АРХЕТИП “БОЖЕСТВЕННА ДИТИНА” ЯК МАТРИЦЯ ПОДОЛАННЯ КРИЗИ СОЦІОГУМАНІТАРНОГО ПРОСТОРУ
Ключові слова:
архетип, Пуер, “божественна дитина” модель, шістдесятники, літератураАнотація
У статті зроблено спробу на матеріалі творчості письменни- ків-шістдесятників та досвіду учасників проекту “Психологічна підтримка дітей з родин тимчасово переміщених осіб” Канадської неурядової організа- ції Stabilization Support Services та Спілки жінок України за фінансової під- тримки Посольства Великої Британії у м. Маріуполь з’ясувати особливості репрезентації архетипу “божественна дитина” як матриці подолання кризи соціогуманітарного простору.
Оскільки у суспільній думці особливого значення набувають ті констан- ти національного буття, які впливають на відновлення гармонійного існу- вання, архетип “божественна дитина” розглядається як такий, що впливає на зцілення людства, є об’єднуючою ланкою між минулим та майбутнім, ад- же будь-який досвід дитинства не минає безслідно.
Вивчення прозового доробку шістдесятників у аспекті архетипової кри- тики дало змогу визначити міфопоетичний первінь їх творчості, що зако- рінений у першообрази колективного несвідомого. Індивідуально-авторські особливості художньої трансформації архетипів обумовлені низкою соці- альних, національних та культурологічних чинників. У творах шістдесятни- ків властивостями архетипу “божественна дитина” наділені персонажі, які належать до покоління дітей війни. В умовах кризового суспільства, що ха- рактеризується зденаціоналізуванням, матеріальним зубожінням та духов- ним занепадом, вони є носіями високих моральних якостей.
Крім того, теза про те, що архетип “божественна дитина” — це невичерп- не джерело творчої синтезуючої енергії, здатної відродити кожну людину окремо і деформований катаклізмами соціум у цілому, знайшла своє під- твердження у процесі роботи учасників проекту, які з 15 січня по 31 жовтня 2016 р. працювали з ТПО у Маріуполі. Фахівцями переконливо доведено, що оскільки дитяча психіка надзвичайно пластична, дитина спроможна трансформувати енергію страху й агресії у творче русло, відновлювати ре- сурси, переглядати систему життєвих цінностей, набувати здатності радіти кожній часточці світобудови.
Посилання
Близнець Віктор. Звук павутинки // Віктор Близнець. Вибрані твори: [у 2 т.] / Віктор Близнець. — Київ : Веселка, 1983. — Т. 2. — 332 с.
Бовсунівська Т. Міфологема як ре- зистентний складник літератури / Т. Бовсунівська // Дивослово: Українська мова і література в на- вчальних закладах. — 2010. — № 8 (641). — С. 49–52.
Большакова А. Ю. Архетип — кон- цепт — культура / А. Большакова // Вопросы философии. — 2010. — № 7. — С. 47–57.
Вінграновський М. С. В глибині до- щів: повісті, оповідання / М. Вінгра- новський. — Київ: Рад. письменник, 1985. — 255 с.
Вірич Н. В. Особливості мистецької експлікації міфологеми “божествен- на дитина” / Н. В. Вірич // сб. на- учных трудов SWorld. Материалы междунар. науч.-практ. конф. “Сов- ременные направления теоретиче- ских и прикладных исследований ‘2013”. — Вып. 1. Т. 26. — Одесса: КУПРИЕНКО, 2013. — С. 33–41.
Зварич І. М. Міфологічна пара- дигма художнього мислення : ав- тореф. дис. ... д-ра філол. наук : спец. 10.01.06 “Теорія літератури” / І. М. Зварич. — Київ: Київський нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 2003. — 38 с.
Колесник О. С. Міфопоетичне від- творення архетипу : автореф. дис. ... канд. філос. наук : спец. 09.00.08 “Ес- тетика” / О. С. Колесник. — Київ: Київський нац. ун-т ім. Т. Шевчен- ка, 2002. — 16 с.
Коршунова С. Літературний ар- хетип як спосіб пізнання тексту / С. Коршунова // Зарубіжна літе- ратура в навчальних закладах. — 2004. — № 6. — С. 3–4.
Кужільна Л. Естетика літературного шістдесятництва й астральні архетипи в неосяжності Шевченкового космосу / Л. Кужільна // Україн- ська мова і література в школі. — 2004. — № 2. — С. 47–50.
Левчук Л. Мистецтвознавча мо- дифікація психоаналізу / Л. Лев- чук // Психоаналіз: історія, теорія, мистецька практика. — Київ: Ли- бідь, 2002. — С. 128–157.
Лівіцька (Дудар) Н. Архетип “боже- ственної дитини” у ліриці Миколи Вінграновського / Н. Лівіцька // Література. Фольклор. Проблеми поетики: зб. наук. праць / Київсь- кий нац. ун-т ім. Т. Шевченка; ред- кол.: Г. В. Семенюк, О. С. Снитко, О. П. Івановська та ін. — Київ, 2012. — Вип. 37. — С. 189–195.
Морська Л. Ірраціональне пізнан- ня в філософській думці України : автореф. дис. ... канд. філос. наук : спец. 09.00.05 “Історія філософії” / Л. Морська. — Львів : Львівський нац. ун-т ім. Івана Франка, 2003. — 20 с.
Москаленко О. О. Міфологема ди- тинства в ліриці Ф. Гарсіа Лорки: дис. ... канд. філол. наук : 10.01.03 / О. О. Москаленко. — Сімферополь, 2014. — 244 с.
Татенко В. О. Сучасна психологія: теоретично-методологічні пробле- ми : навч. посіб. / В. О. Татенко. — Київ: НАУ-друк, 2009. — 228 с.
Тютюнник Г. Твори : [оповідання]: у 2 т. / Г. Тютюнник. — Київ: Молодь, 1984. — Т. 1. — 328 с.
Яценко Т. С. Основи глибинної пси- хокорекції: феноменологія, теорія і практика : навч. посіб. / Т. С. Яцен- ко. — Київ: Вища шк., 2006. — 382 с.
Юнг Карл Густав. Архетипы коллек- тивного бессознательного / Карл Густав Юнг ; пер. с нем. Т. А. Ребе- ко // Структура психики и архе- типы. — Москва: Академ. проект, 2007. — (Психологические техноло- гии). — С. 217–242.
Юнг Карл Густав. Божественный ребенок / Карл Густав Юнг ; пре- дисл. П. С. Гуревич ; пер. с нем. Д. В. Дмитриева, Т. А. Ребеко. — Москва: Олимп, АСТ-ЛТД, 1997. — 400 с.