ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ТА ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ В СТУДЕНТІВ ПЕРЕЯСЛАВ – ХМЕЛЬНИЦЬКОГО ДЕРЖАВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ

Автор(и)

  • Геннадій Слободяник ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом»

Ключові слова:

студенти, педагогіка, ціннісні орієнтації, психологічна адаптація, внутрішньоособистісні конфлікти, психопрофілактика

Анотація

Постановка проблеми. Формування ціннісних орієнтацій для майбутніх педагогів має особливе значення, насамперед, в контексті професійної самореалізації особистості, що обумовлює актуальність нашого дослідження.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. З’ясування ієрархії цінностей студентів є важливим аспектом організації навчального процесу, визначення смисложиттєвих орієнтацій та побудови алгоритму досягнення цілей професійної самореалізації.

Формулювання мети статті. Метою даної роботи стало вивчення особливостей психологічної адаптації та ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів за допомогою модифікованої методики «ціннісних орієнтацій» М. Рокіча.

Викладення основного матеріалу. Ціннісні орієнтації є ознакою зрілої особистості, вони забезпечують стійкість особистості, визначеність та послідовність її поведінки, є показником ступеня входження індивіда до суспільно-соціальних відносин. Якщо життєві цілі не реалізуються, то виникає загроза внутрішньоособистісного конфлікту, який проявляється через невпевненість у своїх силах, втраті стимулів самореалізації. Наявність ціннісних регуляторів забезпечує стійкість особистості в момент кризи нереалізованості.

Висновки та перспективи подальших досліджень. Вивчення ціннісних орієнтацій студентської молоді показало їхній взаємозв’язок із процесом активності розвитку особистості. У майбутніх педагогів найвищу значущість мають такі цінності: щасливе сімейне життя; наявність добрих і вірних друзів; здоров’я фізичне та психічне. Велика різниця між цінністю «цікава робота» та її суб’єктивною досяжністю пов’язана у деяких студентів із таким конфліктом, як «мотиваційний». Цінність «упевненість у собі» (внутрішня гармонія, свобода від внутрішніх протиріч, сумнівів) є для студентів найбільш важко досяжною. Для студентів молодших курсів основною цінністю була «наявність добрих і вірних друзів», а для старших - «щасливе сімейне життя», що логічно відображує вікову динаміку особистісних пріоритетів. Варто звернути увагу на те, що найменшу значущість для студентів мають такі цінності, як «творчість (можливість творчої діяльності)», що вказує на необхідність спрямування навчальних планів і програм підготовки майбутніх педагогів на її формування. Втім, можливо, останнє місце даної цінності обумовлене віковим фактором, наявністю ситуативно більш актуальних цінностей на даному етапі життя. З’ясування цього питання, вкрай важливого для формування особистості та здобуття фахових компетенцій майбутніх педагогів, потребує подальших наукових досліджень.

Посилання

Слободяник Г. І. Психокорекційна робота особистості та її захисна поведінка / Слободяник Г. І., Павленко Л. І., Андрієнко О. П., Марченко Г. П. //Сучасні парадигми вищої медичної освіти: Мат. XV Міжн. наук. конф.- К., 2015. - с.137-140.

Ana Guinote (2017), How Power Affects People: Activating, Wanting, and Goal Seeking, Annual Review of Psychology, Vol. 68, pp. 353-381

Angela L. Duckworth, Jamie L. Taxer, Lauren Eskreis-Winkler, Brian M. Galla, &James J. (2019), Gross Self-Control and Academic Achievement, Annual Review of Psychology, Vol. 70, рр. 373-399, https://doi.org/10.1146/annurev-psych- 010418-103230

Anthony G. Greenwald & Calvin K. Lai (2020), Implicit Social Cognition, Annual Review of Psychology, Vol. 71, pp. 419-445

Artemis Boulamatsi, Songqi Liu, Lisa Schurer Lambert, Xiang Yao, Rui Guo & Jingfeng Yin (2020), How and when are learning‐adaptable newcomers innovative? Examining mechanisms and constraints, Personnel Psychology, https://doi.org/10.1111/peps.12435

Brent A. Scott, Anna C. Lennard, Rebecca L. Mitchell, Russell E. Johnson (2020), Emotions naturally and laboriously expressed: Antecedents, consequences, and the role of valence, Personnel Psychology, Vol. 73, Issue 4, pp. 587-613

Eveline A. Crone & Andrew J. Fuligni (2020), Self and Others in Adolescence, Annual Review of Psychology, Vol. 71, pp. 447-469

