УПРАВЛІНСЬКИЙ МЕХАНІЗМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВЗАЄМОДІЇ ДЕРЖАВИ ТА БІЗНЕСУ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ
Ключові слова:
управлінський механізм, взаємодія, бізнес, підприємництво, держава, партнерство, органи державної влади, економіка, воєнний стан.Анотація
Анотація. Мета роботи. Висвітлення управлінського механізму забезпечення взаємодії між державою та бізнесом в умовах невизначеності. Методологія. Дослідження засноване на положеннях основ теорії державного управління, досягненнях сучасної наукової думки та нормативно-правових документах. Методологічний інструментарій передбачає використання як загальнонаукових методів пізнання, так і спеціальних. Методологічний базис дослідження становить діалектичний метод, завдяки чому було з’ясовано сутність управлінського механізму, окреслено особливості в аспекті досліджуваного явища. Метод систематизації надав можливість згрупувати наукові підходи до основних напрямів взаємодії держави та бізнесу в контексті сучасних викликів. Застосування методів аналізу й синтезу дозволило розмежувати відповідні поняття й явища, здійснити порівняльні характеристики різних наукових підходів щодо взаємодії між державою та підприємництвом. Метод моделювання було застосовано для визначення подальших напрямів удосконалення у досліджуваній сфері. Наукова новизна. Дістало подальшого розвитку узагальнення щодо основної форми взаємодії – регіональної програма взаємодії, узгодженої з повноважними представниками обох сторін та прийнятої у вигляді регіонального правового акта, обов’язкового для виконання всіма господарюючими суб’єктами регіону та виконавчими органами влади місцевого самоврядування; розроблена стратегія повинна коригуватися при змінах, що відбуваються або прогнозуються на ринках, або у зовнішньому середовищі, причому за умов жорсткої конкуренції. Уточнено понятійно-категорійний апарат дослідження шляхом тлумачення сутності взаємодії держави та бізнесу як двостороннього спрямованого процесу спільної діяльності влади та підприємництва, орієнтованої на розвиток соціально-економічної сфери в цілому, а також її окремих елементів із огляду на їх економічні інтереси та ресурси. Висновки. Процес реформування влади повинен виявлятися не стільки в структурно-організаційній перебудові, скільки в удосконаленні практичної діяльності та механізму реалізації цілей та завдань, спрямованих на соціально-економічний розвиток регіонів та держави загалом. Розуміння необхідності взаємодії влади та бізнесу, суспільної згоди полягають в мобілізації потенціалу всієї спільноти для відновлення/відбудови й розвитку країни, зростання економіки, конкурентоспроможності та підвищення рівня життя громадян держави. Управління повинно на початкових стадіях сприяти виявлення кризових ситуацій та встановленню комплексу запобіжних заходів (дій) антикризового управління економічною системою. Бізнес-спільнота як частина громадянського суспільства повинна спільно з владою всіх рівнів брати участь у виробленні, коригуванні й реалізації економічної стратегії держави, розробці нормативно-правових актів, проходженні державних, регіональних і місцевих програм, соціальних реформ, обговоренні й впливу на ухвалення рішень з питань відбудови як на державному, так й на місцевому рівнях шляхом різних інструментів взаємодії. Підтримувати стимулювання економічного зростання можливо шляхом запровадження комплексних програм фінансової підтримки, надання податкових стимулів, а також розробка спеціальних програм для малих і середніх підприємств і залучення інвестицій в нові галузі та інноваційні проєкти. Необхідно виробити у межах діючого законодавчого поля загальний цілепрограмний підхід і сформулювати завдання, що будуть задовольняти інтереси обох сторін.
Посилання
Багінський А. В., Куцеренко Д. О., Шелест О. Ю. Зміна способів взаємодії бізнесу та суспільства в умовах російсько-української війни. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. Вип. 4(60). 2023. С. 6–13.
Бержанір А. Л. Світовий досвід забезпечення взаємодії влади та бізнесу в економічних системах. Вісник Донецького національного університету. № 1. 2015. С. 32–35.
Боклаг В. А. Взаємодія влади та бізнесу щодо планування сталого розвитку територіальних громад в Україні. Публічне управління і адміністрування в Україні. Вип. 34. 2023. С. 146–150.
