ОСНОВИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-4(24)-32-48

Ключові слова:

система національної освіти України; державне управління освітою; удосконалення системи національної освіти; державно-громадська модель управління системою національної освіти, Нова українська школа; навчальний заклад; компетентність

Анотація

Проаналізовано та розкрито значення освіти як державної, сус- пільної, особистісної цінності для розвитку соціуму, як основи соціально-еко- номічного, духовно-культурного, політичного розвитку суспільства та інтегра- ції його в європейську та світову спільноту. Узагальнено поняття державного управління освітою як вид професійної діяльності, спрямованої на створення умов (організаційних, кадрових, матеріально-фінансових, правових) життє- діяльності, функціонування, розвитку, удосконалення навчального закладу, удосконалення системи національної освіти для досягнення поставленої мети. Встановлено, що система національної освіти незалежної України є цілісною єдністю державних, комунальних, приватних, корпоративних навчально-ви- ховних закладів різних спрямувань та рівнів акредитації. Проаналізовано іс- тотні відмінності в державному управлінні системою освіти в радянські часи та в незалежній Україні. Розкрито зміст і значення концептуальних прин- ципів державного управління системою національної освіти України: прин- цип державності, науковості, прогностичного планування діяльності органів державного управління і закладів освіти, демократизації, компетентності та професіоналізму управлінців освітянською сферою діяльності та оптиміза- ції. Окреслено стратегічні завдання нової структурної організації “Українська Академія державного управління при Президентові України (УАДУ )”. Визна- чено структурні компоненти та рівні державно-громадської моделі управлін- ня системою національної освіти: а) парламентсько-президентський рівень; б) урядово-центральний рівень; в) регіональний рівень (обласні, міські, ра- йонні відділи освіти); г) рівень безпосереднього управління закладами освіти та виокремлено: повноваження державних управлінців різних рівнів; основні принципи, провідні напрями розвитку системи національної освіти в Україні. Доведено, що оптимальним результатом діяльності державних управлінців парламентсько-президентського та урядово-центрального рівнів є створення Нової української школи. Обґрунтовано основні принципи стратегії і тактики реалізації освітніх і управлінських новацій; узагальнено суттєві зміни в систе- мі національної освіти, детерміновані створенням проекту Нової української школи (05-27.09.2017 р.), яка працюватиме на засадах педагогіки партнер- ства, в основі якої є спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками, та розробкою Державного стандарту (21.08.2018 р.) навчання за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти та ступене- вого статусу школи: початкова школа І ступеня — початок занять з 1 вересня 2018 року; гімназія — навчальний заклад ІІ ступеня, який забезпечує базову середню освіту — початок навчання з 1 вересня 2022 року; ліцей — навчальний заклад ІІІ ступеня, який забезпечує профільну середню освіту — початок нав- чання з 1 вересня 2027 року.

Систематизовано спектр основних компетентностей освіченої особисто- сті, визначений в законодавчих документах освітньої галузі з метою розвит- ку особистості, суспільства на основі наукових знань, а саме: вільне воло- діння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компе- тентності в галузі природничих наук, техніки та технології; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікативна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські, соціальні компетентності, пов’яза- ні з ідеями демократії, справедливості, рівності прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей.

Посилання

Пшеничная Л. В. Инновационный менеджмент — комплексная составляющая качества образования / Управление высшим и средним образованием: монография / общая ред. проф. Михайличенко О. В. // LAP LAMBERT Academic Publishing, 2019. 277 с.

Крисюк С. В. Державне управління освітою: навч. посіб. Київ : НАДУ, 2009. 220 с.

Братко М. В. Теорія управління освітою в Україні в пострадянський період (1991 — початок ХХІ ст.): вектори розвитку // Вісн. післяди- пломної освіти. Київ. 2015. Вип. 15. С. 17–31.

Михайличенко О. В. Особенности функционирования системы образования в Украине и управления образованием / Управление выс- шим и средним образованием: монография / общая ред. проф. Михай- личенко О. В. // LAP LAMBERT Academic Publishing, 2019. 277 с.

Кряжев П. В. Модель управління освітою в Україні. Педагогіка. Київ. 2013. С. 100–108.

Конституція України: прийнята на 5-й сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. Київ: Преса України, 1997. 80 с.

Закон України “Про освіту” 2017 р. від 05.09.2017 № 2145-VIII https:// www.osvita-konotop.gov.ua/zakonukra% D1%97ni-vid-05-09-2017-2145-viii-pro-osvitu.html

Державна національна програма “Освіта” ( Україна ХХІ ст.)”. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text

Національна Доктрина розвитку освіти в Україні. Київ: Парламент, 2004. С. 168–221.

Браніцька Т. Ефективна взаємодія на засадах педагогіки партнерства: ме- тодичний інструментарій: навч.-ме- тод. посіб. Вінниця: ФОП Рогаль- ська І. О., 2020. 86 с.

Мартинець Л. А. Управлінська ді- яльність керівника навчального за- кладу: навч. посіб. / Донец. нац. ун-т ім. Василя Стуса. Вінниця: Навч. вид., 2018. 196 с.

Нова українська школа: концеп- туальні засади реформування се- редньої школи. Рішення колегії МОН України від 27.10.2016 № 10 [Електронний ресурс]. Режим доступу : mon.gov.ua/ua/tag/ nova—ukrainska—shkola

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-20

Як цитувати

Браніцька, Т., & Логутіна, Н. (2020). ОСНОВИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. Публічне урядування, (4 (24), 32-48. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-4(24)-32-48