THE PHENOMENON OF LEADERSHIP IN THE CONTEXT OF THE PSYCHOLOGY OF TEACHER WORK
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.10Keywords:
leadership, teacher-leader, basic theories of leadership, leadership qualities, facilitationAbstract
The article analyzes the main psychological theories of leadership and considers the theoretical aspects of the manifestations of leadership qualities from the standpoint of the psychology of the teacher. The relevance of the stated theme of the phenomenon of leadership in teaching is due to a new look at the role of teachers in the educational space, the implementation of reforms of the New Ukrainian School (NUS). As a result, there is a need for a new approach to understanding the role of the teacher and his personality. It is extremely important at the present stage of development of education in general to ensure and promote the comprehensive development of the student’s personality. The problem of the role of the teacher in the modern school and the individual educational trajectory of the child is relevant and, undoubtedly, important. Ukrainian education today is characterized by a high level of integration processes. Educational reform, based on the principles of leadership, presupposes the success of a teacher’s professional activity, which directly depends not only on his professional training, but also on leadership activity and motivation for self-improvement. The purpose of our research was to clarify the importance of the presence of the leadership component of modern teacher training as the basis and driving force of his professional and personal development. It is substantiated that the effectiveness of the professional activity of a teacher requires the formation of his leadership qualities, which will provide effective subject-subject pedagogical interaction. The practical significance of our work is to study and clarify the role of the leadership component in the activities of the teacher.
References
Boyatzis R., & McKee A. Resonant Leadership: Renewing Yourself and Connecting with Others Through Mindfulness, Hope, and Compassion. Boston, Massachusetts : Harvard Business Review Press. 2005.
Frick D. Implementing Servant Leadership: Stories from the Field La Crosse, WI : D.B. Reinhart Institute for Ethics in Leadership. 2013.
Friedman S.D. Leading the life you want: skills for integrating work and life. Boston, Massachusetts : Harvard Business Review Press. 2014.
Mango E. Rethinking Leadership Theories. Open Journal of Leadership, 2018. No. 7, pp. 57–88.
Rosenbach W.E. Contemporary Issues in Leadership. New York, NY : Routledge. 2018.
Scouller J. The Three Levels of Leadership: How to Develop Your Leadership Presence, Knowhow and Skill. Oxford : Management Books 2000 Ltd. 2016.
Вижва М. Сучасні теорії лідерства: гуманістичний ракурс. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології», 2020. № 47. C. 9–26.
Гуменюк О.Г. Теоретико-методологічний аналіз особистісних теорій лідерства. Scientific Journal “ScienceRise”. 2016. № 10/1 (27). С. 30–36.
Деніел Ґоулман, Енні Маккі, Річард Бояціс. Емоційний інтелект лідера / пер. з англ. В. Глінка. Київ : Наш формат, 2019. 288 с.
Калашнікова С.А. Освітня парадигма професіоналізації управління на засадах лідерства : монографія. Київ : Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2010. 380 с.
Карамушка Л.М. Лідерство в організації: аналіз основних підходів та важливість їх застосування в організаціях системи вищої освіти / Л.М. Карамушка, Т.Г. Фелькель. Проблеми сучасної психології. 2013. № 2. С. 52–60.
Лідерські якості в професійній діяльності / Романовський О.Г., Резнік С.М., Гура Т.В., Панфілов Ю.І, Головешко Б.Р., Бондаренко В.В. ; за заг. ред. О.Г. Романовського. Харків : НТУ «ХПІ», 2017. 143 с.
Мараховська Н.В. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Харків, 2009. 22 с.
Міляєва В.Р. Підходи до визначення поняття професійної компетентності на засадах лідерства в сучасній психологічній теорії. International Scientific Journal of Universities and Leadership, № 1, 2017. С. 1–10.
Роджерс К., Фрейберг Дж. Свобода учиться. / Пер. с англ. под ред. А.Б. Орлова. 2-е изд. Москва : Смысл, 2019. 527 с.
Семченко Н.О. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності : автореф дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Харків, 2005. 23 с.
Татенко В.О. Лідер ХХІ / Lider ХХІ. Соціально-психологічні студії. Київ : Видавничий дім «Корпорація», 2004. 182 с.