СТРУКТУРА ОСВІТНЬОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ЯК ОБ’ЄКТ УПРАВЛІННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-4(19)-217-227

Ключові слова:

навчальний заклад, концептуальні підходи, освітня організація, організаційна структура, об’єкт управління

Анотація

Визначена та проаналізовано розгляду аналізу та сутність, зміст структури освітньої організації. Розглянуто навчальний заклад як об’єкт управління, а також концептуальні підходи до побудови організаційної струк- тури та структури управління навчальним закладом. Змодельовано організа- ційну структуру та структуру навчального закладу. Визначено, що управлін- ня сучасними навчальними закладами має ґрунтуватися на методологічних засадах як системі положень, в основі яких лежить чітке розуміння законів, закономірностей, принципів, на використанні різноманітних підходів як су- купності способів, прийомів розгляду управлінських проблем, які повніше забезпечують теоретичну основу управління. Обґрунтовано, що навчальний заклад — це організація, що на постійній і безперервній основі здійснює освіт- ній процес з метою навчання, виховання, розвитку і самовдосконалення осо- бистості. Навчальний заклад є ланкою системи освіти та інституційною ос- новою педагогіки. Доведено, що структура управління навчальним закладом обумовлена його структурою і є складною. Складність зумовлюється об’єк- тивними чинниками — розміром, об’єктом, диференційованими напрямами роботи тощо. Так, в організаційній структурі загальноосвітнього навчального закладу виділяються три рівні: директор, заступники директора, керівники методичних об’єднань, психологи, соціальні педагоги, організатори вихов- ної роботи. Деякі вчені виділяють четвертий рівень, до якого відносять ор- гани класного і шкільного самоврядування, щоб підкреслити суб’єкт-суб’єк- тні зв’язки. Але керівники методичних об’єднань працюють здебільшого на громадських засадах, а функції психологів, соціальних педагогів, організа- торів виховної роботи є тільки частково управлінськими, учнівське само- врядування скероване трьома попередніми рівнями. Тому фактично управ- лінська функція виконується директором і його заступниками з делегуванням повноважень іншим членам колективу. Такий тип управління називається лі- нійним, а директор і його заступники лінійними керівниками.

Посилання

Березняк Е. С. Руководство совре- менной школой (Некоторые вопро- сы и проблемы) / Е. С. Березняк. К.: Рад. шк., 1977. С. 11–17.

Вейлл Питер. Искусство менедж- мента / Питер Вейлл. М.: Новости, 1993.

Актуальні проблеми менеджмен- ту в Україні: монография / за ред. Л. І. Федулова ; Ін-т екон. прогно- зування НАН України. К.: Фенікс, 2005. 320 с.

Хриков Є. М. Управління на- вчальним закладом: навч. посіб. / Є. М. Хриков. К.: Знання, 2006. 365 с.

Бакуменко В. Д. Формування дер- жавно-управлінських рішень: Про- блеми теорії, методології, практики: монографія / В. Д Бакуменко. К.: Вид-во УАДУ, 2000. 328 с.

Веснин В. Р. Основи менеджменту / В. Р. Веснин. М., 1997.

Бебик В. М. Менеджмент освіти глобального суспільства / В. М. Бебик // Глобалізація і Болонський процес: проблеми і технології: кол. монографія. К.: МАУП, 2005.

Дмитренко Г. А. Стратегічний ме- неджмент у системі освіти: навч. посіб. / Г. А. Дмитренко. К.: МАУП, 1999.

Бердник У. В. Менеджмент в орга- низации: учеб. пособие / У. В. Берд- ник. М.: Инфра-М, 1997. С. 23–25.

Васильєв І. Б. Педагогічне проек- тування професійно-технічних за- кладів освіти нового типу / І. Б. Ва- сильєв // Проф. освіта : теорія і практика. 1998. № 1/2. С. 43–52.

Дмитренко Г. А. Стратегічний ме- неджмент у системі освіти: навч. посіб. / Г. А. Дмитренко. К.: МАУП, 1999.

Березняк Е. С. Руководство совре- менной школой (Некоторые вопро- сы и проблемы) / Е. С. Березняк. К.: Рад. школа, 1977. С. 11–17.

Бондар В. І. Управлінський аспект плану роботи школи / В. І. Бон- дар // Підручник для директора. 2006. № 1. С. 4–6.

Бобров В. Я. Філософія освіти XXI століття: проблеми перспективи : зб. наук. пр. / В. Я. Бобров, С. В. Бу- тівщенко // АПН України, Т-во “Знання” України; за заг. ред. В. Ан- друщенка. К., 2000. Вип. 3. С. 443– 447.

Васильєв І. Б. Педагогічне проек- тування професійно-технічних за- кладів освіти нового типу / І. Б. Ва- сильєв // Проф. освіта : теорія і практика. 1998. № 1/2. С. 43–52.

Вейлл Питер. Искусство менедж- мента / Питер Вейлл. М.: Новости, 1993.

Веснин В. Р. Основи менеджменту / В. Р . Веснин. М., 1997.

Головатий М. Ф. Освіта Украї- ни: зупинитися і оглянутися // Болонський процес: перспективи і розвиток у контексті інтеграції України в європейський простір вищої освіти: монографія / за ред. В. М. Бебика. К.: МАУП, 2004.

Дмитренко Г. А. Стратегічний ме- неджмент у системі освіти: навч. посіб. / Г. А. Дмитренко. К.: МАУП, 1999.

Хриков Є. М. Управління на- вчальним закладом: навч. посіб. / Є. М. Хриков. К.: Знання, 2006. 365 с.

Шевченко В. М. Особливості фор- мування механізмів державного управління навчальними заклада- ми в умовах євроінтеграції та ін- новаційного розвитку України / В. М. Шевченко. Дніпропетров- ський ун-т економіки та права, 2012.

Шершньова З. Є. Стратегічне управ- ління: підручник / З. Є. Шершньо- ва. 2-ге вид., переробл. і допов. К.: КНЕУ, 2004. 699 с.

Якунин В. А. Обучение как процесс управления: Психологические ас- пекты / В. А. Якунин. Л.: ЛГУ, 1988. 160 с.

Chaplai I. Advertising communicology as an essential factor of democratization of public administration / I. Chaplay, E. Romanenko // International Journal of Legal Studies. 2017. № 1. С. 193–201.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-29

Як цитувати

Пономаренко, Т. (2019). СТРУКТУРА ОСВІТНЬОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ЯК ОБ’ЄКТ УПРАВЛІННЯ. Публічне урядування, (4 (19), 217-227. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-4(19)-217-227