РЕЗУЛЬТАТИ ЗАСТОСУВАННЯ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ ЗАХИСТУ БЕЗПЕКИ ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ У СЕРЕДНЬОСТРОКОВІЙ ПЕРСПЕКТИВІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2025-1(42)-3Ключові слова:
державне управління, інформаційний простір, інформаційна війна, стратегічні комунікації, російська агресія, інформаційно-психологічний впливАнотація
Застосування механізмів державного управління у сфері захисту безпеки інформаційного простору, як і будь-яке втручання в інформаційний простір, залежно від його характеру та спрямованості, матиме низку серйозних наслідків у короткостроковій, середньостроковій і довгостроковій перспективі. Уряди держав зазвичай намагаються визначати стратегії розвитку в різних сферах. Переважно їх закріплюють у документах, і Україна не є в цьому винятком. Реагування або дії, зокрема й у сфері захисту безпеки інформаційного простору, які розраховані на короткотривалі наслідки і відповідають на щоденні проблеми та виклики, теж не можуть залишитися поза увагою, оскільки це основна частина роботи як безпосередніх виконавців, так і осіб, що приймають рішення у сфері державного управління. При цьому наслідки дій та ефекти у середньостроковій перспективі, які знаходяться між рівнем стратегічного планування й повсякденними завданнями, іноді бувають обділені увагою спеціалістів і потребують додаткового дослідження через особливості їх пропрацювання. Мета запропонованого дослідження – пошук способів підвищення ефективності механізмів державного управління у сфері захисту безпеки інформаційного простору через аналіз історичних та сучасних середньострокових ефектів від заходів контролю інформаційного простору державними інституціями. Завдання дослідження полягає в аналізі історичних джерел, наукових праць, офіційних повідомлень та публіцистичних матеріалів, що надають можливість вивчити проблематику функціонування механізмів державного управління у сфері захисту безпеки інформаційного простору в умовах відбиття Силами оборони України російського широкомасштабного вторгнення при інтенсивному застосуванні різними суб’єктами заходів контролю інформаційного простору в контексті оцінки середньострокових ефектів (незапланованих наслідків) від таких заходів. Наукова новизна дослідження і його результатів полягає в комплексному розгляді проблемних питань сучасного державного управління у сфері захисту безпеки інформаційного простору України, пов’язаних з активним веденням учасниками наповнення інформаційного простору інформаційних дій з акцентом на наслідки таких дій у середньостроковій перспективі в умовах відбиття Силами оборони України російського широкомасштабного вторгнення. Методологія. В ході роботи застосовано такі методи наукового дослідження: історичний, порівняльного аналізу, ретроспективного аналізу, аналізу та синтезу, дедукції, індукції, системно-структурний, лінгвістичний, формально-логічний. Висновки. Робота державних механізмів у сфері захисту безпеки інформаційного простору передбачає ефекти у середньостроковій перспективі у вигляді результатів сукупності синхронізованих інформаційних дій, а саме: стабільних змін оцінок, переконань, ставлень різноманітних, поєднаних між собою цільових аудиторій, на основі яких можна продовжувати подальшу реалізацію інформаційно-комунікаційної політики держави з метою поетапного наближення до досягнення стратегічного ефекту комунікаційної діяльності. Для успішного планування й організації інформаційних дій та роботи механізмів державного управління у сфері захисту безпеки інформаційного простору недостатньо застосування доступних механізмів і систем автоматичного моніторингу інформаційного простору, належного кадрового відбору та якісної індивідуальної підготовки спеціалістів, що у своїй сукупності можуть забезпечити інформаційні дії тактичного рівня. Середньострокова перспектива (оперативний рівень інформаційно-комунікаційної діяльності) уже вимагає налагодженої роботи складних організаційних структур і їх колективів, детального аналізу та прогнозування дій учасників наповнення інформаційного простору й чіткої постійної координації як із державним керівництвом, що визначає стратегічні завдання, так і з безпосередніми виконавцями, що діють на тактичному рівні, за умов дотримання принципів якісного лідерства і наявності достатнього авторитету посадових осіб та інституцій інформаційно-комунікаційної діяльності оперативного рівня. Враховуючи інтенсивність та масштаб бойових дій, які ведуться в рамках відбиття Україною російського широкомасштабного вторгнення, що підтримується повним арсеналом засобів деструктивного інформаційно-психологічного впливу російської федерації, найбільш придатними для застосування можуть бути методики аналізу і сценарії інформаційних дій, які розроблялися й випробовувалися не у цивільних сферах (політичної, економічної чи іншої конкуренції), а саме для протидії (нівелювання, мінімізації ефектів) деструктивному інформаційно-психологічному впливу воєнного противника, який ставить за мету глобальний вплив на чисельні цільові аудиторії з різним характером та особливостями сприйняття з метою досягнення воєнних і воєнно-політичних цілей при мінімальних або відсутніх механізмах стримування такої агресивної діяльності. Перспективи подальших досліджень вбачаються у вивченні стратегічних ефектів роботи механізмів державного управління у сфері захисту безпеки інформаційного простору (у довгостроковій перспективі).
