РЕІНТЕРПРЕТАЦІЯ АРХЕТИПУ “БОЖЕСТВЕННА ДИТИНА” В АСПЕКТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Ключові слова:
архетип, божественна дитина, Пуер, Програма сталого розвитку, ментальний інваріантАнотація
Розглянуто специфіку реінтерпретації архетипу “божественна дитина” в аспекті реалізації Програми сталого розвитку, ухваленої у верес- ні 2015 р. рішенням Генеральної Асамблеї ООН. Виявлено основні шляхи подолання сучасної кризи освіти шляхом формування нових ментальних інваріантів базових першоелементів культури, через уточнення смислів ар- хетипів, формування нових пластів, продукування цінностей. Подібна реін- терпретація є вагомим кроком на шляху до утворення збалансованої моделі глобального співтовариства. Переорієнтація парадигми суспільної свідомо- сті зумовила потребу реформувати систему освіти, адже потенціал майбут- нього формується у процесі становлення особистості дитини. Актуалізація архетипу “божественної дитини” в аспекті реалізації Програми сталого роз- витку демонструє модифікацію культурного надбання людства в глобалізо- ваному соціумі. Акцентовано, що смисловим центром осягнення проблеми дитинства є архетип “божественної дитини”, який виступає матрицею колек- тивного безсвідомого досвіду та актуалізується й об’єктизується в реальному бутті, оскільки процес формування дорослої людини дає змогу розглядати дитинство як унікальну соціокультурну цінність, коли закладаються підва- лини майбутнього. Дитина ж є архетипною основою першопочатку буття. Трансформація первісного архетипу в сучасний життєвий потік відбувається завдяки ціннісним орієнтирам, ментальним структурам, релігійно-духовним концептам та соціокультурним вимогам доби. Спостережено зокрема, що не- залежно від культурних орієнтирів доби, смисловий центр дитинства базу- ється на розумінні того, що молоде покоління продукує оновлення буття, і в майбутньому формуватиме новий устрій. А отже потребує переходу освіти від простого репродукування знань і навичок до компетенцій, необхідних для існування в динамічному сучасному.
Посилання
Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development [Електронний ресурс]. — С. 22. — Режим доступу: https://sustainabledevelopment.un.org/post2015
Про освітню комісію [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://educationcommission.org/about/
Нефедова Л. К. Феномен детства в основных формах его репрезента- ции (философия, миф, фольклор, литература) : автореф. дис. ... д-ра филос. наук : 09.00.13 / Л. К. Нефе- дова. — Омск, 2005. — 38 с.
Юнг К. Г. Аналитическая психоло- гия и мировоззрение / К. Г. Юнг // Проблемы души нашего времени. — М. : Изд. группа “Прогресс”, 1996 ; Универс, 1996. — 331 с.
Коваленко Т. Дитина як об’єкт дер- жавного управління у сфері санаторно-курортного забезпечення / Т. Коваленко // Держ. упр. та міс- цеве самоврядування: зб. наук. пр. / гол. ред. С. М. Серьогін. — Дніпро- петровськ: ДРІДУ НАДУ, 2014. — Вип. 2 (21). — С. 108–118.
Формування у молоді гендерно-від- повідальної поведінки (на прикладі українських ВНЗ) : навч. посіб. / за заг. ред. Н. Світайло. — Суми : Хорошие люди, 2013. — 209 с.