INNOVATIVE APPROACHES TO THE FLIGHT SAFETY MANAGEMENT OF THE AVIATION OF THE STATE EMERGENCY SERVICE OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-143-155

Keywords:

flight safety, public administration, public aviation, innovative model

Abstract

The article deals with the actual problem of the development and introduction of innovative technologies in the context of the activity of public administration bodies in order to ensure an acceptable level of aviation safety of SES of Ukraine in emergency situations.

The fundamental paradigm of the activity of state aviation safety management bodies is still remaining the detection of violations of the requirements of regulatory documents and deviations in the operation of aircraft, followed by preventive measures. This retroactive system and the organizational and legal mechanisms of flight safety management are practically exhausted today. Therefore, the solution should be focused on finding innovative flight safety management mechanisms designed to prevent the development of undesirable flight events based on proactive and predictive approaches.

At present, direct flight safety management of a particular aircraft is focused on the crew and flight management bodies, and indirect management happens through the legislative and regulatory mechanisms and organizational measures implemented by the management bodies of public aviation entities and public administration.

The management of the safety of a particular aircraft of the SES aircraft should be based on probabilistic and statistical methods, but their implementation requires a sufficiently detailed information support. The essence of this technique lies in the determination of a certain set of parameters necessary for a safe flight that characterise the regular functioning of the system: “crew, aircraft, emergency coordinator, flight control body”.

New methods for determining quantitative and qualitative risk indicators can be one of the innovative approaches to achieving an acceptable level of safety of state aviation, and the use of risk indicators will allow to compare the effects of harmful and dangerous factors of different nature and different types, determine the integral degree of danger. The concept of acceptable risk, based on a systematic approach, will allow to build a sufficiently flexible algorithm for detailed analysis of all stages of flight and to obtain sufficiently clear and adequate results that are suitable for rapid management decisions.

References

Рева А. Н. Человеческий фактор и безопасность полетов: Проактивное исследование влияния: монография / А. Н. Рева, К. М. Тумышев, А. А. Бекмухамбетов / науч. ред. А. Н. Рева, К. М. Тумышев. Алматы, 2007. 242 с.

Борисенко В. С. Управління факто- рами ризику для підвищення рівня безпеки польотів / В. С. Борисенко, А. В. Приймак // Інтегровані тех- нології та енергозбереження. 2016. № 4. С. 88–92.

Самусь В. М., Суржикова Е. Г. При- менение математической модели оценки опасности отказов функцио- нальных систем воздушного суд- на для оптимизации тренажерной подготовки // Обеспечение безопас- ности в особых случаях полетов. К.: КИИГА, 1986. С. 44–48.

Давиденко М. Ф. Пробемы подго- товки летного состава как главного фактора в обеспечении безопас- ности полетов / М. Ф. Давиденко // Проблемы безопасности полетов: обзорная информ. М.: ВИНИТИ, 1993. Вып. 11. С. 31–35.

Рвачев В. Ф. Пути повышения эф- фективности системного управле- ния уровнем безопасности полетов// Обеспечение безопасности в особых случаях полетов. К.: КИИГА, 1986. С. 17–21.

Сікірда Ю. В., Шмельова Т. Ф., Тка- ченко Д. О. Оцінювання впливу ор- ганізаційних факторів на безпеку польотів при управлінні повітряним рухом // Зб. наук. пр. Харківського нац. ун-ту Повітряних Сил. 2017. № 3 (52). С. 39–44.

Виконавча влада і адміністратив- не право / за заг. ред. В. Б. Авер’я- нова. К.: Вид. дім “Ін-Юре”, 2002. 668 с.

Безпека авіації / В. П. Бабак, В. П. Харченко, В. О. Максимов та ін. / за ред. В. П. Бабака. К.: Техніка, 2004. 504 с.

Малярчук Н. В., Хом’яченко С. І. Ци- вільна авіація України: проблеми державного регулювання / Повіт- ряне, космічне, екологічне право. Юрид. вісн. 2 (35) 2015. С. 9–14.

Гіжевський В. К. Правове регулюван- ня транспортною системою Украї- ни / В. К. Гіжевський, А. В. Мілаше- вич. К., 2000. 141 с.

