PARENTS RAISING CHILDREN WITH COMPLEX DEVELOPMENTAL DISORDERS PSYCHOLOGICAL SUPPORT STUDIES THEORETICAL FUNDAMENTALS
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.3.6Keywords:
children with developmental disorders, psychological and pedagogical support of the family, parental competenceAbstract
The success of implementation of psychological and pedagogical support of children with complex developmental disorders, their social and emotional adaptation largely depends on their families, the nature of intra-family relations and the level of pedagogical competence of parents. However, many parents are in dire need of comprehensive social and psychological support. Unfortunately, to this day there is no single concept of multidisciplinary social and psychological-pedagogical assistance to families raising children with developmental problems. Peculiarities of family relationships and the personality of parents who raise children with various forms of dysontogenesis are practically not studied, which determines the relevance of scientific research on this topic and the development of relevant practical programs for the psychological support of parents. Different models of family assistance that a psychologist can use in working with her are distinguished: pedagogical, social. Psychological, diagnostic, medical. Analysis of the content of the term "psychological support of parents" allows us to conclude that it takes into account the close connection of children's development not only with certain methods of upbringing and shaping their behavior, but also with the well-being, internal atmosphere and way of life of the family. Based on the analysis of existing studies, three important areas of psychological support for families were identified (help in overcoming crisis situations in their lives; optimization of relationships within families; harmonization of the mother's internal state and prevention of her neuroticism). We understand the psychological support of parents as an active psychological action aimed at developing the personal qualities of parents and their parental competence.
References
Галян О.І., Борисенко З.Т. Психологічні аспекти супроводу батьків дітей з особливими освітніми потребами. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 2, т. 2. С. 44–49.
Пюра О.С. Прикладні аспекти соціально-педагогічної роботи з батьками дитини з особливими освітніми потребами. Молодий вчений. 2017 р. № 2 (42). C. 532–536.
Мушкевич М.І. Психологічний супровід сімей, що мають проблемних дітей: монографія. Луцьк: Вежа-Друк, 2019. 456 с.
Мякушко О.І. Особливості психолого-педагогічного супроводу батьків дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Матеріали V Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Діти з особливими потребами в освітньому просторі» (м. Чернігів, 10-11 жовтня 2019 р.). Київ: Симоненко О.І., 2019. С. 146-150.
Подкоритова Л. О. Зміст психологічної роботи з батьками дітей з особливими освітніми потребами. Теорія і практика сучасної психології. 2020 р., № 1, Т. 2. С. 125-129.
Skrypnyk T. Supporting of Children with Special Needs in Inclusive Environment by the Teachers Collaboration. Pedagogika / Pedagogy 2020, t. 138, № 2, p. 193–208.