CONCEPTUAL AND VALUE-BASED ARCHETYPES OF “HAVING” AND “BEING” IN SELF-REGULATION OF ADVERTISING

Authors

Keywords:

advertising, values, archetypes, self-regulation of advertising

Abstract

The publication is devoted to actual problems of theory and practice of self-regulation in the process of formation and implementation of state policy in the field of advertising, which, as part of the information space and mass culture in many countries, influences the formation of value orientations of society. The problem of conceptual bases of management and regulation of the advertising sphere, the correlation of state regulation and self-regulation continues to be relevant for many countries, including European countries. The article deals with the social aspects of self-regulation in the context of the value-semantic archetypes of “having” and “being” from the point of view of the social concept of E. Fromm. Are generalized the particular methods and forms of effective selfregulation in European states, the experience of “having” and “being”, which affect both the functioning and development of self-regulation, and the level of corporate social responsibility of the advertising business, is substantiated. It is shown that the achievement of harmonization of relations between the advertising business, society and the state requires the transformation of the priorities of advertising self-government from the protection of corporate interests to cooperation with society. Some methods and forms of effective self-regulation in European states are generalized, the experience of which can become reference points for both the European advertising community and the global advertising industry. The author substantiates the conclusion that creative possession, when the subjects of advertising self-government have an active motivation of “being”, which supplements and does not exclude the corporate interests of “having”, influences the formation of effective self-regulation in the sphere of advertising.

References

Фромм Э. Забытый язык. Иметь или быть? / Э. Фромм ; [пер. с нем. и англ.]. — М. : АСТ ; АСТ-Москва, 2009. — 442 с.

Министр юстиции Германии пред- лагает запретить сексуальную рекламу [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://aftershock.news/?q=node/388294. — Назва з екрана.

Проблема ожирения в Европейском регионе ВОЗ и стратегии ее реше- ния / под ред.: Francesco Branca, Haik Nikogosian и Tim Lobstein. — Б/м : Всемирная организация здра- воохранения, 2009. — 392 с.

Буковская А. Сент-Экзюпери или парадоксы гуманизма / А. Бу- ковская ; пер. с польск. А. Н. Ер- монского. — М. : Радуга, 1983. — 208 с.

Бодрийяр Ж. Система вещей / Ж. Бо- рийяр. — М. : Рудомино, 2001. — 216 с.

Липовецки Л. Ж. Эра пустоты: Эссе о современном индивидуализме / Л. Ж. Липовецки. — СПб. : Влади- мир Даль, 2001. — 336 с.

Почему учиться рекламе надо за гра- ницей, а не в России [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://rb.ru/article/pochemu-uchitsyareklame-nado-za-granitsey-a-ne-vrossii/7386357.html. — Название с экрана.

Сегела Ж. Национальные особенно- сти охоты за голосами. Так делают президентов / Ж. Сегела. — М. : Вагриус, 1999. — 264 с.

Ламбен Ж.-Ж. Стратегический мар- кетинг. Европейская перспектива / Ж.-Ж. Ламбен ; пер. с франц. — СПб.: Наука, 1996. — 589 с.

Амблер Т. Практический марке- тинг / Т. Амблер ; пер. с англ.; под общей ред. Ю. Н. Каптуревского. — СПб. : Питер, 1999. — 400 с.

Руководство EASA по саморегули- рованию [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.advertology.ru/index.php?name=Subjects&pageid=81#1. — Название с экрана.

Сэндидж Ч. Г. Реклама: теория и практика / Ч. Г. Сэндидж, В. Фрай- бургер, К. Ротцол. — М. : Прогресс, 1989. — 630 с.

Саморегулювання реклами: досвід Франції [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://detector.media/rinok/article/122104/2017-01-10-samoregulyuvannya-reklamidosvid-frantsii/. — Назва з екрана.

Хто і як регулює рекламу у Ве- ликій Британії [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://detector.media/rinok/article/122295/2017-01-18-khto-i-yak-regulyue-reklamu-u-velikii-britanii/. — Назва з екрана.

Как убивают рекламное образова- ние [Электронный ресурс]. — Ре- жим доступа: /http://www.repiev.ru/recenz/Romat-Textbook.htm. — Название с экрана.

Король политической рекламы Жак Сегела : из интервью Гарри Файфа с Жаком Сегела [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.elections.spb.ru/razdel9/seguela_a.htm. — Название с экрана.

Published

2018-05-30

How to Cite

Сердечна, Л. (2018). CONCEPTUAL AND VALUE-BASED ARCHETYPES OF “HAVING” AND “BEING” IN SELF-REGULATION OF ADVERTISING. Public Management, (4 (14), 288-298. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/439

Issue

Section

Статті