Грищенко І. М., Ковтун Т. Ю. Державна підтримка бізнесу у воєнний час. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Публічне управління та адміністрування. Т. 33 (72). № 2. 2022. С. 29–36. DOI https://doi.org/10.32838/ TNU-2663-6468/2022.2/06
Денис Шмигаль: У 2024 році продовжимо успішні програми підтримки підприємців і запустимо нові. 10 листопада 2023 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/denys-shmyhalu- 2024-rotsi-prodovzhymo-uspishni-prohramypidtrymky- pidpryiemtsiv-i-zapustymo-novi (дата звернення: 19.04.2024)
Дослідження стану бізнесу в Україні Грудень 2023 – січень 2024. URL: https://business.diia. gov.ua/uploads/7/37703-rezul_tati_opituvanna_ biznesu_sicen_2024_1.pdf
Іняхін В. Є. Адміністративно-правове забезпечення взаємодії між органами публічного адміністрування та суб’єктами підприємницької діяльності в Україні : автореф. дис. ... канд. юрид наук : 12.00.07. Харків, 2023. 23 с.
Львівська ОВА запускає Програму підтримки бізнесу в області на період воєнного стану. Офіц. сайт Львівської обласної державної адміністрації. 01.04.2022. URL: https://old.loda.gov.ua/news?id= 66809 (дата звернення: 17.05.2024)
Мельник Т. Український бізнес в умовах війни: сучасний стан, проблеми та шляхи їх вирішення. Journal of Innovations and Sustainability. Вип. 7. № 3. 2023. URL: https://www.researchgate.net/ publication/377290178_Ukrainskij_biznes_v_ umovah_vijni_sucasnij_stan_problemi_ ta_slahi_ih_virisenna https://doi.org/10.51599/ is.2023.07.03.07.
Мінцифра та Офіс з розвитку підприємництва та експорту відзначають два роки спільної реалізації проєкту Дія. Бізнес. 24.05.2023. URL: https://business.diia.gov.ua/cases/novini/mincifrata- ofis-rozvitku-pidpriemnictva-ta-eksportuvidznacaut- dva-roki-spilnoi-realizacii-proektudiabiznes (дата звернення: 17.05.2024)
Овчарук Е. Організаційно-правові механізми взаємодії органів публічної влади та бізнесу: теоретичні аспекти поняття. Аспекти публічного управління. Том 11. № 1. 2023. С. 35–43.
Пересоляк О. В. Адміністративно-правове забезпечення релокації бізнесу внутрішньо переміщених осіб в Україні. Юридичний науковий електронний журнал. № 9. 2023. С. 523–527. URL: http://lsej.org.ua/9_2023/128.pdf
Поплавська О. М. Трансформація взаємодії держави і бізнесу. Економiка i органiзацiя управлiння. № 2 (22). 2016. С. 181–187. 14. Присяжнюк П. В. Механізм управління: сутність, види та складові. Ефективна економіка. № 12. 2019. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/ pdf/12_2019/152.pdf
Про Всеукраїнську економічну платформу «Зроблено в Україні» : Указ Президента України від 26.01.2024 р. № 31/2024. URL: https://www. president.gov.ua/documents/312024-49569
Про державно-приватне партнерство : Закон України від 01.07.2010 р. від № 2404-VI. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text
Про затвердження Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні : Постанова Кабінет Міністрів України від 20.03.2022 р. № 331. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/331-2022- %D0%BF#Text
Про Раду з питань підтримки підприємництва в умовах воєнного стану: Указ Президента України від 26.01.2024 р. № 30/2024. URL: https://www.president.gov.ua/documents/ 302024-49565
Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні: Закон України від 22.03.2012 р. № 4618-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4618-17#Text
Про соціальний діалог в Україні : Закон України від 23 грудня 2010 року № 2862-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2862-17#Text
Стан та потреби бізнесу в умовах війни: результати дослідження в червні 2023 року. 20.07.2023 р. URL: https://business.diia.gov.ua/cases/novini/stanta- potrebi-biznesu-v-umovah-vijni-rezultatidoslidzenna- v-cervni-2023-roku
Халецька А. А., Халецький А. В. Інституціональне забезпечення взаємодії органів державної влади та громадянського суспільства. Державне управління: удосконалення та розвиток. № 5. 2014. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=717