PECULIARITIES OF IMPLEMENTATION BY STATE AUTHORITIES OF STATE POLICY IN THE SPHERE OF CULTURE AT THE REGIONAL LEVEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-5(25)-269-281

Keywords:

state power, state policy, the sphere of culture, the sphere of culture, management systems

Abstract

Culture as an independent sphere of cultural construction comprehends a wide range of state and public bodies, enterprises, institutions, organizations. The priority directions of the development of the sphere of culture are determined by target nationwide programs. Today the sphere of culture in Ukraine requires not only an increase in budget funding, but also a significant improvement in the efficiency of processes. National policy at the regional level aims to create conditions for increasing the competitiveness of regions as a basis for their dynamic development and eliminating significant interregional differences. In general, cultural organizations, as a rule, are not able to cover the costs required for one consumer from the income received from him. Organizations in the cultural sphere operate in the absence of competition, which causes the risk of reducing the quality of the services offered. It should be understood that due to the specifics of the functioning of the cultural sphere, many processes in it proceed spontaneously, are outside the limits of state regulation, relying on the laws of social self-organization of people. At the same time, some aspects of cultural activity are fully subject to state regulation and management, and are in dire need of external stimulation. In this regard, within the framework of public administration of the cultural sphere, a disharmony arises between the desire of public authorities to administer cultural activity, its excessive regulation and deregulation, democratization, which is aimed at non-governmental organizations, many creative teams and creative workers. A regional cultural project is a fundamentally important form of self-expression and self-realization.

References

Конституція України від 28 черв- ня 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/254к/96-вр (дата звернення: 12.04.2020).

Каган М. С. Философская теория ценности. СПб. : Петрополис, 1997. 205 с.

Каган М. С. Философия культуры : монография. СПб. : Петрополис, 1996. 415 с.

Лалл Дж. Мас-медіа, комунікація, культура: глобальний підхід / пер. з англ. Київ : К.І.С., 2002. 264 с.

Авер’янов В. Б., Пухтецька А. А. Удосконалення організації та діяль- ності системи органів виконавчої влади з урахуванням європейських принципів і стандартів // Часопис Київського ун-ту права. 2010. № 4. С. 110–117.

Кіндзерський С. А. Державне управ- ління в гуманітарній сфері регіону України: стан та тенденції розвит- ку : автореф. дис. … канд. наук з держ. упр. : 25.00.02 / Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. Київ, 2006. 20 с.

Гриценко О. А., Солодовник В. В. Шляхи удосконалення фінансуван- ня культури в Україні: аналіт. запис- ка. URL: http://www.culturalstudies. in.ua/zv_2004_1.php (дата звернення: 12.04.2020).

Моль А. Социодинамика культуры. Москва : Прогресс, 1973. 416 с.

Флиер А. Я. Вектор культурной эво- люции // Обсерватория культуры. 2011. № 3. С. 51–61.

Олешко А. А. Концептуальні засади антикризового регулювання націо- нальної економіки // Економіка та держава. 2012. № 9. С. 4–7.

Флиер А. Я. Культурология для культурологов: учеб. пособие для магистрантов и аспирантов, док- торантов и соискателей, а также преподавателей культурологии. Москва :Академ. проект, 2000. 496 с.

Published

2020-12-29

How to Cite

Шикеринець, В., Польова, Л., & Зарічняк, А. (2020). PECULIARITIES OF IMPLEMENTATION BY STATE AUTHORITIES OF STATE POLICY IN THE SPHERE OF CULTURE AT THE REGIONAL LEVEL. Public Management, (5 (25), 269-281. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-5(25)-269-281

Issue

Section

Статті