Філіппов А. В. Правове забезпечення безпеки цивільної авіації в Україні: актуальні питання / Г. Г. Забарний, А. В. Філіппов // Бюлетень Мін-ва юстиції України. 2006. № 9. С. 45– 55.

Атаманчук Г. В. Государственное управление (организационно-функ- циональные вопросы) : учеб. пособие / Г. В. Атаманчук. М. : ОАО “НПО “Экономика”, 2000. 302 с.

Бакуменко В. Д. Державно-управ- лінські рішення : навч. посіб. / В. Д. Бакуменко. К. : ВПЦ АМУ, 2012. 344 с.

Волянський П. Б. Організація дер- жавного управління при загрозі виникнення та ліквідації надзвичайних ситуацій державного та ре- гіонального рівнів / П. Б. Волянсь- кий // Економіка та держава. 2014. № 8. С. 96–99.

Гаєвський Б. А. Державне управління в системі соціального управління / Б. А. Гаєвський, О. Б. Гаєвська // Гуманітарний вісн. Запорізької держ. інженерної академії. 2011. Вип. 47. С. 17–23. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpgvzdia_2011_47_4

Амоша О. І. Механізми переходу економіки України на інновацій- ну модель розвитку / О. І. Амоша, С. М. Кацура, Т. В. Щетілова. До- нецьк: Вид-во ДонГУ, 2002. 108 с.

Варналій З. С. Державна регуля- торна політика у сфері малого підприємництва / З. С. Варналій, І. С. Кузнецова; НАН України; Ін- ститут економічного прогнозуван- ня. К., 2002. — 104 с.

Федорчак О. В. Класифікація ме- ханізмів державного управління / О. В. Федорчак [Електронний ресурс] // Демократичне врядування : наук. вісн. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2008. Вип. 1. Режим доступу : http://www.academy.lviv.ua

Терент’єва А. В. Організаційні захо- ди та управлінські рішення в період надзвичайної ситуації та ліквіда- ції її наслідків / А. В. Терент’єва // Економіка та держава. 2009. № 8. С. 43–44. 20. Адамов Б. И. Инновационное раз- витие современной Украины в кон- тексте развития и внедрения нано- технологий // Прометей: регіон. зб. наук. пр. з економіки. Донецьк: ДЕГІ, 2007. Вип. 3 (24). 466 с.

Боднарчук В. Д. Державне регулю- вання інноваційного розвитку регіо- ну / В. Д. Боднарчук // Економіка та держава. 2010. № 5. С. 93–96.

Кузьмін О. Є., Князь О. В., Мар- чук Л. В. та ін. Оцінювання та регу- лювання інноваційної діяльності в умовах трансформацій машинобу- дівних підприємств: монографія. Львів: Вид-во ПП “Вежа і Ко”, 2009. 172 с.

Білозубенко В. С. Роль національної інноваційної системи у підтриманні інноваційної активності [Електрон- ний ресурс] / В. С. Білозубенко. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Vdnuet/econ/2009_4/3.pdf

Афонін Е. А., Очеретяний В. В. Управління соціальною поведінкою військовослужбовців (соціо-пси- хологічний та аксіологічний аспек- ти) / Едуард Андрійович Афонін,Віталій Вікторович Очеретяний. Херсон : Взаємодія, 1995. 20 с.

Гаєвська О. Б. Управління як соці- альний феномен / О. Гаєвська. К.: КНЕУ, 2009. 160 с.

Платов В. Я. Современные управ- ленческие технологии / В. Я. Платов. М.: Дело, 2006. 383 с.

Цветков В. В. Державне управління: основні фактори ефективності (політико-правовий аспект). Х.: Право, 1996. 264 с.

Published

2020-12-29

How to Cite

Коробка, І. (2020). INNOVATIVE APPROACHES TO THE FLIGHT SAFETY MANAGEMENT OF THE AVIATION OF THE STATE EMERGENCY SERVICE OF UKRAINE. Public Management, (5 (20), 143-155. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-5(20)-143-155

Issue

Section

Статті