ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНО-ГРОМАДСЬКОЇ КОМУНІКАЦІЇ В СФЕРІ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-124-134Ключові слова:
публічне управління, державно-громадська комунікація, захист прав споживачів, консюмеризм, концепція державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 р.Анотація
Обґрунтовано особливості функціонування державно-громад- ської комунікації у сфері захисту прав споживачів та наданні практичних рекомендацій щодо їх впровадження у практику демократичного врядуван- ня в Україні. Особливу увагу приділено аналізу концепції державної по- літики у сфері захисту прав споживачів, а також напрямів удосконалення взаємодії держави та громадянського суспільства у захисті прав спожива- чів. Визначено, що на противагу звичної практики державного управлін- ня, яка спирається на ієрархії та передбачає безумовне виконання наказів та розпоряджень, головними параметрами публічно-комунікативної сфери (публічна політика, публічне врядування, публічна комунікація) стають зго- да і договір. Традиційна адміністративно-управлінська діяльність приділяє переважно увагу праву та регламентам, публічно-комунікативна — нормам, колективним рекомендаціям, цінностям, пропозиціям, моральним угодам.
Змінити існуючу піраміду влади, зробити її відповідальною за розпоря- дження суспільними справами, а не бути розпорядником власності грома- дян, їхньої життєвої долі, загальнонародних ресурсів, — це сучасний шлях організації влади, реальний механізм її демократизації, підконтрольності суспільству і справжнього самоврядування. З’ясовано, що запорукою успі- ху для досягнення високих стандартів якості життя є співпраця державних органів, громадських організацій та споживачів. Споживчій культурі необ- хідно привчати дітей змалечку, адже належна якість товарів та послуг — це не тільки безпека для життя та здоров’я, а й повага до гідності людини.
Доведено, що сучасна модель взаємин держави і громадян має вибудову- ватися не за традиційним принципом суб’єкт-об’єктних відносин (керуючі– керовані), а на механізмах “комунікативної поведінки”, тобто суб’єкт-суб’єк- тних відносинах, на принципах визначення рівноправності як людини державної, так і людини “приватної”, що передбачає як головну демокра- тичну процедуру “діалогову комунікацію” державної влади і “вільної гро- мадськості”. Головна “відмінність діалогової моделі полягає в тому, що вона припускає своєрідну “горизонтальну рівність” учасників інформаційного обміну, на противагу “вертикальному” принципу “керівництва-підпорядку- вання”, властивого для моделі “віщання”.
Посилання
Про схвалення Концепції держав- ної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року: розпорядження Кабінету Міні- стрів України від 29 березня 2017 р. № 217-р [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249869713
Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность / Ю. Хабермас. М.: Академия, 1995. 245 с.
Конак Є. І. Особливості процесів за- хисту прав споживачів в Україні / Є. І. Конак // Молодий вчений. № 2 (42). лютий, 2017 р. С. 268.
Салухіна Н. Г. Захист прав спожи- вачів : навч. посіб. / Н. Г. Салухіна, О. М. Язвінська, О. І. Башкатова. К. : МАУП, 2007. 382 с
В Україні відбувся перший фо- рум щодо захисту прав споживачів [Електронний ресурс]. Режим доступу:https://day.kyiv.ua/uk/news/230418-v-ukrayini-vidbuvsyapershyy- forum-shchodo-zahystuprav-spo
Торяник В. Обєднання споживачів як громадські органи / В. Торяник // Наук. вісн. Ужгородського ун-ту. Серія : Політологія. Соціологія. Філософія. Вип. 15, 2010. С. 43.
Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав спо- живачів на період до 2020 року: Ка- бінет Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 983-р [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ckorykivska-gromada.gov.ua/kabinetministriv-ukraini-rozporyadzhennyavid-27-grudnya-2017-r-№-983