ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ПОЛЬОТІВ АВІАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-143-155

Ключові слова:

безпека польотів, державне управління, державна авіація, інноваційна модель

Анотація

Розглядається актуальна проблема розвитку і впровадження інноваційних технологій у контексті діяльності органів державного управ- ління щодо забезпечення прийнятного рівня безпеки польотів авіації ДСНС України в надзвичайних ситуаціях.

Фундаментальною парадигмою діяльності державних органів управління безпекою польотів державної авіації до цього часу залишається виявлення порушень вимог нормативних документів та відхилень в експлуатації по- вітряних суден, з наступним проведенням профілактичних заходів. Ця ре- троактивна система та закладені в її основу організаційно-правові механіз- ми управління безпекою польотів на сьогодні практично вичерпали себе. Тому вирішення проблеми має бути зосередженим на пошуку інноваційних механізмів управління безпекою польотів, спрямованих на упередження розвитку небажаних у польоті подій на засадах проактивних і прогностичних підходів.

На сьогодні безпосереднє управління безпекою польоту конкретного пові- тряного судна орієнтоване на екіпаж і органи управління польотами, а опосе- редковане — відбувається через законодавчі і нормативно-правові механізми та організаційні заходи, що здійснюються органами управління суб’єктами державної авіації та органами державного управління.

Управління безпекою конкретного польоту повітряного судна ДСНС має базуватися на ймовірнісних і статистичних методах, але їх реалізація потре- бує досить глибокодеталізованого інформаційного забезпечення. Сутність зазначеної методики полягає у визначенні певного набору необхідних для безпечного польоту параметрів, які характеризують штатне функціонування системи: “екіпаж, повітряне судно, координатор на об’єкті надзвичайної си- туації, орган управління польотами”.

Нові методики визначення кількісних та якісних показників ризиків мо- жуть стати одним з інноваційних підходів у досягненні прийнятного рівня безпеки польотів державної авіації, а застосування показників ризику дасть змогу порівнювати дію шкідливих і небезпечних чинників різної природи й виду, визначати інтегральний ступінь небезпеки. Концепція прийнятного ри- зику, на засадах системного підходу, сприятиме побудові достатньо гнучкого алгоритму детального аналізу всіх етапів польоту та отриманню достатньо чітких і адекватних результатів для швидкого ухвалення управлінських рі- шень.

Посилання

Рева А. Н. Человеческий фактор и безопасность полетов: Проактивное исследование влияния: монография / А. Н. Рева, К. М. Тумышев, А. А. Бекмухамбетов / науч. ред. А. Н. Рева, К. М. Тумышев. Алматы, 2007. 242 с.

Борисенко В. С. Управління факто- рами ризику для підвищення рівня безпеки польотів / В. С. Борисенко, А. В. Приймак // Інтегровані тех- нології та енергозбереження. 2016. № 4. С. 88–92.

Самусь В. М., Суржикова Е. Г. При- менение математической модели оценки опасности отказов функцио- нальных систем воздушного суд- на для оптимизации тренажерной подготовки // Обеспечение безопас- ности в особых случаях полетов. К.: КИИГА, 1986. С. 44–48.

Давиденко М. Ф. Пробемы подго- товки летного состава как главного фактора в обеспечении безопас- ности полетов / М. Ф. Давиденко // Проблемы безопасности полетов: обзорная информ. М.: ВИНИТИ, 1993. Вып. 11. С. 31–35.

Рвачев В. Ф. Пути повышения эф- фективности системного управле- ния уровнем безопасности полетов// Обеспечение безопасности в особых случаях полетов. К.: КИИГА, 1986. С. 17–21.

Сікірда Ю. В., Шмельова Т. Ф., Тка- ченко Д. О. Оцінювання впливу ор- ганізаційних факторів на безпеку польотів при управлінні повітряним рухом // Зб. наук. пр. Харківського нац. ун-ту Повітряних Сил. 2017. № 3 (52). С. 39–44.

Виконавча влада і адміністратив- не право / за заг. ред. В. Б. Авер’я- нова. К.: Вид. дім “Ін-Юре”, 2002. 668 с.

Безпека авіації / В. П. Бабак, В. П. Харченко, В. О. Максимов та ін. / за ред. В. П. Бабака. К.: Техніка, 2004. 504 с.

