STATE REGULATION AND SELF-REGULATION IN CONSTRUCTION
Keywords:
self-regulation, technical supervision, technical audit, state regulation, deregulation, decentralization, engineering, construction industryAbstract
Іssues of self-regulation in the field of construction industry are considered. The necessity of ensuring and controlling the construction production, which is closely connected not only with economic but also social factors in terms of ensuring safe conditions for living or work, minimizing technical and technological risks, shaping a transparent system of pricing and investment in the construction industry has been updated. Feasibility of introducing a self-regulation system in Ukraine, which has a number of advantages over the existing hierarchical structure of state regulation in construction, are determined, as follows: exemption of state authorities from performing unusual for them functions, application of a liberal approach to openness in the construction market, ensuring high quality regulation and supervision, possibility of combining the efforts of government and society with the aim of achieving a brand new level of functioning of the construction industry. In Ukraine, there are significant prerequisites for the development of a self-regulating system of the construction industry caused by liberalization of the economy, the European vector of integration and processes of power decentralization.
The international experience is analyzed, on the basis of what priority directions of cooperation with the leading international organizations providing technical supervision and rendering the advisory help are defined. The role of self-regulation of the technical component of construction in conditions of decentralization of power in Ukraine is defined as symbiosis of a mutually agreed system of cooperation of government-business-consumers, where the first set “rules of the game” by establishing an effective legal framework, the second ensure the quality of finished construction products, and the third — carry out “natural selection” of quality products, ensuring competitiveness of only socially responsible business.
References
Серых А. Р. Техническое регулиро- вание в строительстве. Аналитичес- кий обзор мирового опыта / А. Р. Се- рых. — Чикаго: SNIP, 2010. — 889 с.
Аронов І. Основні питання завдан- ня вимог безпеки в технічних рег- ламентах [Електронний ресурс] / І. Аронов, В. Версан, А. Теркель // Стандарти і якість. — 2003 (ве- рес.). — Режим доступу: http://www.stq.ru/riasite/index.phtml?page=1&tbl=tb_88&id=653
Слюсаревский Н. Самодеятельное регулирование или профессиональ- ное самоуправление / Н. Слюсарев- ский // Зеркало недели : междунар. обществ.-полит. еженед. — 2010. — № 36. — С. 6.
Толстоухов В. Т. Публічна адміні- страція в Україні: становлення та розвиток : монографія / за заг. ред. В. Т. Толстоухова, Н. Р. Нижник, Н. Т. Гончарук. — Д.: Моноліт, 2010. — 400 с.
Саморегулювання в Україні [Елек- тронний ресурс] / І. Лавриненко, Х. Фейчак, О. Медведчук та ін. Київ, 2017. — 80 с. — Режим доступу: https://regulation.gov.ua/book/50-zelena-kniga-samoreguluvanna-vukraini
Непомнящий О. М. Формування системи громадського саморегу- лювання містобудівного середо- вища в Україні: нові можливості vs старі проблеми [Електронний ресурс] / О. М. Непомнящий // Держ. будівництво : електрон. наук. фах. вид. ХарРІ НАДУ. — 2014. — № 2. — С. 9. — Режим доступу : http://www.kbuapa.kharkov.ua/ebook/db/2014-2/doc/2/13.pdf
Асоціація міст України [Електрон- ний ресурс]. — Режим доступу : https://www.auc.org.ua/