватних, хибних стратегій, таких як гіперопікування й уникнення соціальних контактів, що стає додатковим засобом гальмування реабілітаційного потенціалу дитини з інвалідністю. Формулювання мети статті. Мета – дослідити копінг-стратегії матерів, які виховують дітей із інвалідизуючими психоневрологічними захворюваннями. Гіпотеза дослідження: матері дітей з інвалідністю мають копінг-стратегії, що відрізняются від копінг-стратегій матерів здорових дітей. Огляд літератури. Народження дитини з інвалідністю є причиною психотравми насамперед матерів, у яких вона проявляється через неадекватне ставлення, що заважає успішній соціалізації такої дитини. Завданням лікаря-психолога в таких випадках є увага, зокрема, до формування адекватних і дієвих стратегії подолання материнського стресу. Виклад основного матеріалу. Дослідження проводилося на базі СЗОШ “Надія” м. Києва, де було сформовано першу (експериментальну) групу, до якої увійшли 36 матерів дітей з інвалідністю, тоді як до другої (контрольної) групи було включено 42 матері практично здорових дітей, які навчалися в звичайних ЗОШ м. Києва. Середній вік матерів становив 35,4 роки. Психодіагностичне дослідження проводилося з використанням наступних методик: Самооцінка психічних станів (Г. Ю. Айзенк); Модифікація опитувальника SVF 120 В. Янке, Г. Ердман “Подолання складних життєвих ситуацій” (ПСЖС) Н. Водоп’янова; Опитувальник “Задоволення життям” (Т. М. Савченко, М. В. Головіна). В матерів, які виховують дітей з інвалідністю, в порівнянні з матерями практично здорових дітей частіше спостерігалася висока тривожність, агресивність та ригідність, однак показник фрустрованості був нижчим, що свідчило про їх більшу стресостійкість. Серед матерів дітей з інвалідністю переважали такі копінг-стратегії, як контроль за ситуацією, самоконтроль та позитивна самомотивація, а в матерів практично здорових дітей – контроль над ситуацією, позитивна самомотивація та відволікання. Висновки та перспективи подальших досліджень. Встановлено статистично достовірні (р<0,05) відмінності копінг-стратегій матерів, які виховують дітей з інвалідністю, та матерів практично здорових дітей. Подальші дослідження планується спрямувати на дослідження копінг-стратегій матерів у залежності від нозології інвалідизуючого захворювання дитини.

Посилання

Adams, D., Rose, J., Jackson, N., et al. (2018), Coping strategies in mothers of children with intellectual disabilities showing multiple forms of challenging behaviour: Associations with maternal mental health. Behavioural and cognitive psychotherapy, Vol. 46(3), pp. 257-275.

Arellano, A., Denne, L. D., Hastings, R. P., & Hughes, J. C. (2019), Parenting sense of competence in mothers of children with autism: Associations with parental expectations and levels of family support needs. Journal of Intellectual & Developmental Disability, Vol. 44(2), pp. 212-218.

Beighton, C., & Wills, J. (2019), How parents describe the positive aspects of parenting their child who has intellectual disabilities: A systematic review and narrative synthesis. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, Vol. 32(5), pp. 1255-1279.

Bujnowska, A. M., Rodríguez, C., García, T., et al. (2019), Parenting and future anxiety: The impact of having a child with developmental disabilities. International journal of environmental research and public health, Vol. 16(4), p. 668.

Cetinbakis, G., Bastug, G., & Ozel-Kizil, E. T. (2020), Factors contributing to higher caregiving burden in Turkish mothers of children with autism spectrum disorders. International journal of developmental disabilities, Vol. 66(1), pp. 46-53.

Chan, K. K. S., Lam, C. B., Law, N. C. W., & Cheung, R. Y. M. (2018), From child autistic symptoms to parental affective symptoms: A family process model. Research in developmental disabilities, Vol. 75, pp. 22-31.

Chen, S. Q., Chen, S. D., Li, X. K., & Ren, J. (2020), Mental health of parents of special needs children in China during the COVID-19 pandemic, International journal of environmental research and public health, Vol. 17(24), p. 9519.

Ede, M. O., Anyanwu, J. I., Onuigbo, L. N., et al. (2020), Rational emotive family health therapy for reducing parenting stress in families of children with autism spectrum disorders: a group randomized control study. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, Vol. 38(2), pp. 243-271.

Halstead, E. J., Griffith, G. M., & Hastings, R. P. (2018), Social support, coping, and positive perceptions as potential protective factors for the well-being of mothers of children with intellectual and developmental disabilities. International Journal of Developmental Disabilities, Vol. 64(4-5), pp. 288-296.

