ФЕНОМЕН ЛІДЕРСТВА У КОНТЕКСТІ ПСИХОЛОГІЇ ПРАЦІ ПЕДАГОГА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.10

Ключові слова:

лідерство, педагог-лідер, основні теорії лідерства, лідерські якості, фасилітація

Анотація

У статті проаналізовано основні психологічні теорії лідерства та розглянуто теоретичні аспекти проявів лідерських якостей з позиції психології праці педагога. Актуальність заявленої тематики феномену лідерства у педагогічній діяльності зумовлена новим поглядом на роль учителя в освітньому просторі, впровадженням реформ Нової української школи (НУШ). Внаслідок цього виникає потреба у новому підході до розуміння ролі вчителя та його особистості. Надзвичайно важливо на сучасному етапі розвитку освіти загалом забезпечити всесторонній розвиток особистості учня та сприяти цьому. Проблема ролі вчителя у сучасній школі та індивідуальній освітній траєкторії дитини є актуальною та, беззаперечно, важливою. Українська освіта нині характеризується високим рівнем інтеграційних процесів. Освітня реформа, що базується на засадах лідерства, передбачає успішність професійної діяльності педагога, котра безпосередньо залежить не тільки від його фахової підготовки, а й від лідерської активності й мотивації до самовдосконалення. Мета нашої наукової розвідки – з’ясування важливості присутності лідерського компонента підготовки сучасного вчителя як основи і рушійної сили його професійного та особистісного розвитку. Обґрунтовано, що ефективність професійної діяльності педагога вимагає сформованості у нього лідерських якостей, які забезпечуватимуть ефективну суб’єктуб’єктну педагогічну взаємодію. Практична значущість нашої роботи полягає у дослідженні та з’ясуванні ролі лідерського компонента у діяльності педагога.

Посилання

Boyatzis R., & McKee A. Resonant Leadership: Renewing Yourself and Connecting with Others Through Mindfulness, Hope, and Compassion. Boston, Massachusetts : Harvard Business Review Press. 2005.

Frick D. Implementing Servant Leadership: Stories from the Field La Crosse, WI : D.B. Reinhart Institute for Ethics in Leadership. 2013.

Friedman S.D. Leading the life you want: skills for integrating work and life. Boston, Massachusetts : Harvard Business Review Press. 2014.

Mango E. Rethinking Leadership Theories. Open Journal of Leadership, 2018. No. 7, pp. 57–88.

Rosenbach W.E. Contemporary Issues in Leadership. New York, NY : Routledge. 2018.

Scouller J. The Three Levels of Leadership: How to Develop Your Leadership Presence, Knowhow and Skill. Oxford : Management Books 2000 Ltd. 2016.

Вижва М. Сучасні теорії лідерства: гуманістичний ракурс. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології», 2020. № 47. C. 9–26.

Гуменюк О.Г. Теоретико-методологічний аналіз особистісних теорій лідерства. Scientific Journal “ScienceRise”. 2016. № 10/1 (27). С. 30–36.

Деніел Ґоулман, Енні Маккі, Річард Бояціс. Емоційний інтелект лідера / пер. з англ. В. Глінка. Київ : Наш формат, 2019. 288 с.

Калашнікова С.А. Освітня парадигма професіоналізації управління на засадах лідерства : монографія. Київ : Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2010. 380 с.

Карамушка Л.М. Лідерство в організації: аналіз основних підходів та важливість їх застосування в організаціях системи вищої освіти / Л.М. Карамушка, Т.Г. Фелькель. Проблеми сучасної психології. 2013. № 2. С. 52–60.

Лідерські якості в професійній діяльності / Романовський О.Г., Резнік С.М., Гура Т.В., Панфілов Ю.І, Головешко Б.Р., Бондаренко В.В. ; за заг. ред. О.Г. Романовського. Харків : НТУ «ХПІ», 2017. 143 с.

Мараховська Н.В. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Харків, 2009. 22 с.

Міляєва В.Р. Підходи до визначення поняття професійної компетентності на засадах лідерства в сучасній психологічній теорії. International Scientific Journal of Universities and Leadership, № 1, 2017. С. 1–10.

Роджерс К., Фрейберг Дж. Свобода учиться. / Пер. с англ. под ред. А.Б. Орлова. 2-е изд. Москва : Смысл, 2019. 527 с.

Семченко Н.О. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності : автореф дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Харків, 2005. 23 с.

Татенко В.О. Лідер ХХІ / Lider ХХІ. Соціально-психологічні студії. Київ : Видавничий дім «Корпорація», 2004. 182 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-21

Як цитувати

ЛОГВИСЬ, О. (2022). ФЕНОМЕН ЛІДЕРСТВА У КОНТЕКСТІ ПСИХОЛОГІЇ ПРАЦІ ПЕДАГОГА. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (3 (52), 68-75. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.10