ПУБЛІЧНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: АРХЕТИПНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-184-200

Ключові слова:

сталий розвиток, публічно-приватне партнерство, модернізація, архетип, менталітет, бар’єри впровадження

Анотація

Здійснено архетипний аналіз проблем функціонування пу- блічно-приватного партнерства (ППП) та його ролі у забезпеченні сталого розвитку. Наголошено на необхідності врахування трансформаційних змін, що призвели не лише до зміни політичного ладу, форм власності й переходу до демократії та ринкової економіки, а й супроводжувалися зміною мента- літету населення.

Відзначається необхідність переосмислення ролі держави у суспільних відносинах. Партнерство розглядається, з одного боку, як мета і завдан- ня сталого розвитку, що демонструє зміну парадигми вирішення про- блем з індивідуалізованої на об’єднавчу, мережну, а з іншого — як фактор його забезпечення. Доведено значну роль ППП у забезпеченні сталого розвитку. Вказується на залежність рівня розвитку ППП від розвитку дер- жави та громадянського суспільства, рівня усвідомлення публічним та при- ватним партнерами своєї відповідальності перед суспільством. Відзначено, що поняття “публічно-приватне партнерство” ширше і більше відповідає завданням стимулювання сталого розвитку, ніж “державно-приватне парт- нерство”. Зроблено висновок, що національний менталітет, соціальні та культурні норми в країні можуть істотно впливати на сприйняття ідеї ППП, тому ці проекти мають бути пристосовані до місцевого контексту. Про- аналізовано бар’єри для впровадження ППП, серед яких виділено: недоско- налість управлінських процесів, недостатню нормативно-правову базу з ча- стими змінами законодавства та правил регулювання, концентрацією уваги на процедурних питаннях при недооцінюванні інноваційного та інвестицій- ного потенціалу ППП, а особливо — його ролі у формуванні нових суспіль- них відносин та громадянського суспільства. Архетипний аналіз дав змогу обґрунтувати необхідність посилення участі в процесах ППП третього сек- тору, забезпечення їх відкритості та прозорості. Йдеться про подолання “ко- лективно несвідомого” на користь свідомих колективних дій на підтримку сталого розвитку.

Посилання

Сімак С. В. Інституційний розвиток публічно-приватного партнерства: теорія, методологія, механізми дер- жавного управління : монографія / С. В. Сімак ; Акад. муніцип. упр. — К. : АМУ, 2016. — 388 с.

Тищенко В. Ф. Фінансовий потен- ціал публічно-приватного партнер- ства: світовий досвід та перспективи реалізації в Україні : монографія / В. Ф. Тищенко, В. М. Остапен- ко. — Х.: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2016. — 223 с.

Мельник А. Ф. Державно-приватне партнерство в системі інститутів національної економіки: механізми розвитку : монографія / А. Ф. Мель- ник, С. В. Підгаєць. — Тернопіль : ТНЕУ, 2017. — 278 с.

Гусєв В. О. Публічно-приватне партнерство як механізм реалізації “Стратегії сталого розвитку “Украї- на 2020” / В. О. Гусєв // Наукові записки Ін-ту законодавства Вер- ховної Ради України. — 2015. — № 4. — С. 67–73.

Жуковська А. Ю. Державно-приват- не партнерство в соціальній сфері: зарубіжний досвід та перспективи запровадження в Україні / А. Ю. Жуковська // Вісн. Тернопільського нац. економічного ун-ту. — 2017. — № 3. — С. 21–37.

Ільченко Н. Синергія міжсекторного партнерства в соціально-економіч- ному розвитку громади / Н. Ільчен- ко // Зб. наук. пр. Черкаського держ. технологічного ун-ту. Серія : Еконо- мічні науки. — 2014. — Вип. 37(2). — С. 33–42.

Лаврентій Д. С. Категоризація пуб- лічно-приватного партнерства в по- нятійному просторі соціальної дер- жави / Д. С. Лаврентій // Публічне урядування. — 2018. — № 3 (13). — С. 81–93.

Майстро С. В. Державно-приватне партнерство як інструмент забезпе- чення сталого соціально-економіч- ного розвитку регіону / С. В. Май- стро // Вісн. Нац. ун-ту цивільного захисту України. Серія : Державне управління. — 2016. — Вип. 2. — С. 243–249.