Hu, X., Han, Z. R., Bai, L., & Gao, M. M. (2019), The mediating role of parenting stress in the relations between parental emotion regulation and parenting behaviors in Chinese families of children with autism spectrum disorders: A dyadic analysis. Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol. 49(10), pp. 3983-3998.

Ilias, K., Cornish, K., Kummar, A. S., et al. (2018), Parenting stress and resilience in parents of children with autism spectrum disorder (ASD) in Southeast Asia: A systematic review. Frontiers in psychology, Vol. 9, p. 280.

Jess, M., Totsika, V., & Hastings, R. P. (2018), Maternal stress and the functions of positivity in mothers of children with intellectual disability. Journal of Child and Family Studies, Vol. 27(11), pp. 3753-3763.

Masulani-Mwale, C., Kauye, F., Gladstone, M., & Mathanga, D. (2018), Prevalence of psychological distress among parents of children with intellectual disabilities in Malawi. BMC psychiatry, Vol. 18(1), pp. 1-7.

Miranda, A., Mira, A., Berenguer, C., et al. (2019), Parenting stress in mothers of children with autism without intellectual disability. Mediation of behavioral problems and coping strategies. Frontiers in psychology, Vol. 10, p. 464.

Nader-Grosbois, N., Jacobs, E., & Morin, D. (2022), Mothers’ Socialization of Emotions and Socio-Emotional Competences in Children with and without Intellectual Disabilities in Belgium and Quebec. Psychology, Vol. 13(1), pp. 135-176.

Najmi, B., Heidari, Z., Feizi, A., et al. (2018), Do psychological characteristics of mothers predict parenting stress? A crosssectional study among mothers of children with different disabilities. Archives of psychiatric nursing, Vol. 32(3), pp. 396-402.

Ren, J., Li, X., Chen, S., Chen, S., & Nie, Y. (2020). The influence of factors such as parenting stress and social support on the state anxiety in parents of special needs children during the COVID-19 epidemic. Frontiers in psychology, Vol. 11, p. 3413.

Singh, N. N., Lancioni, G. E., Medvedev, O. N., et al. (2021), A component analysis of the mindfulness-based positive behavior support (MBPBS) program for mindful parenting by mothers of children with autism spectrum disorder. Mindfulness, Vol. 12(2), pp. 463-475.

Suzuki, K., Hiratani, M., Mizukoshi, N., et al. (2018), Family resilience elements alleviate the relationship between maternal psychological distress and the severity of children’s developmental disorders. Research in developmental disabilities, Vol. 83, pp. 91-98.

Vafaeenejad, Z., Elyasi, F., Moosazadeh, M., & Shahhosseini, Z. (2019), Psychological factors contributing to parenting styles: A systematic review. F1000Research, Vol. 7, p. 906.

Vilaseca, R., Rivero, M., Bersabé, R. M., et al. (2019), Demographic and parental factors associated with developmental outcomes in children with intellectual disabilities. Frontiers in psychology, Vol. 10, p. 872.

Wayment, H. A., Al-Kire, R., & Brookshire, K. (2019), Challenged and changed: Quiet ego and posttraumatic growth in mothers raising children with autism spectrum disorder. Autism, Vol. 23(3), pp. 607-618.

Yorke, I., White, P., Weston, A., et al. (2018), The association between emotional and behavioral problems in children with autism spectrum disorder and psychological distress in their parents: A systematic review and meta-analysis. Journal of autism and developmental disorders, 48(10), 3393-3415.

Zulfia, R. (2020). Mother’s Experience in Caring for Children with Special Needs: A Literature Review. IJDS: Indonesian Journal Of Disability Studies, Vol. 7(1), pp. 8-18.

Афанасьєв, А. Н., Фокіна, М. В. (2018), Психологічні особливості матерів, які виховують дітей-інвалідів і дітей з ОВЗ: особистісна позиція та образ дитини в свідомості матері, Культурно-історичний підхід у сучасній психології розвитку: здобутки, проблеми, перспективи. Збірник тез учасників шостої всеросійської науково-практичної конференції з психології розвитку, присвяченої 80-річчю від дня народження професора Л. Ф. Обухової, С. 247. (рос.)

Балдинюк, О. (2019). Зміст соціально-педагогічної роботи з дітьми з інвалідністю та їх сім’ями. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 6-15.

