THE ORGANIZATIONAL MECHANISM OF PUBLIC ADMINISTRATION UNDER EXTRAORDINARY CIRCUMSTANCES IN MODERN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2022-4(32)-9Keywords:
organizational mechanism, public administration, extraordinary circumstances, European integration, national securityAbstract
It is emphasized that the implementation of effective protection of the population and territories in conditions of extraordinary circumstances, overcoming their negative consequences, requires the coordinated functioning of all components of the public administration mechanism, a clear demarcation of the competence of public authorities at different levels, both state and regional. In this subsection, it is planned to characterize and evaluate the organizational component of the modern mechanism of public administration under emergency conditions, the protection of the population and territories from emergency conditions, to identify its shortcomings for the further formulation of scientifically based proposals to overcome them. Public authorities (officials) exercise their powers not only in ordinary, everyday conditions, but also in extraordinary circumstances of various nature. Such circumstances include liquidation of the consequences of natural and man-made emergencies, prevention, termination and liquidation of violations of public order, cessation of mass riots in populated areas, search and liquidation of terrorist groups, etc. In the conditions of preservation of the threat of emergency situations of natural and man-made nature, of social and military origin, including as a result of climate change, forest fires, floods, engineering and technical and transport infrastructure, the introduction and spread of dangerous infectious diseases, the problems of associated with the increase of discretionary powers of public authorities within the framework of special legal regimes, which are introduced with the aim of increasing the effectiveness of law enforcement agencies and special services for combating crime. The necessity of regulatory and legal support for both the activities of public authorities under extraordinary circumstances and the creation of a legislative framework regulating public relations under extraordinary circumstances is emphasized. These legislative prerequisites will contribute to the achievement of the goals set for the public authorities, as well as the fulfillment of the assigned tasks.
References
Конституція України : прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Пономаренко Г. О. Управління у сфері забезпечення внутрішньої безпеки держави: адміністративно-правові засади : моногр. Х. : Видавець Вапнарчук Н. М. 2007. 448 с.
Про затвердження Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій : постанова Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1052-2015-%D0%BF#Text
Про затвердження Положення про Міністерство внутрішніх справ України : постанова Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/878-2015-%D0%BF#Text
Про зону надзвичайної екологічної ситуації : Закон України від 13 лип. 2000 р. № 1908-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1908-14#Text
Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12 травня 2015 року № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text
Про Раду національної безпеки і оборони України : Закон України від 5 березня 1998 року № 183/98-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/183/98-%D0%B2%D1%80#Text
Пушкаренко С., Фальковський А. Інституціональна складова частина механізму захисту прав людини. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління, (2(62), С. 136–141.
Semenets-Orlova, Inna, et al. Information Exchange and Communication Infrastructure in the Public Sector. In: CMiGIN. 2019. P. 519–529.