ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ ЗДІБНОСТЕЙ І ПОТРЕБ У РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ МОТИВАЦІЇ

Authors

  • A. O. KHRASHCHEVSKYI

Abstract

A person’s ability — is the properties of the individual, which determine the success of a particular learning activities and opportunities to improve it. Based on consideration of the needs of both the imbalance psyhofiolohichnoyi and neuro-psychological human systems (natural-scientific approach) and as a form of social relations (social and philosophical approach) noted that the need to encourage people focused, activity, its ability to mobilize and promote their use. Abilities pryroschuyutsya in the workplace, creating new needs that at every moment is the essence of human motivation and its actual behavior. Thus, the objective process of interaction abilities and needs should be formed motives and human behavior. This prevents ambitious requirements and variations in deviant activities of employees, management aims at creating a sound, realistic incentives for productive work motivated staff.

References

Автономов В. С. Модель человека в экономической науке / В. С. Автономов. — СПб.: Экономическая шк.; Высш. шк. экон., 1998. — 230 с.

Аникин А. В. Юность науки / А. В. Аникин. — М.: Политиздат,1979. — 367 с.

Анциферова Л. І. Психологія формування та розвитку особистостей / Л. І. Анциферова. — К.: Звання — Прес, 2002. — 217 с.

Аристотель. О душе / Аристотель. — М.: Мысль, 1937. — 268 с.

Бенеке Ф. Э. Руководство к воспитанию и учению /Ф. Э. Бенеке. — СПб.: Наука, 1871. — Ч. 1. — 374 с.

Бодалев О. О. Психология о личности / О. О. Бодалев. — М.: Мысль,1987. — 188 с.

Бэкон Ф. Новая Атлантида. Опыты и наставления нравственные и политические / Ф. Бекон.— М.: Мысль, 1954. — 218 с.

Гельвеций К. А. О человеке, его умственных способностях и его воспитании / К. А. Гельвеций. — М.: Мысль, 1938. — 264 с.

Гоббс Т. Левиафан, или материя, форма и власть государства церковного и гражданского / Т. Гоббс.— М.: Наука, 1963. — 284 с.

Грановская Р. М. Элементы практической психологии/ Р. М. Грановская. — Ленинград: ЛГУ, 1984. — 392 с.

Дидро Д. Собрание сочинений / Д. Дидро. — М.: Партиздат, 1956. — Т. 2. — 371 с.

Добреньков В. И. История зарубежной социологии. Французская социологическая школа / В. И. Добреньков, А. И. Кравченко. — М.: Наука, 2000. — 264 с.

Ермоленко А. В. Педагогика и психология / А. В.Ермоленко, Б. З. Вульфов. — М.: Высшее образование, 2005. — 430 с.

Кравченко А. И. Социология труда в ХХ веке / А. И. Кравченко. // Историко-критический очерк. — М.: Наука,1987. — 248 с.

Крылов А. А. Психология / А. А. Крилов. — М.: Проспект, 2000. — 318 с.

Лейбниц Г. В. Новые опыты о человеческом разуме/ Лейбниц Г. В. — М.: Изд. Акад. наук СССР, 1956. — 217 с.

Локк Дж. Избранные философские произведения / Дж. Локк. — М.: Наука, 1960. — Т. 1. — 348 с.

Мальтус Т. Антология экономической классики / Т. Мальтус, Д. Кейнс, Ю. Ларин. — М.: Эконов — Ключ, 1993. — 486 с.

Маркс К. Капитал. Критика политической экономии / К. Маркс, Ф. Энгельс. // Т. 3. Процесс капиталистического производства, взятый в целом. — Ч. 1. — Отд. 2. Превращение прибыли в среднюю прибыль. — М.: Политиздат, 1970. — С. 189—218.

Мейман Э. Очерк экспериментальной педагогики / Э. Мейман. — М.: Мысль,1922. — Т. 2. — 274 с.

Маркс К. Собрание сочинений: [В 50-ти т. Перевод] / К. Маркс, Ф. Энгельс. — М. Прогресс, 1984. — Т. 18. — С. 271.

Платонов К. Проблемы способностей / К. Платонов. — М.: Наука, 1972. — 312 с.

Прозоров П. И. История греческой литературы / П. И Прозоров. — М.: Изд-во Акад. наук СССР, 1955. — Т. 2. — 488 с.

Радищев А. Н. Избранные философские сочинения / А. Н. Радищев— М.: Мысль, 1949. — 286 с.

Самуэльсон П. Экономика: Учеб. / П. Самуэльсон, В. Нордхаус; пер. с англ. — М.: БИНОМ, 1997. — 800 с.

Торицын Т. М. Учение Роберта Оуэна и его влияние на распространение и развитие социологических идей / Т. М. Торицын. — Рязань: Старт, 1982. — 312 с.

Формування ринкової економіки: управління людськими ресурсами: проблеми теорії та практики: [зб. наук. праць / наук. ред. О.О. Бєляєв та ін.]. — К.: КНЕУ, 2005. — Т. 3. — 648 с.

Штерн В. Одаренность детей и подростков и методы ее исследования / В. Штерн. — М.: Акад. наук СССР, 1938. — 243 с.

Ярошевский М. Г. История психологии / М. Г. Ярошевский. — М.: Изд-во акад. наук СССР, 1966.— 236 с.

Published

2022-05-31

How to Cite

ХРАЩЕВСЬКИЙ, А. О. (2022). ВЗАЄМОЗАЛЕЖНІСТЬ ЗДІБНОСТЕЙ І ПОТРЕБ У РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ МОТИВАЦІЇ. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (4 (39), 206-212. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/psychology/article/view/1500