Jamil Zaki (2020), Integrating Empathy and Interpersonal Emotion Regulation, Annual Review of Psychology, Vol. 71, pp. 517-540

Jeff Galak & Joseph P. Redden (2018), The Properties and Antecedents of Hedonic Decline, Annual Review of Psychology, Vol. 69, рр.1-25

Jennifer Crocker, Amy Canevello, & Ashley A. Brown (2017), Selfishness and Otherishness, Annual Review of Psychology, Vol. 68, pp. 299-325

Joan C. Williams, Jennifer L. Berdahl, and Joseph A. Vandello (2016), Beyond Work-Life “Integration”,Annual Review of Psychology,Vol.67,pp.515-539

Joseph B. Bayer, Penny Triệu, & Nicole B. Ellison (2020), Social Media Elements, Ecologies, and Effects, Annual Review of Psychology,Vol.71,pp. 471-49

Jutta Heckhausen, Carsten Wrosch, & Richard Schulz (1019), Agency and Motivation in Adulthood and Old Age, Annual Review of Psychology, Vol. 70, рр. 191-217 14. Lauren C. Howe & Jon A. Krosnick (2017), Attitude Strength, Annual Review of Psychology, Vol. 68, pp. 327-351

Mara Mather (2016), The Affective Neuroscience of Aging, Annual Review of Psychology, Vol. 67, pp. 213-238

Paul T. Costa, Jr., Robert R. McCrae, & Corinna E. Löckenhoff (2019), Personality Across the Life Span,Annual Review of Psychology,Vol.70,рр.423-448

Rachael E. Jack & Philippe G. Schyns (2017), Toward a Social Psychophysics of Face Communication, Annual Review of Psychology, Vol. 68, pp. 269-297

Rebecca M. Todd, Vladimir Miskovic, Junichi Chikazoe, & Adam K. Anderson (2020), Emotional Objectivity: Neural Representations of Emotions and Their Interaction with Cognition, Annual Review of Psychology, Vol. 71, рр. 25-48

Stefano Anzellotti &Liane L. Young (2020), The Acquisition of Person Knowledge, Annual Review of Psychology, Vol. 71, pp. 613-634 2

Thomas F. Denson (2020), Breaking the Cycle of Violent Crime and Punishment: The Promise of Neuronormalization, Social Issues and Policy Review, https://doi.org/10.1111/sipr.12076

Tim Kasser (2016), Materialistic Values and Goals, Annual Review of Psychology, Vol. 67, pp. 489-514

Ulrike Fasbender, Anne Burmeister & Mo Wang (2020), Motivated to be socially mindful: Explaining age differences in the effect of employees’ contact quality with coworkers on their coworker support, Personnel Psychology, Vol. 73, Issue 3, pp. 407-430.

Wendy Wood & Dennis Rünger (2016), Psychology of Habit, Annual Review of Psychology, Vol. 67, pp. 289-314

Добровольська О. М. Ціннісно – мотиваційні прояви психологічної адаптації у особистості / Добровольська О. М., Слободяник Г. І., Герасімова А. С., Умаров Ж. К., Латиш Ю.В. // Формування національних і загальнолюдських цінностей у студентів медичних і фармацевтичних вищих навчальних закладівЖ Мат. XIII Міжнар. наук. - практ. конф., К., - 2013. - с.156-158.

Слободяник Г. І. Психологічна адаптація та її вплив на внутрішньоособистисні конфлікти у студентів ВНЗ / Слободяник Г. І., Герасімова А. С., Умаров Ж. К., Кальянко Л. О., Ігнатенко Д. С.//Сучасні парадигми вищої медичної освіти: Мат.XV Міжн.наук. конф.-К.,2015.-с.135- 137.

Слободяник Г. І. Психологічно – адаптивні захисти і прояви у внутрішньо особистісних конфліктах / Слободяник Г. І., Латиш Ю. В., Герасімова А. С., Величко З. Я // Формування національних і загальнолюдських цінностей у студентів медичних і фармацевтичних вищих навч. закладів: Мат. XIII Міжнар. наук. - практ. конф.- К., - 2013. - с.152-154.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-24

Як цитувати

Слободяник, Г. (2020). ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ТА ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ В СТУДЕНТІВ ПЕРЕЯСЛАВ – ХМЕЛЬНИЦЬКОГО ДЕРЖАВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (2(5), 110-132. вилучено із http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/130