ENSURING HUMAN RIGHTS AND FREEDOMS IN THE SYSTEM OF PUBLIC GOVERNANCE IN THE CONVENTION OF THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-1(29)-9

Keywords:

rights and freedoms of citizens, restrictive measures, COVID-19 pandemic, digitalization, distance learning and work, vaccination.

Abstract

The aim of the work is to systematize scientific approaches to the problem of ensuring human rights and freedoms in the system of public administration in the context of the COVID-19 pandemic. The article analyzes the main legal documents aimed at establishing restrictive measures related to the spread of the COVID-19 pandemic, which restrict human rights and freedoms. In our opinion, the executive branch has the right to plan and organize sanitary and anti-epidemiological, preventive and even restrictive measures, but it has no right to restrict the constitutional rights and freedoms of citizens, bypassing the will of the representative bodies. In exceptional cases, when circumstances require an immediate solution, this is possible only for a very short time, which is necessary for the representative body to fully discuss and make a decision. Methodology: systems analysis, generalization, synthesis, analysis, modeling. Scientific novelty. The measures taken by the state, as noted, affect the realization of a number of human rights and freedoms. In particular, in housing, labor, social security and social protection. In addition, existential insecurity is growing, combined with a lack of effective human rights education. The quality of education in connection with the transition to distance learning needs to be maintained and improved. Thus, online learning turned out to be the most significant risks associated with dehumanization, severance of social ties. The process of digitalization of all spheres of society and the associated change in educational formats in higher education institutions is a progressive, inevitable, but also a controversial phenomenon. Some claims for lower tuition fees in this regard do not take into account that the burden on teachers and educational institutions has also increased. Labor legislation of Ukraine provides for the possibility of remote work. There is a separate issue of workload on the employee, sometimes the employee performs more tasks than provided by his employment contract. Conclusions. The state and society are aware of the danger of the pandemic to the health of the nation and are consciously taking adequate measures to counter it. In 2019-2021, the world community gained some experience in combating COVID-19, but this experience was not always successful. Yes, there have been public protests against compulsory vaccination, or restrictions on the right of persons to move within certain territories, and so on. States have often resorted to lockdowns, self-isolation, closures, compulsory vaccination, compulsory personal protective equipment, and so on. Therefore, the implementation of restrictive measures related to the COVID-19 pandemic must be approached in a balanced manner, taking into account public opinion and the possibilities of the socio-economic situation of the country and the well-being of citizens. 

References

Пушкар О. Роль органів державного управління у забезпеченні конституційних прав і свобод громадян у контексті Європейських традицій публічного управління. Державне управління та місцеве самоврядування. 2009. № 1. URL: http:// www.dridu.dp.ua/vidavnictvo/2009/2009-01(1)/ Pushkar.pdf.

Костюшко О.П. Забезпечення адміністративно-правових гарантій прав і свобод людини та громадянина. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2017. № 2(14). С. 162–177.

Охотнікова О.М., Арбич Я.О. Публічне адміністрування як запорука забезпечення прав і свобод людини в Україні. Часопис Київського університету права. 2020. № 4. С. 174–177.

Ковалів М., Єсімов С., Крамар Р., Скриньковський Р. Перспективи реформування організаційно -правового механізму забезпечення прав і свобод людини та громадянина. Traektoriâ Nauki = Path of Science. 2017. Vol. 3. № 10. С. 6001–6008.

Загоруй І.С. Поняття «права людини» : теоретико-правові підходи до розуміння прав людини. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка. 2016. № 2. С. 66–82.

Лунгу Е.В. Пандемия covid-19. Новый вызов конституционным правоотношениям. Правоприменение. 2020. Т. 4. № 3. С. 69–75.

Указ Президента України № 392/2020 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року «Про Стратегію національної безпеки України». URL: https:// www.president.gov.ua/documents/3922020-35037.

Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2801-12#Text. 9. Кланца А.І. Охорона здоров’я як структурна складова національної безпеки держави : дис. … докт. наук з держ. управл. : 25.00.02 / Інститут підготовки кадрів державної служби зайнятості України. Київ, 2019. 571 с. URL: http://ipk.edu.ua/ wp-content/uploads/2019/06/dis_ KLANTSA.pdf.

Коросташова I.M. Режим надзвичайного стану під час пандемії: механізм правового регулювання як гарантія забезпечення дотримання принципу верховенства права. The Scientific Papers of the Legislation Institute of the Verkhovna Rada of Ukraine. 2020. № 6. С. 31–40.

Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: постанова Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/211-2020-%D0%BF#Text.

Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: постанова Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 641. URL: https://www. kmu.gov.ua/npas/pro-vstanovlennya-karantinu-tazapr- 641.

Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: постанова Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2. nsf/link1/KP201236.html.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 104 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України». URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennyazmin- do-deyakih-aktiv-kabinetu-ministrivukrayini- 104-170221.

Права людини у період пандемії COVID-19. Українське право. 25.04.2020. uRL: https://ukrainepravo. com/international_law/public_international_law/ prava-lyudyny-u-period-pandemiyi-covid-19/.

Наказ Міністерства хорони здоров’я України від 30.11.2021 № 2664 «Про затвердження Змін до Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним щепленням». URL: https://ips.ligazakon.net/ document/re37246?utm_source=buh.ligazakon. net&utm_medium=news&utm_content=cons12&_ gl=1*ti5207*_ga*MjEwMTc2MzQxMy4xNjMyMj kwNzkx*_ga_DTFQWX6QG5*MTY0NTYwOTA3 NS4zLjEuMTY0NTYwOTA4MS4w&_ga=2.19623 5567.241127215.1645545422-2101763413.1632290 791.

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка». URL: https://zakon.rada.gov. ua/rada/show/1932-20#Text.

Постанова Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2021 р. № 1272 «Деякі питання надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка». URL: https:// ips.ligazakon.net/document/kp211272?an=2.

Published

2022-05-24

How to Cite

Коломоєць, Ю. О. (2022). ENSURING HUMAN RIGHTS AND FREEDOMS IN THE SYSTEM OF PUBLIC GOVERNANCE IN THE CONVENTION OF THE COVID-19 PANDEMIC. Public Management, (1 (29), 66-73. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-1(29)-9

Issue

Section

Статті