Макара О. В. Державно-приватне партнерство в контексті соціально орієнтованого розвитку країни / О. В. Макара // Наук. вісник НЛТУ України. — 2014. — Вип. 24.1. — С. 366–371.

Кульчій І. М. Публічно-приватне партнерство як спосіб забезпечення сталого розвитку сільських тери- торій / І. М. Кульчій // Проблеми законності. — 2017. — Вип. 138. — С. 99–108.

Помогайбо Б. В. Вектори удоско- налення механізму реалізації державно-приватного партнерства у контексті забезпечення сталого розвитку [Електронний ресурс] / Б. В. Помогайбо // Державне управління: удосконалення та роз- виток. — 2016. — № 9. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2016_9_14

PPP — dziedziny, korzysci, bariery — oczami przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego (2007-2011). Raport PPPortal.pl [Електронний ресурс]. — Katowice, 2011. — Режим доступу: https://www.ppp.gov.pl/Aktualnosci/Documents/Raport_PPPORTAL_031111.pdf

Матеріали Міжнародної конферен- ції “Впровадження державно-приватних партнерств, спрямованих на потреби людей: кращі міжнародні практики та рекомендації для Украї- ни і країн-сусідів”, 2018 [Електронний ресурс] / М-во економічного розвитку та торгівлі України. — Режим доступу: http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=ed00a2ba-480a-4979-84ebd610a0827a8c&title=ZagalniiOgliad

Public-private partnership for sustainable development: emergence, influence and legitimacy / Edited by P. Pattberg, F. Biermann, S. Chan, A. Mert. — Cheltenham, UK : Edward Elgar, 2013. — 288 p.

Hodge G. On Public-Private Partnership Performance: A Contemporary Review / G. Hodge, C. Greve // Public Works Management & Policy. — 2017. — Vol. 22 (1). — P. 55–78.

Pinz A. Public–private partnerships as instruments to achieve sustainability- related objectives: the state of the art and a research agenda / A. Pinz, N. Roudyani, J. Thaler // Public Management Review. — 2018. — Vol. 20. — Issue 1. — P. 1–22.

Лахижа М. І. Модернізація публіч- ної адміністрації: теоретичні та практичні аспекти / М. І. Лахижа. — Полтава : РВВ ПУСКУ, 2009. — 289 с.

Цілі сталого розвитку: Україна. На- ціональна доповідь 2017 [Електрон- ний ресурс] / Організація Об’єдна- них Націй в Україні. — Режим доступу: http://www.un.org.ua/images/SDGs_NationalReportUA_Web_1.pdf

Procuring Infrastructure Public- Private Partnerships Report 2018. Assessing Government Capability to Prepare, Procure, and Manage PPPs [Електронний ресурс] / International Bank for Reconstruction and Development; The World Bank. — Режим доступу: https://ppp.worldbank.org/public-private-partnership/library/procuring-infrastructureppps-2018

Private Participation in Infrastructure (PPI). Annual Report 2017 [Електронний ресурс] / World Bank. — Режим доступу: http://ppi.worldbank.org/~/media/GIAWB/PPI/Documents/Global-Notes/PPI_2017_AnnualReport.pdf

Неекономічні пріоритети модер- нізації в Україні з урахуванням інтеграційного досвіду країн Цен- трально-Східної Європи : наукова доповідь / за ред. канд. соціол. наук О. М. Балакірєвої ; НАН України, ДУ “Ін-т екон. та прогнозув. НАН України”. — Київ, 2015. — 162 с.

Tkaczuk М. Partnerstwo publicznospołeczne jako etap ewolucji podmiotów polityki społecznej w Polsce / M. Tkaczuk // Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. — Oeconomia. — 2008. — Vol. 42. — S. 321–330.

Лук’янов О. П. Корупція як ар- хетип державного управління / О. П. Лук’янов // Публічне управ- ління: теорія та практика. — 2013. — Вип. 2. — С. 25–32.

People-first PPPs [Електронний ре- сурс] / UNECE. International PPP Center of Excellence. — Режим доступу: https://www.uneceppp-icoe.org/people-first-ppps/

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-29

Як цитувати

Єгоричева, С., & Лахижа, М. (2019). ПУБЛІЧНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: АРХЕТИПНИЙ АНАЛІЗ. Публічне урядування, (3 (18), 184-200. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-184-200