FOREIGN EXPERIENCE IN THE FIELD OF PROVISION OF ADMINISTRATIVE SERVICES
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-2(27)-6Keywords:
administrative services, state and local authorities, public authorities, e-government, office for citizens, service universitiesAbstract
The purpose of the research is to study the foreign experience in providing administrative services and justify the possibility of its implementation in the domestic environment. It is established that the provision of administrative services in foreign countries and Ukraine differs in the nature and purpose of their work. Typically, the system of administrative services in the above countries (France, Germany, the Netherlands, Belgium, Poland, Great Britain, Estonia, Norway, Canada and Bulgaria) is aimed at providing the population with all kinds of social guarantees. Given the world experience, it can be argued that the provision of administrative services in foreign countries is an open and transparent process, and in Ukraine there is still no such effective relationship between consumers and providers of administrative services. Methodology. In the process of writing this article, the following methods were used: grouping, systematization and generalization, system and integrated approaches. Scientific novelty of the research results is the improvement of existing and development of new measures to improve the provision of administrative services to the population in Ukraine. Conclusions. Given the world experience, in our opinion, Ukraine should: expand the list of administrative services in the field of social security and housing; to expand the register of institutions that provide administrative services, including not only individual bodies of state power and local self-government, but also private institutions by granting permission for such activities; reduce discrepancies between administrative services and services provided by private entities; deepen decentralization processes and delegate decision-making rights to local authorities; introduce the use of electronic forms of administrative services; to ensure the trust and security of consumers of administrative services who receive this service online; improve quality control services for the provision of administrative services, taking into account public opinion and continuous monitoring by public administrations.
References
Андрєєва О.М. Електронне урядування країн Скандинавії: становлення та розвиток. Проблеми міжнародних відносин. 2014. Вип. 9. С. 154–168.
Васильєва Н.В. Досвід Естонії у наданні електронних послуг населенню. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2013. № 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2013_11_5.
Жук Ю. Надання адміністративних послуг населенню: зарубіжний досвід. Ефективність державного управління. 2016. Вип. 1/2. С. 59–68.
Лахижа М.І. Удосконалення надання адміністративних послуг в Республіці Болгарія: ретроспективний аналіз. Публічне управління: теорія та практика. 2013. Вип. 4. С. 58–63.
Спасібов Д.В. Зарубіжний досвід інноваційних технологій надання публічних послуг. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. 2018. № 1. С. 161–166.
Тимощук В. Адміністративні послуги : посібник. К. : ТОВ «Софія-A», 2012. 104 с.
Тихонова Д.С. Зарубіжний досвід надання адміністративних послуг органами публічної влади та можливості його використання в Україні. Право і безпека. 2014. № 4. С. 70-75.
Туркова О.К. Надання електронних послуг в Естонії: адміністративно-правовий аспект. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2016. Вип. 20. С. 60–62.
Циганов О.Г. Теорія адміністративних послуг та її реалізація в країнах європейського союзу та в Україні. Юридичний науковий електронний журнал. 2017. № 5. С. 111–114.
Чечель А.О., Омельянович Р.А. Державне управління у сфері надання адміністративних послуг: європейський досвід. Право та державне управління. 2021. № 1. С. 279–284.
Шкільняк М. Зарубіжний досвід управління муніципальною (комунальною) власністю. Рада: Інформаційно-методичний вісник Тернопільської обласної ради. 2003. № 7 (12). С. 87–88.
Nationaler Normenkontrollrat, E-Government in Deutschland: Wie der Aufstieg gelingen kann – ein Arbeitsprogramm (Kurzfassung), 2016, S. 5.