STATE AND PUBLIC AND PUBLIC DEPARTMENT OF EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE IMPLEMENTATION OF ORGANIZATIONAL MECHANISMS OF PUBLIC ADMINISTRATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-4(24)-280-290

Keywords:

public administration, public administration, general secondary education

Abstract

The presented research reveals the essence of the phenomena of state-public and public-state management of general secondary education, organizational mechanisms of public-state management, covers the genesis of scientists’ views on these phenomena, analyzes the state of use of organizational mechanisms in practice, develops conceptual foundations of design and publicpublic administration, technologies of their implementation, the model of organizational mechanism and scientific-methodical support of its application is revealed, the interrelation between style of management and introduction of organizational mechanisms of public-state management in activity of establishments of general secondary education is proved. The urgency of the research problem is determined by the need to significantly restructure the education management system, in particular, the search for new open and democratic models of governance, broad public involvement in the educational and management process. The research presented in the article in such a way that it can be used as a methodological recommendation for heads of general secondary education institutions and representatives of management structures and for self-education and in advanced training courses for managers or in the process of preparing a reserve of managers. It is established that the model of structural and public support assumes the presence at each level of the subordination vertical of management of ZZSO of the corresponding public structure and its resources.

Its main task is to carry out an independent examination of the state of this area of education and dialogue with the authorities to balance the interests of the public and relevant authorities, which results in balancing the requirements and resources of the state and the demands of citizens.

References

Бочкарев В. И. Государственно-об- щественное управление образова- нием: каким ему быть? // Педагоги- ка. 2001. № 2. С. 9—13.

Василенко Н. В. Педагогічні основи змісту і структури інноваційної ді- яльності директора школи // Наук. зап. психол.-пед. науки: Ніжин. держ. ун-т ім. М. Гоголя, 2005. № 6. С. 31–35.

Василенко Н. В. Стан підготов- ки керівників ЗНЗ до інновацій- ної діяльності // Нова пед. думка: наук.-метод. журн. Рівне: РІППО. 2007. № 1. С. 28–31.

Єльникова Г. В. Теоретичні підхо- ди до моделювання державно-гро- мадського управління // Директор школи. 2003. № 40. С. 10—11.

Зайченко О. І. Наукові засади ре- формування управлінської діяльно- сті районного відділу освіти в сучас- них умовах: автореф. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.01 “Загальна педагогіка та історія педагогіки”. Київ, 1998. 22 с.

Калініна Л. М., Онаць О. Синкретизм державного та громадського компо- нентів у системі управління освітою в умовах розвитку демократії // Механізми управління розвитком організаційної культури загально- освітнього навчального закладу: ма- теріали Всеукр. наук.-практ. конф., (4—5 квіт. 2013 р.) Київ: Арт Еконо- мі, 2013. С. 33—43.

Королюк С. В. Особливості гро- мадсько-державного управління в діяльності сучасної школи [Елек- тронний ресурс]. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ttmuo/2010_3/10kormsa.pdf. — Назва з екрану.

Крисюк С. В. Державне управління освітою: навч. посіб. для слухачів, аспірантів, докторантів спеціально- сті “Державне управління освітою”. Київ: НАДУ, 2009. 218 с.

Круглов М. И. Стратегическое управление компанией: учеб. для экон. и спец. техн. вузов / Москва: Рус. деловая л-ра, 1998. 757 с.

Малицький А. А. Організаційно-еко- номічний механізм управління під- приємством: сутність і структура // Сучасність, наука, час. Взаємодія та взаємовплив: матеріали VI Все- укр. наук.-практ. інтернет-конф., (Київ, 20–22 лист. 2008 р.) / оргком. Е. Е. Амурський [та ін.]. Київ: ТОВ ТК “Меганом”, 2009. С. 378.

Марчак О. О. Розвиток громадсько- спрямованого управління загально- освітніми навчальними закладами в системі освіти // Адаптивне упр. в освіті : зб. наук. пр. / за заг. ред. Г. Є. Гребенюка. Харків: Стиль Іздат, 2007. С. 159—165.

Онаць О. М. Державно-громадське управління: специфіка впроваджен- ня // Директор школи. 2003. № 18 (258). С. 3–4.

Онаць О. М. Організаційні ме- ханізми громадсько-державного управління загальноосвітніми на- вчальними закладами // Анотовані результати науково-дослідної робо- ти Ін-ту пед. за 2012 рік. Київ : Ін-т пед. НАПН України, 2013. С. 43–44.

Шевченко С. О. Проблеми і пер- спективи державно-громадського управління якістю вищої освіти в Україні // Держ. упр. та місцеве са- моврядування : зб. наук. пр. / ред- кол.: С. М. Серьогін (голов. ред.) [та ін.]. Д.: ДРІДУ НАДУ, 2010. Вип. 3 (6). С. 23—34.

Published

2020-03-20

How to Cite

Сомова, Т. (2020). STATE AND PUBLIC AND PUBLIC DEPARTMENT OF EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE IMPLEMENTATION OF ORGANIZATIONAL MECHANISMS OF PUBLIC ADMINISTRATION. Public Management, (4 (24), 280-290. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-4(24)-280-290

Issue

Section

Статті