FORMATION AND IMPLEMENTATION OF THE STATE-PUBLIC COMMUNICATION IN THE FIELD OF CONSUMER PROTECTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-124-134

Keywords:

public administration, state-public communication, consumer protection, consumerism, concept of the public policy in the field of consumer rights protection until 2020

Abstract

The article substantiates the peculiarities of functioning of the state-public communication in the sphere of the consumer rights protection and providing practical recommendations on their implementation in the practice of democratic governance in Ukraine. Special attention is paid to the analysis of the concept of the state policy in the field of consumer rights protection, as well as the directions of improving the interaction of the state and civil society in the protection of the consumer rights. It is determined that in contrast to the usual practice of the public administration that relies on the hierarchy and provides for unconditional execution of orders and commands, the main parameters of the public-communication sphere (public policy, public administration, public communication) are consent and agreement. The traditional administrative activity pays mostly attention to law and regulations, the public — communication to norms, collective recommendations, values, proposals, moral agreements.

To change the existing pyramid of power: to make it responsible for managing the public affairs and not to be the manager of the property of the citizens, their lives, national resources is a modern way of organizing power, a real mechanism for its democratization, control of the society and true self-government. It has been found that the key to success in achieving high standards of quality of life is the cooperation of the government agencies, public organizations and consumers. Consumer culture should be used to educate children from a young age, because the right quality of goods and services is not only safety for life and health, but also respect for the human dignity.

It is proved that the modern model of relations between the state and the citizens should be built not on the traditional principle of subject-object relations (control-managed), but on the mechanisms of “communicative behaviour”, that is, subject-subject relations, on the principles of definition of equality of both the public and the “private” people, which envisages as the main democratic procedure the “dialog communication” of the state authorities and the “free public”. The main “difference of the dialog model is that it assumes a kind of “horizontal equality ”of the participants in the information exchange, as opposed to the “vertical” principle of “leadership-subordination” inherent in the “broadcasting” model.

References

Про схвалення Концепції держав- ної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року: розпорядження Кабінету Міні- стрів України від 29 березня 2017 р. № 217-р [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249869713

Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность / Ю. Хабермас. М.: Академия, 1995. 245 с.

Конак Є. І. Особливості процесів за- хисту прав споживачів в Україні / Є. І. Конак // Молодий вчений. № 2 (42). лютий, 2017 р. С. 268.

Салухіна Н. Г. Захист прав спожи- вачів : навч. посіб. / Н. Г. Салухіна, О. М. Язвінська, О. І. Башкатова. К. : МАУП, 2007. 382 с

В Україні відбувся перший фо- рум щодо захисту прав споживачів [Електронний ресурс]. Режим доступу:https://day.kyiv.ua/uk/news/230418-v-ukrayini-vidbuvsyapershyy- forum-shchodo-zahystuprav-spo

Торяник В. Обєднання споживачів як громадські органи / В. Торяник // Наук. вісн. Ужгородського ун-ту. Серія : Політологія. Соціологія. Філософія. Вип. 15, 2010. С. 43.

Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав спо- живачів на період до 2020 року: Ка- бінет Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 983-р [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ckorykivska-gromada.gov.ua/kabinetministriv-ukraini-rozporyadzhennyavid-27-grudnya-2017-r-№-983

Published

2020-12-29

How to Cite

Козаков, В., & Лук’янюк, О. (2020). FORMATION AND IMPLEMENTATION OF THE STATE-PUBLIC COMMUNICATION IN THE FIELD OF CONSUMER PROTECTION. Public Management, (5 (20), 124-134. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-124-134

Issue

Section

Статті