Посилання
Про Стратегію інформаційної безпеки: Указ Президента України від 28 грудня 2021 року № 685/2021. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/685/2021/print (дата звернення – 18.01.2025).
Про Стратегію національної безпеки України: Указ президента України від 14 вересня 2020 р. № 392/220. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392/2020#Text (дата звернення – 18.01.2025).
Про стратегію кібербезпеки України: Указ президента України від 26 серпня 2021 р. № 447/2021. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/447/2021/print (дата звернення – 18.01.2025).
Доктрина зі стратегічних комунікацій Збройних Сил України: наказ Головнокомандувача Збройних Сил України від 12.10.2020 року № ВКП 10-00(49).01. Сили територіальної оборони ЗСУ. URL: https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2022/04/%D0%92%D0%9A%D0%9F-10-0049.01-%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B7%D1%96-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B8%CC%86.pdf (дата звернення – 18.01.2025).
Доктрина стратегічних комунікацій Національної гвардії України ВКП НГУ. Наказ командувача Національної гвардії України від 22.11.2021 № 541. Національна гвардія України. URL: https://ngu.gov.ua/wp-content/uploads/2022/12/vkp-11-0101.01-doktryna-strategichnyhkomunikaczij-ngu.pdf.pdf (дата звернення – 18.01.2025).
NATO standard AJP-10. Allied Joint Doctrine for strategic communications. March 2023. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/6525459d244f8e00138e7343/AJP_10_Strat_Comm_Change_1_web.pdf (дата звернення 18.01.2025).
NATO standard AJP-10.1. Allied Joint Doctrine for information operations. january 2023. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/650c03bf52e73c000d9425bb/AJP_10_1_Info_Ops_UK_web.pdf (дата звернення 18.01.2025).
NATO standard AJP-3.10.1(A) Allied Joint Doctrine for psychological operations. October 2007. URL: https://info.publicintelligence.net/NATOPSYOPS.pdf (дата звернення 18.01.2025).
Братко А. Аналіз загроз безпековому середовищу в прикордонному просторі. Соціальний розвиток і безпека, 2023. 13 (4), C. 14. https://doi.org/10.33445/sds.2023.13.4.2 (дата звернення 18.01.2025).
Євмєшкіна О. Реалізація функції прогнозування на різних рівнях державного управління. Державне управління та місцеве самоврядування, 2017. Вип. 1(32). URL: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:vJnIMqsViesJ:scholar.google.com/+Державне+управління:+стратегічне,+середньострокове+і+короткострокове+планування&hl=uk&as_sdt=0,5 (дата звернення 19.01.2025)
Плаумен К. Д., Вілсон, К. Стратегія і тактика в стратегічній комунікації: вивчення їх перетину з використанням соціальних медіа. Міжнародний журнал стратегічних комунікацій. 2018.12 (2), 125–144. https://doi.org/10.1080/1553118X.2018.1428979 (дата звернення 19.01.2025).
Vakaliuk, T. A., Pilkevych, I. A., Fedorchuk, D. L., Osadchyi, V. V., Tokar, A. M. and Naumchak, O. M., 2022. Methodology of monitoring negative psychological influences in online media. Educational Technology Quarterly. 2022(2), pp. 143–151. Available from: https://doi.org/10.55056/etq.1(дата звернення 19.01.2025).
Semantic Force Listen. Understand. Act. URL: https://semanticforce.ai/ua (дата звернення 19.01.2025).
Attack index. Контролюй та коригуй інформацію про себе. URL: https://attackindex.com/uk/golovna-attakindex/ (дата звернення 19.01.2025).
LOOQME. Комплексні аналітичні звіти про бренд. URL: https://www.looqme.io/reports/content-analysis (дата звернення 19.01.2025).