Болюх, А. (2020), Соціально-психологічні особливості взаємодії дезадаптованих матерів із дітьми з інвалідністю, Правова система України в умовах європейської інтеграції : погляд студентської молоді : зб. тез доп. IV Міжнар. студ. наук. конф. [м. Тернопіль, 15 травня 2020 р.] / редкол. : С. В. Банах, А. В. Грубінко, О. Є. Гомотюк [та ін.], Тернопіль: ТНЕУ, С. 405-408

Болюх, А. І. (2020), Психосоціальна характеристика феномену дезадаптованості матерів у ставленні до власних дітей з інвалідністю, Дослідження на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр» за спеціальністю 231 – Соціальна робота, Тернопіль: Західноукраїнський національний університет, [Електронний ресурс] режим доступу: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/40309

Бутенко, Н. (2018). Структура сімейних уявлень про дитячу інвалідність, Актуальні проблеми психології, Т. VII, Вип. 45, С. 28-39.

Бутенко, Н. В. (2019), Особливості корекції сімейних уявлень про дитячу інвалідність. Актуальні проблеми психології, 7(48), 35-44.

Вакуленко, В. Р., Матвієнко, Л. В. (2020), Проблеми адаптації сім’ї до виховання дитини з обмеженими можливостями, Матеріали всеукр. студент. наук.-практ. конф. «Проблеми соціально-гуманітарних наук», Миколаїв: НУК, С. 243–248.

Варіна, Г. Б., Прокоф’єва, О. О. (2020), Особливості збереження психологічного благополуччя у родині, яка виховує дитину з особливими потребами, Project Report. The Academy of Management and Administration in Opole, Польща, [Електронний ресурс] режим доступу: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/11056/

Варіна, Г. Б., Прокоф’єва, О. О. (2020), Генезис психологічного супроводу батьків, які виховують дітей з інвалідизацією, в сучасних трансформаційних умовах, Conference Proceedings of the International Scientific Online Conference Topical Issues of Society Development in the Turbulence Conditions, pp. 320-328, Bratislava, Slovak Republic. The School of Economics and Management in Public Administration in Bratislava.

Варіна, Г. Б., Царькова, О. В. (2019), Психологічні засади супроводу сімей, які виховують дітей з інвалідизуючими захворюваннями, Теорія і практика сучасної психології, № 5.

Вахоцька, І. О., Деркач, Н. М. (2020), Соціально-психологічні якості батьків дітей з інвалідністю як умова їх адаптації, Психологічний журнал, № 4, [Електронний ресурс] режим доступу: http://psyj.udpu.edu.ua/article/view/207877

Водяха, Ю. Е. (2018), Психологічна діагностика сфер особистості: лабораторний практикум, Катеринбург: УДПУ, 220 с. [Електронний ресурс] режим доступу: elar.uspu.ru/bitstream/uspu/11651/1/uch00289.pdf (рос.)

Даутова, К. А., Диханбаєва, Г. А. (2018). Проблема сімей, які мають дітей-інвалідів, Вісник Казанського медичного університету, № 1, С. 381-385. (рос.)

Дьячкова, Е. С., Баяндіна, Т. В. (2021), Психологічні особливості матерів, які виховують дітей з ОВЗ та інвалідністю, Медицинская психология в России, № 13(3). (рос.)

Зав’язкіна, Н. В., Лисенко, І. П., Чігрін, О. О. (2021), Взаємозв’язок рівня соціальної фрустрованості та порушень емоційної сфери батьків, які виховують дітей з особливостями розвитку, Problems of Modern Psychology, Vol. 2, 33-39.

Злобіна, О. Ю. (2020), Підвищення абілітаційної компетенції через корекцію психоемоційного стану батьків дітей з обмеженими можливостями здоров’я та інвалідністю, Науково-методичний журнал “Пошук”, № 4, С. 64-66. (рос.)

Коваль, О. (2021), Соціально-психологічні проблеми та стадії пристосування сім’ї до виховання дитини з особливими потребами, Інновації в освіті: перспективи розвитку: Матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. [Тернопіль, 20 трав. 2021 р.], Тернопіль : ЗУНУ, С. 262-266

Ковальова, О. В., Варіна, Г. Б. (2020), Концептуалізація сімейноцентрованого підходу в процесі розвитку адаптивних ресурсів батьків, які виховують дітей з особливими потребами, Conference Proceedings of the International Scientific Online Conference Topical Issues of Society Development in the Turbulence Conditions, pp. 351-360, Bratislava, Slovak Republic. The School of Economics and Management in Public Administration in Bratislava.

Козачек, О. В., Банченко, О. Д. (2021), Психологічні особливості матерів, які виховують дітей з обмеженими можливостями здоров’я, Грані пізнання, № 1, С. 86-93. (рос.)