Малярчук Н. В., Хом’яченко С. І. Ци- вільна авіація України: проблеми державного регулювання / Повіт- ряне, космічне, екологічне право. Юрид. вісн. 2 (35) 2015. С. 9–14.

Гіжевський В. К. Правове регулюван- ня транспортною системою Украї- ни / В. К. Гіжевський, А. В. Мілаше- вич. К., 2000. 141 с.

Філіппов А. В. Правове забезпечення безпеки цивільної авіації в Україні: актуальні питання / Г. Г. Забарний, А. В. Філіппов // Бюлетень Мін-ва юстиції України. 2006. № 9. С. 45– 55.

Атаманчук Г. В. Государственное управление (организационно-функ- циональные вопросы) : учеб. пособие / Г. В. Атаманчук. М. : ОАО “НПО “Экономика”, 2000. 302 с.

Бакуменко В. Д. Державно-управ- лінські рішення : навч. посіб. / В. Д. Бакуменко. К. : ВПЦ АМУ, 2012. 344 с.

Волянський П. Б. Організація дер- жавного управління при загрозі виникнення та ліквідації надзвичайних ситуацій державного та ре- гіонального рівнів / П. Б. Волянсь- кий // Економіка та держава. 2014. № 8. С. 96–99.

Гаєвський Б. А. Державне управління в системі соціального управління / Б. А. Гаєвський, О. Б. Гаєвська // Гуманітарний вісн. Запорізької держ. інженерної академії. 2011. Вип. 47. С. 17–23. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2011_47_4

Амоша О. І. Механізми переходу економіки України на інновацій- ну модель розвитку / О. І. Амоша, С. М. Кацура, Т. В. Щетілова. До- нецьк: Вид-во ДонГУ, 2002. 108 с.

Варналій З. С. Державна регуля- торна політика у сфері малого підприємництва / З. С. Варналій, І. С. Кузнецова; НАН України; Ін- ститут економічного прогнозуван- ня. К., 2002. — 104 с.

Федорчак О. В. Класифікація ме- ханізмів державного управління / О. В. Федорчак [Електронний ресурс] // Демократичне врядування : наук. вісн. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2008. Вип. 1. Режим доступу : http://www.academy.lviv.ua

Терент’єва А. В. Організаційні захо- ди та управлінські рішення в період надзвичайної ситуації та ліквіда- ції її наслідків / А. В. Терент’єва // Економіка та держава. 2009. № 8. С. 43–44. 20. Адамов Б. И. Инновационное раз- витие современной Украины в кон- тексте развития и внедрения нано- технологий // Прометей: регіон. зб. наук. пр. з економіки. Донецьк: ДЕГІ, 2007. Вип. 3 (24). 466 с.

Боднарчук В. Д. Державне регулю- вання інноваційного розвитку регіо- ну / В. Д. Боднарчук // Економіка та держава. 2010. № 5. С. 93–96.

Кузьмін О. Є., Князь О. В., Мар- чук Л. В. та ін. Оцінювання та регу- лювання інноваційної діяльності в умовах трансформацій машинобу- дівних підприємств: монографія. Львів: Вид-во ПП “Вежа і Ко”, 2009. 172 с.

Білозубенко В. С. Роль національної інноваційної системи у підтриманні інноваційної активності [Електрон- ний ресурс] / В. С. Білозубенко. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Vdnuet/econ/2009_4/3.pdf

Афонін Е. А., Очеретяний В. В. Управління соціальною поведінкою військовослужбовців (соціо-пси- хологічний та аксіологічний аспек- ти) / Едуард Андрійович Афонін,Віталій Вікторович Очеретяний. Херсон : Взаємодія, 1995. 20 с.

Гаєвська О. Б. Управління як соці- альний феномен / О. Гаєвська. К.: КНЕУ, 2009. 160 с.

Платов В. Я. Современные управ- ленческие технологии / В. Я. Платов. М.: Дело, 2006. 383 с.

Цветков В. В. Державне управління: основні фактори ефективності (політико-правовий аспект). Х.: Право, 1996. 264 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-29

Як цитувати

Коробка, І. (2020). ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ПОЛЬОТІВ АВІАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ. Публічне урядування, (5 (20), 143-155. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-143-155