ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ І САМОРЕГУЛЮВАННЯ У БУДІВНИЦТВІ
Ключові слова:
саморегулювання, технічний нагляд, технічний аудит, державне регулювання, дерегуляція, децентралізація, інжиніринг, будівельна галузьАнотація
Розглядаються питання саморегулювання у будівельній галузі. Актуалізовано необхідність забезпечення та контролю якості будівельного виробництва, що тісно пов’язано не лише з економічними, а й соціальними факторами щодо створення безпечних умов для проживання чи роботи людей, мінімізації технічних та технологічних ризиків, формування прозорої систе- ми ціноутворення та залучення інвестицій у галузь будівництва. Доведено доцільність впровадження в Україні системи саморегулювання, що має низ- ку переваг над існуючою ієрархічною структурою державного регулювання у будівництві, серед яких: звільнення органів державної влади від невластивих для них функцій, застосування ліберальних підходів до відкритості будівель- ного ринку, забезпечення високої якості регулювання і нагляду, можливість об’єднання зусиль влади та суспільства з метою забезпечення якісно нового рівня функціонування будівельної галузі. Встановлено, що в Україні є суттєві передумови для розвитку системи саморегулювання будівельної галузі, ви- кликані лібералізацією економіки, європейським вектором інтеграції та про- цесами децентралізації влади. Проаналізовано міжнародний досвід, на основі чого визначено пріоритетні напрями співпраці з провідними міжнародними організаціями, що забезпечують технічний нагляд та надають консультативну допомогу. Визначено роль саморегулювання технічної складової будівництва в умовах децентралізації влади в Україні як симбіоз взаємоузгодженої си- стеми співпраці влади — бізнесу — споживачів, де перші встановлюють “пра- вила гри” шляхом створення ефективної законодавчої бази, другі — забезпе- чують якість готової будівельної продукції, треті — здійснюють “природний відбір” якісної продукції, забезпечуючи конкурентоздатність лише соціально відповідальному бізнесу.
Посилання
Серых А. Р. Техническое регулиро- вание в строительстве. Аналитичес- кий обзор мирового опыта / А. Р. Се- рых. — Чикаго: SNIP, 2010. — 889 с.
Аронов І. Основні питання завдан- ня вимог безпеки в технічних рег- ламентах [Електронний ресурс] / І. Аронов, В. Версан, А. Теркель // Стандарти і якість. — 2003 (ве- рес.). — Режим доступу: http://www.stq.ru/riasite/index.phtml?page=1&tbl=tb_88&id=653
Слюсаревский Н. Самодеятельное регулирование или профессиональ- ное самоуправление / Н. Слюсарев- ский // Зеркало недели : междунар. обществ.-полит. еженед. — 2010. — № 36. — С. 6.
Толстоухов В. Т. Публічна адміні- страція в Україні: становлення та розвиток : монографія / за заг. ред. В. Т. Толстоухова, Н. Р. Нижник, Н. Т. Гончарук. — Д.: Моноліт, 2010. — 400 с.
Саморегулювання в Україні [Елек- тронний ресурс] / І. Лавриненко, Х. Фейчак, О. Медведчук та ін. Київ, 2017. — 80 с. — Режим доступу: https://regulation.gov.ua/book/50-zelena-kniga-samoreguluvanna-vukraini
Непомнящий О. М. Формування системи громадського саморегу- лювання містобудівного середо- вища в Україні: нові можливості vs старі проблеми [Електронний ресурс] / О. М. Непомнящий // Держ. будівництво : електрон. наук. фах. вид. ХарРІ НАДУ. — 2014. — № 2. — С. 9. — Режим доступу : http://www.kbuapa.kharkov.ua/ebook/db/2014-2/doc/2/13.pdf
Асоціація міст України [Електрон- ний ресурс]. — Режим доступу : https://www.auc.org.ua/