Лукʼянченко, К. (2020), Роль сім’ї в процесі виховання та навчання дитини з особливими освітніми потребами, Матер. XХVІ наук. конф. здобувачів вищої освіти «Історичний досвід і сучасність»: доповіді, Одеса: ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, Вип. 39, С. 21−27

Омельянович, І. М., Коломієць, Ю. В. (2021), Особливості психолого-педагогічної роботи з батьками дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами, Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Серія “Психологія”, Вип. 41, [Електронний ресурс] режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36140

Петрюк П. Т., Петрюк А. П., Брагін Р. Б. (2009), Внесок професора Дмитра Євгеновича Мелехова у розвиток вітчизняної соціальної психіатрії (до 110-річчя від дня народження) // Журнал психіатрії та медичної психології, № 3, С. 140-146. (рос.)

Підвальна, Ю. (2019), Сучасні проблеми сімей з дітьми з інвалідністю в контексті соціальної роботи, Соціальна робота та соціальна освіта, № 3, С. 72-78.

Савченко, Т.М., Головіна Г.М. (2006), Суб’єктивна якість життя: підходи, методи оцінки, прикладні дослідження. – М: Вид-во «Інститути психології РАН», 170 с. (рос.)

Селезньова, Є. В. (2018), Профілактика емоційного вигорання батьків, які виховують дітей з інвалідністю та ОВЗ, Психологія стресу суб’єетів навчальногно процесу: діагностика, корекція, профілактика, С. 19-21. (рос.)

Симонова, Ш. А., Карпенко, Н. В. (2019), Порівняльне дослідження психологічних особливостей дітей-інвалідів та батьків здорових дітей, Соціальне обслуговування сімей та дітей: науково-методичний збірник, № 17, С. 134-146. (рос.)

Соловйова, Т. Г. (2021), Особливості взаємин у сім’ях, які виховують дитину з інвалідністю, The 7th International scientific and practical conference “Actual trends of modern scientific research”(February 14-16, 2021), MDPC Publishing, Munich, Germany, р. 676.

Сотник, У. (2020). Вразливість сімей, які виховують дітей з важкими вадами розвитку, Соціальна робота: становлення, перспективи, розвиток Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції, С. 232-235,

Столярик, О., & Семигіна, Т. (2021), Сімейноцентричний підхід до підтримки родин, якй виховують дітей з ментальними порушеннями: Колективна монографія [Електронний ресурс] режим доступу: ojs.ukrlogos.in.ua

Угрюмова, Е.В., Булигіна, Т.Б. (2019), Особливості групового психологічного консульиування матерів, які виховують дітей з інвалідністю, Психологія та сучасний світ, С. 94-98 (рос.)

Хворова Г., Онуфрик М., Майорова Н. (2020), Центр (відділення) денного догляду для дітей з інвалідністю: нормативно-правове забезпечення, адміністрування, психолого-педагогічний супровід, підтримка компетентного батьківства: інф.-метод. посіб, Фонд соціального захисту інвалідів; ГО «Родина». Київ, 3 с.

Хрунь, О.В., Спринська, З.В. (2020). Психологічна характеристика сімей, які виховують “особливих дітей”, Загальна психологія та психологія особистості, С. 20-24.

Шевчук, В.В. (2019), Зміни сімейних відносин внаслідок народження дітей з обмеженими психофізичними можливостями, Проектування позитивного життєвого простору особистості : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 18 – 19 квітня 2019 р., Полтава, Полтава: ТОВ «АСМІ», С. 56-58.

Шевчук, В.В. (2021), Психологічні детермінанти особистісних змін у батьків дітей з вадами розвитку, Психологія і особистість: наук. журнал, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Вип. 1 (19), С. 57-71.

Шевчук, В.В., Тесленко, М.М. (2021), Дитячо-батьківські стосунки в сім’ях, які виховують дітей із комплексними порушеннями розвитку, Габітус, Вип. 21, С. 223-227.

Шумкова, С.В. (2020), Психологічні особливості матерів як передумови розвитку психосоматичних розладів. Вісник Прикамського соціального інституту, № 3(87), С. 151-155. (рос.)

Шумська, Н.А., Куликова, Е.Г. (2021), Копінг-стратегії та психологічні захисти матерів, які виховують дітей із важкими множинними порушеннями розвитку, Відомості РДПУ ім. А. І. Герцена, № 200, С. 125-135.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-23

Як цитувати

БАЧУРІНА, Н., ДМИТРІЄВА, В., & ЗДОРОВЕНКО, Н. (2022). КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ МАТЕРІВ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (2(7), 22-33. https://doi.org/10.32689/2663-0672-2021-2-4

Номер

Розділ

МЕДИЦИНА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають